menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia's

Ga naar meest recente reactie

Annabel69

Annabel69

Dag
Ik ben recent verliefd geworden... op dahlia's.
Ik zal ze dit jaar voor het eerst zelf planten.
Ik heb reeds een aantal knollen liggen en ik ben nu bezig met de grond voor te bereiden.
Ik heb er al veel over gelezen maar ik vind toch niet op al mijn vragen een antwoord.

Ik heb in mijn gazon een strook uitgespit waarin ik ze zal planten.
Ik zal deze grond omspitten. Ik zal deze grond mengen met kompost. Maar kompost, kan je dat kopen ? ik heb hier thuis een zak bodemverbeteraar liggen. Is dat hetzelfde ?

Hoeveel plaats moet je voorzien voor zo een knol, daar hangen minstens 5 knollen aan 1 zo een tros. Moet ik echt 1 vierkante meter voorzien per knol ?

Als ik nu verschillende kleuren of soorten door elkaar wil planten, kan ik dan zo'n knol losmaken van die tros ? geeft 1 knol van zo'n tros knollen ook veel bloemen ?

En is zo 1 tros te groot voor een pot ?

Mag ik ze nu in volle zon planten ? soms lees ik dat volle zon te fel is, soms lees ik dat een ochtendzonnetje prima is.

Ik heb zoveel zin om eraan te beginnen, mijn eigen bloemenpluktuin...

groetjes
Annabel
vrijdag 30 april 2021 - 11:47
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hey, afhankelijk van de soort plant ik ze 40 a 50 cm uit elkaar. Ik plant ze in de volle zon, komen uit Mexico, daar is het ook best warm.

Bodemverbeteraar is prima, en wat koemest of zo.

Ik zou de knollen niet uit elkaar halen, gewoon zo planten.
vrijdag 30 april 2021 - 13:48
Annabel69

Annabel69

OK, in volle zon dus en de knollen niet uiteen halen. En bodemverbeteraar is goed.

Nog wachten tot 15 mei nu, na de ijsheiligen, intussen mijn grond goed voorbereiden.

Heel erg bedankt voor je reactie.


vrijdag 30 april 2021 - 15:14
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Knollen kan je normaal toch al in de grond steken half april of heb je ze voorgetrokken?

Ik heb ze voorgetrokken en kan ook niet wachten om ze eindelijk uit te planten...
vrijdag 30 april 2021 - 16:34
deHaan

DeHaan

Ik heb de knollen 2 weken geleden geplant.
vrijdag 30 april 2021 - 20:59
Annabel69

Annabel69

Wel als beginneling lees ik overal wachten tot half mei. Neen, niet voorgetrokken. Maar ik zie geen vorst meer de komende week dus ik ga vandaag planten ????????
zaterdag 1 mei 2021 - 10:01
deHaan

DeHaan

Dahlia knollen kan je al in april planten, alleen als de neuzen boven de grond komen moet je daar even een bloempotje op zijn kop overzetten als ze nachtvorst opgeven.
zaterdag 1 mei 2021 - 16:38
Annabel69

Annabel69

Goede interessante tip, dankjewel.
zondag 2 mei 2021 - 19:23
Annabel69

Annabel69

Ze zijn geplant ???? ! En nu wachten tot ze boven de grond komen piepen. Ik probeer later wat foto’s te sturen.
maandag 3 mei 2021 - 21:43
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

spannend! ik heb mijn dahlia's dit weekend buiten geplant, jammer genoeg door de windstoten van deze nacht zijn er een boel stengels afgebroken, ze zullen wel terugkomen maar toch erg jammer, ze zijn die energie toch mooi kwijt geraakt succes met je dahlia's!
dinsdag 4 mei 2021 - 09:29
Annabel69

Annabel69

oh dju wat jammer... waar blijft die heerlijke lente ook he... hopelijk komt er snel veel zon !

In bijlage een foto van mijn beginnersbloemenperkje.
Ik heb ook een plattegrondje gemaakt met de namen van de bloemen, en een map met de labels van de bloemen. Het is al een gans dossier aan het worden dit maakt me zo blij.

Bloemen & Planten

dinsdag 4 mei 2021 - 13:56
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ja inderdaad, komt wel goed met wat warmte water en tijd! Proper zeg, nu het lange wachten tot de eerste bloemen!
dinsdag 4 mei 2021 - 21:00
Annabel69

Annabel69

3 weken later, ze beginnen langzaam te schieten, hier en daar een blaadje.
Ik zie geen slakken; moet ik dan toch preventief rond die kleine scheutjes slakkenkorrels gooien ?
woensdag 26 mei 2021 - 14:10
PeterC

PeterC

Wordt er aan de blaadjes geknaagd? Dan zou ik wat korrels strooien. Wordt er niet aan geknaagd, dan niet.
woensdag 26 mei 2021 - 18:35
Annabel69

Annabel69

Ik zie nog geen knaagsels, maar ik hou het verder goed in het oog. Ze zijn er nu eindelijk, ik mag er niet aan denken dat ze worden opgevreten.
dankjewel.
donderdag 27 mei 2021 - 10:06
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Goed dat ze beginnen te schieten, hopelijk krijgen we nu wat warmte. De afgeknakte dahlia's zijn bij mij nu ook teruggeschoten. Strooien doe ik nooit, er zitten hier veel vogels en die houden de slakkenpopulatie 'onder controle'.

Mijn pompoen eten de slakken wel bijzonder graag, courgette en komkommerbladen ook, maar die groeien zo snel dat ik er mij geen zorgen om maak
donderdag 27 mei 2021 - 11:00
Annabel69

Annabel69

Gelukkig hebben je bloemen nieuwe scheuten.
Ik heb wel dik spijt dat ik de mijne niet heb voorgetrokken, maar ik was toen nog niet met bekend met dit fenomeen.
Dus ik mag nu nog heel lang wachten op mijn eerste bloemen.
Maar de rozen gaan bijna bloeien, en de annabels, en de stokrozen en de alchemilla, en nu ook bijna de papavers. Dus ik probeer me nu daarop te focussen
En ik heb zinnia's hier binnen achter glas staan, zodra het wat warmer wordt plant ik die ook buiten in potten. Weet jij of ik die dan eerst nog moet afharden of mogen die meteen naar buiten zodra het warmer en zonniger is ?
donderdag 27 mei 2021 - 14:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon