menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex, hoe diep planten?

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Hoi,

ik ga vanmiddag mijn bonte hulst op een stammetje in een pot zetten. Hij zit nu in een 19cm-kwekerspot. Het stammetje is een centimeter of 50 hoog. Het liefst wil ik hem iets dieper zetten voor wat extra stabiliteit, maar ik las hier een paar keer over wortels die dan geen lucht krijgen.

De vraag is dus: hoe diep zou ik hem ongeveer kunnen zetten zonder dat het nadelig is voor de plant. Ik verwacht hem vele jaren te hebben, dus in één keer goed is fijn.

Met diep bedoel ik dan dat er nog wat potgrond boven de oorspronkelijke kweekpot komt.
woensdag 5 mei 2021 - 11:07
deHaan

DeHaan

Beslist geen grond bij op gooien.
woensdag 5 mei 2021 - 17:26
leerling

Leerling

Bomen en struiken nooit dieper zetten dan ze stonden.
woensdag 5 mei 2021 - 21:49
Lamium

Lamium

Dank, dan kijk ik wel even of ik een stokje slim kan plaatsen ter ondersteuning (er zit er eentje van de kweker bij, maar die lijkt niets te doen). Hij heeft zich met de stormachtige dagen trouwens prima gehouden nog in zijn kweekpot, dus misschien moet ik me niet te druk maken.
woensdag 5 mei 2021 - 22:21
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je de plant uit het potje haalt, kijk dan even na of de wortels niet te erg in rondjes gedraaid zijn. Als dat het geval is, haal je ze best (voorzichtig!) wat uit elkaar, en zorg je ervoor dat ze meer naar onder en naar de zijkanten wijzen. Anders blijven ze rondjes draaien en krijg je geen stabiele plant.
woensdag 5 mei 2021 - 22:31
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ik zal erop letten. Dankjewel!

Het planten was een dagje uitgesteld na die stortbuien vandaag .
woensdag 5 mei 2021 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

Gewone hulst / Ilex aquifolium is overigens geen plant om lang in een pot te houden. Om de een of andere reden zijn die nooit zo gelukkig in een pot. Ilex aquifolium wordt meestal in de volle grond gekweekt en voor de verkoop in een pot gezet. In ieder geval zorgen voor goede drainage, dus een pot gebruiken waar voldoende gaten inzitten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 mei 2021 - 08:23
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Het gaat om een iets andere ondersoort, de Ilex altaclerensis. Op enkele sites wordt hij wel specifiek als potplant genoemd (daar probeer ik voor mijn situatie op te letten). Natuurlijk zijn dit wel commerciële partijen en is dit soort informatie altijd een beetje een kwestie van sites vergelijken. Mijn ervaring met planten die geënt zijn is dat de groeisnelheid vaak wat lager is, dan als hij gewoon in de grond staat. In dit geval is dat een voordeel om haar mooi in verhouding te houden.

Wel een ding qua betrouwbaarheid van online informatie: op de ene site staat dat deze variant zelfbestuivend is, op de andere dat ik er een mannetje bij moet zoeken. De tweede is in de meerderheid, dus ik ga ervan uit dat ik een mannetje moet zoeken. Of moet gokken op de buren, het is niet zo'n zeldzame plant natuurlijk.

Aan de drainage besteed ik altijd wel wat aandacht.
donderdag 6 mei 2021 - 13:00
Lamium

Lamium

Zo, ze staat mooi te zijn in haar extra doorlaatbare grond. Hopelijk gaat de plant wel snel wortelen, want het kluitje besloeg maar iets meer dan de helft van de kweekpot.

Gelijk ook eventjes een miniframboos geplant, een andere plek voor een begoniaknol gemaakt en een klein kerstboompje (letterlijk, hij is ooit aangeschaft om door dochterlief te laten versieren) een nieuw huisje gegeven. Die had de oude pot helemaal met wortel gevuld en stond mede daardoor wat droog. Toch zitten er aardig wat jonge groene naalden op, dus ik geef hem goede hoop om nog mooi te worden.
donderdag 6 mei 2021 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon