menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geranium macrorrhizum album doet het slecht

Ga naar meest recente reactie

ED tuin

ED tuin

Ruim 3 jaar geleden hebben we onze tuin laten aanplanten. In de afgelopen jaren heb ik dus kunnen zien hoe de planten zich ontwikkelen. Een border bevat o.a. geranium macrorrhizum album. En deze heeft het nog geen enkel jaar echt goed gedaan. Een deel van de planten doet het heel goed in het ene jaar maar het jaar erna ziet het er dan weer op sterven na dood uit. Ik heb elk jaar planten bijgeplant om dode planten te vervangen maar echt aanslaan doen ze dus kennelijk niet. Als leek lijkt er het volgende te gebeuren: de plant groeit en bloeit. Maakt dan bovengrondse wortelstokken die soms uitlopen en bloeien maar bijna altijd afsterven. En de plant sterft vervolgens vaak ook af, de wortelstokken voelen dan rot aan.
Op de bijgevoegde foto een aanblik van een deel van de border 1 maand geleden, nauwelijks verschillend van hoe het er nu uitziet.
De border ligt op het oost-zuidoosten en heeft bijna de hele dag zon. Delen ervan zijn misschien te droog?
Ik lees overal dat deze geranium ongeveer de makkelijkste zou moeten zijn, maar ik zou ze toch graag vervangen voor een andere soort (geranium) die het mogelijk wel beter gaat doen daar. Iets dat goed combineert met de geranium macrorrhizum album die t wel doet. En met de anemone honorine jobert, en hydrangea paniculata melange die ook in de border staan. Een langbloeiende soort zou ik het leukste vinden, omdat de zithoek binnen uitkijkt op deze border.
Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven!

Bloemen & Planten

woensdag 12 mei 2021 - 12:11
sophora

Sophora

Ik persoonlijk heb veel liever Geranium cantabrigiense . Die blijven ook groen maar je hebt niet van die dikke wortelstokken die bovenop komen te liggen.

Bloemen & Planten

woensdag 12 mei 2021 - 12:28
ED tuin

ED tuin

Dat ziet er een stuk beter uit! Cantabrigiense kwam ik inderdaad al tegen, kan deze ook goed tegen volle middagzon?
woensdag 12 mei 2021 - 12:37
sophora

Sophora

Hier staat hij heel de dag in de zon.
woensdag 12 mei 2021 - 12:41
ED tuin

ED tuin

OK, hartelijk dank!
woensdag 12 mei 2021 - 12:46
Jeanine S

Jeanine S

Bij mij staat die in de zon en het wordt een echt tapijt

Bloemen & Planten

woensdag 12 mei 2021 - 13:04
ED tuin

ED tuin

Ik zou willen dat het er bij mij zo mooi uitzag... nog geen enkel jaar zo geweest helaas
woensdag 12 mei 2021 - 13:06
Tuinprins

Tuinprins

Als het terras afloopt naar de tuin dan kan het zijn dat de planten te nat komen te staan. Ieder jaar (ook in droge jaren!) hebben we wel een periode dat het toch behoorlijk regent. Dat kan ook verklaren waarom de wortels/uitlopers 'rot' aanvoelen.

Andere reden zou kunnen zijn dat er iets in de bodem zit waardoor de planten het niet goed doen. Je moet dan denken aan bodemschimmels (onzichtbaar, heeft niets met schimmelpluis of paddenstoelen o.i.d te maken). Ik weet niet voor welke bodemschimmels Geranium allemaal gevoelig is maar het zou iets Phytophthora-achtigs kunnen zijn. Tegen dit soort bodemschimmels is door de particuliere tuinier in de regel weinig te doen.

Bij mij is Geranium macrorrhizum een gemakkelijke plant die zich zelfs uitzaait (staat zonnig en niet te nat).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 07:07
ED tuin

ED tuin

Beste tuinprins,

Hartelijk dank voor je antwoord. Als het probleem is dat de grond te vochtig is, zou ik dus een soort kunnen proberen die goed tegen vochtige grond kan? En bv schimmels in de grond, daar kom ik dus niet zo snel achter begrijp ik. Kwestie van proberen en als niets aanslaat en keer laten testen ofzo?
donderdag 13 mei 2021 - 09:29
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De vraag is allereerst of de grond te nat is. Kan zo niet beoordelen hoe groot het terras is en hoe dit afloopt. Ook niet hoeveel water je geeft in droge periodes. Die plant met de witte bloemetjes op de foto lijkt mij een Osmanthus burkwoodii. Deze is zeer droogte-resistent en houdt niet van natte grond. Die heeft het blijkbaar wel naar zijn zin.

Wat betreft schimmelziektes: als een plant hieraan doodgaat c.q. gaat kwijnen dan is het bij vervanging altijd verstandig om iets totaal anders te kiezen wat geen familie is van de oorspronkelijke plant die er stond.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 13:06
ED tuin

ED tuin

Het terras is niet heel groot, aan een kant een looppad, aan de andere kant een klein terrasje. En inderdaad een osmanthus burkwoodii die het heel erg goed doet daar... in droge periodes geef ik regelmatig water, maar misschien iets te weinig. Heb wel een tijdje een sproeisysteem gehad met droogtemeter (2e jaar van de tuin) en toen deden de geraniums het ook maar gedeeltelijk. Begrijp ik goed dat ik dus misschien iets heel anders dan geraniums zou moeten proberen?
donderdag 13 mei 2021 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon