menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron lijkt ook dit jaar niet te gaan bloeien ????

Ga naar meest recente reactie

Rick2002

Rick2002

Beste,

Na vorig jaar helaas geen bloemen te hebben gehad in mijn rhododendron constateerde ik behoorlijk wat geel blad en “witte / grijze” vlekken op het blad her en der.

Ik heb er toen voor gekozen om een gedeelte terug te snoeien, de rhododendron een heel stuk uit te graven om er flink wat turf door te mengen, alsmede dat ik dit voorjaar nog bemesting toegepast. Ik heb gezien dat waar ik gesnoeid heb, nieuwe scheuten zijn uitgelopen, dus dat stemt me gelukkig, maar zoals op de foto te zien is lijkt we dit jaar opnieuw geen bloemenpracht te instaan. De plant heeft voor 2020 jaren wel gebloeid...

Heeft dat dan toch met de late (strenge) nachtvorst van dit jaar te maken? Of zou het nog iets anders kunnen zijn? Moet ik cacaodoppen of boomschors of iets dergelijks strooien rondom de wortels?

Het is in potentie zo’n prachtige plant, dus hoop dat er nog “muziek” in zit ????.

Dank jullie!

Bloemen & Planten

zondag 2 mei 2021 - 22:37
Rick2002
zondag 2 mei 2021 - 22:40
Rick2002
zondag 2 mei 2021 - 22:41
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendron ziet er prima uit, ik zou me geen al te grote zorgen maken.

Rhododendrons maken hun bloemknoppen in de zomer aan en je ziet deze in de herfst al goed zitten. Vorst heeft er dus niets mee te maken. Wat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is, is dat de plant de afgelopen zomer te droog heeft gestaan. Wit/grijze plekken op het blad wijzen op droogteschade.

Indien het de komende zomer weer droog wordt dan de plant water geven. Evenwel de plant niet te veel water geven want dan heb je kans op Phytophthora. Dit is een vorm van wortelrot waar weinig tegen te doen valt en vaak het begin van het einde van de rhododendron is. Je zou de grond kunnen bedekken met boomschors (cacaodoppen zou ik zeker niet gebruiken) zodat deze minder snel uitdroogt.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 07:49
Rick2002

Rick2002

Dank voor de uitgebreide reactie Tuinprins! Maar dat betekent dus wel dat ik me in ieder geval dit jaar nog moet opmaken voor een jaar zonder bloemen? Ofwel, vorig jaar heeft hij nog niet de kracht gehad om knoppen met bloemen aan te maken? De knopjes zaten er namelijk wel, maar waren vrij klein.

De rhodo ziet er na de snoei van afgelopen jaar en de bemesting voor mijn gevoel inderdaad een stuk gezonder uit, kijkende naar het blad. Dus hopelijk met voldoende watergift en een tweede bemesting, hebben we volgend jaar meer geluk.
maandag 3 mei 2021 - 08:13
Tuinprins

Tuinprins

Dit jaar geen bloemen, volgend jaar zeer waarschijnlijk wel. Als je nog een keer mest geeft dan in ieder geval voor de langste dag, later bemesten leidt vaak tot late groei die bij stevige vorst in de winter geraakt kan worden. Ook een meststof gebruiken met een relatief laag stikstofgehalte en een relatief hoog kali gehalte. Stikstof bevordert de groei, kali de aanmaak van bloemknoppen en steviger blad. (blauwe korrels zeker niet gebruiken).

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 08:29
Rick2002

Tekst aangepast

Rick2002

Bedankt opnieuw Tuinprins. Geldt die tweede gift voor de langste dag voor zo'n beetje alle planten of specifiek voor de rhodo? Dit omdat doorgaans op de verpakkingen wordt aangegeven dat een tweede bemesting in de zomer / nazomer gegeven dient te worden.

Ik gebruik nu bijvoorbeeld de organische Rhodo, Hortensia en Azalea meststof van DCM. Heeft die de juiste stikstof / kali verhouding of heb je andere tips?

Mijn dank is groot !
maandag 3 mei 2021 - 08:49
Tuinprins

Tuinprins

Veel mensen gebruiken vaak mest met een hoog stikstofgehalte. Stikstof stimuleert vooral de groei. Laat in het seizoen heb je weinig aan groei omdat die minder goed is afgehard voor de winter. Als we een winter krijgen met stevige vorst dan heeft deze groei een stuk meer last van de vorst dan groei die goed afgehard is. Dus mijn advies is dan ook om na de langste dag geen meststof meer te geven. De uitzonderingen hierop zijn diverse kuipplanten en planten die om wat voor reden dan ook een oppepper kunnen gebruiken.

Organische meststof van DCM is prima omdat de stikstof hierin langzamer vrijkomt dan in kunstmest.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 mei 2021 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon