menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luizen

astridgeld19

Tekst aangepast

Astridgeld19

In de tuin staat een Roos die volgens het kaartje resistent is tegen luizen. Maar er zitten er best veel op. Kan dat kwaad of miet ik ze alsnog verwijderen. Er staat een pruimenboompje naast due elk aangevallen wordt door luizen.
Nu dacht ik als ze op de roos zitten blijven zien ze misschien van het pruimenboompje af. Of is dat verkeerd gedacht.
Astrid Gelderblom
maandag 10 mei 2021 - 11:34
deHaan

DeHaan

Mijn ervaring dat het probleem, luizen, vanzelf oplost.
Je komt niet luizenvrij, maar wel luizenarm.
maandag 10 mei 2021 - 11:57
Polplastron

Polplastron

Geen enkele roos is "resistent" tegen luizen. Wel is het zo dat sommige rozen misschien wat meer last hebben dan andere.

Een roos die op de juiste plek staat (grondsoort, bodemvochtigheid, voldoende zonlicht) komt een luizenplaag snel te boven. Heel wat beestjes doen zich tegoed aan de luizen: van sluipwespen, lieveheersbeestjes en gaasvlieglarven tot een heleboel vogels (meesjes e.d.)

In mijn rozentuin worden luizen al jaren niet bestreden: geef het een weekje of twee drie en de verdedigingstroepen komen vanzelf. Als je een keer begint met bestrijden, blijf je daar het hele groeiseizoen mee bezig.
maandag 10 mei 2021 - 21:26
PeterC

PeterC

Ik heb nog nooit bladluizen bestreden.
Wel hebben we één jaar last gehad van bladluizen in onze wilde Robinia Pseudoacacia die met zijn kruin tot boven het terras hangt en zo voor de nodige natuurlijke schaduw zorgt in de zomer. Dat was een jaar of 2 - 3 geleden. De tuintafel en de stoelen kwamen geleidelijk onder de honingdauw te zitten. Vervelend. Hoedanook, bladluizen in een 15 - 20m hoge boom bestrijden is onbegonnen werk.
Normaal heeft een Robinia weinig last van ongedierte en dat probleem heeft zich tot nu, en we wonen hier 16 jaar, ook maar één seizoen voorgedaan.
dinsdag 11 mei 2021 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon