menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verjongingskuur Chinees klokje

Ga naar meest recente reactie

svendw

Svendw

Ik heb 2 jaar geen correcte snoei gedaan waardoor nu er veel te lange takken waren gegroeid en ik bijna geen bloei had dit jaar.
Nu heb ik een verjongingskuur gedaan en de plant volledig kort gezet.
Hoe kan ik de plant nu aanzetten tot het aanmaken van nieuwe scheuten?

Bloemen & Planten

maandag 3 mei 2021 - 18:03
Tuinprins

Tuinprins

Geduld is alles wat je nodig hebt. Binnen een maand zal de plant vanuit slapende knoppen gaan uitlopen en kan eventueel ook vanuit de basis met nieuwe groei komen.

Ik zou overigens die wat langere takken nog verder terugsnoeien anders krijgt de struik straks een ongelijkmatige vorm.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 19:42
deHaan

DeHaan

De veel te lange takken hadden komend jaar waarschijnlijk gaan bloeien.
Ik zou hem tot 30cm boven de grond afknippen.
De nieuwe scheuten komen er wel.
maandag 3 mei 2021 - 21:44
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Wij hebben heel lang geleden een Chinees Klokje gekocht en in de tuin gezet. Een paar jaar geleden wilden we er toch vanaf en hebben hem uit de grond gehaald. De kluit heeft vervolgens op zijn zij een tijd lang ergens gelegen met een paar takjes van 10-20cm eraan. Omdat hij toch begon uit te lopen heeft mijn vrouw me overtuigd hem toch weer een plekje te geven (zoveel overlevingsdrang moet beloond worden was haar idee). Daarna is de plant mooier dan ooit teruggekomen binnen het seizoen.

Bottomline: de slechter je een forsythia behandeld, de mooier hij wordt. Dus het komt sowieso wel goed .

Hij kan dus zelfs nog wel verder terug.
dinsdag 4 mei 2021 - 00:05
Plantadvies

Plantadvies

Bloeit op meerjarig hout. Snoeien doe je na de bloei wanneer de eerste bladeren verschijnen. Let op het weer. Snoei oude, dode en grote takken weg tot aan de grond. Houdt van voedselrijke, vochthoudende grond.
woensdag 5 mei 2021 - 06:44
leerling

Leerling

Doet het hier ook prima op arme, droge zandgrond.
zondag 9 mei 2021 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon