menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik planten op +-15 m buurt van zomereik

Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

hallo allemaal
het is na nazicht geen 15 maar 8 m.
Zie foto hieronder met rode bollen waar ik vlinderstruiken wil zetten .

Ik had graag enkele vlinderstruiken geplant op een plaats zo'n 7 m denk ik verwijderd van (het middelpunt van) een zomereik van 10 m hoog (de takken reiken net niet tot over de plaats waar ik de struiken wil zetten. De eik staat ten westen van de aan te planten vlinderstruiken.
Dus de struiken zouden 's ochtens en heel de namiddag tot +- 16 - uur zon hebben.

Kan het zijn dat in de buurt van de eik de andere planten minder goed groeien? Niet door de schaduw want die hebben de andere planten niet aangezien de boom pas schaduw geeft vanaf +- 16 uur.
Maar kan het zijn dat planten daar niet goed groeien door gebrek aan vocht omdat de eik alles opslorpt?

Zouden de vlinderstruiken, die toch liever drogere grond hebben, daar last van hebben bij het groeien? Zon zullen ze niet tekort komen, en bladeren die daar vallen is miniem.
Zou ik ze daar durven planten? of zou ik ze wat verder weg planten? Ze zouden 3 à 4 meter hoog op termijn moeten worden om ons uitzicht op de achterburen wat te beperken.

(Ik merk dat de laurier caucasica die daar ook in een rij staat, die ook op 7 m van de eik taat, minder goed groeien dan die wat verder weg van de eik. Deze laurier heeft ook genoeg zon, de ganse dag tot +- 16 uur. Vandaar mijn vraag)

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

woensdag 12 mei 2021 - 08:55
Tuinprins

Tuinprins

Kun je daar gewoon planten. Vlinderstruiken verdragen droogte dus dat is het probleem niet. Wel het eerste jaar bij droogte water geven want de plant is dan nog maar beperkt uitgeworteld.

Het enige dat kan gebeuren is dat de vlinderstruiken wat naar het licht groeien en aan de kant van de eik wat minder bloemen hebben maar 8 meter is toch een flinke afstand dus m.i. geen groot probleem.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 mei 2021 - 07:43
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste Tuinprins
heel erg bedankt voor uw reactie
Ik ga de vlinderstruiken daar dan toch maar zetten ...
En ook wat onkruid wieden rond de aanplantingen want ik denk dat dat veel voeding wegneemt van mijn planten (onkruid daar is vooral zo van dat dik zacht lang gras met dikke witte wortels).
Groetjes
Caroline
donderdag 13 mei 2021 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon