menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum Tinus lichtbehoefte

Lamium

Lamium

Vanmorgen was ik bij de Hornbach om een paar potten voor binnen te halen en toen ik toch even in de regen buiten liep ging het mis. Mis in de zin dat ik eigenlijk de tuin al vol had verklaard.
Ik liep tegen een hele mooie opgaand groeiende Viburnum Tinus Eve Price van een centimeter of 55 met 50% korting (omdat ze bijna uitgebloeid zijn misschien?). Ik heb nog een lege grote pot ergens anders voor in gedachten, maar die krijgt dus een nieuwe bestemming. Nu nog bedenken waar hij precies komt.

Over de lichtbehoefte lees ik onder andere:
'Zet Viburnum tinus op een wat beschutte, lichte standplaats in de zon, halfschaduw of schaduw. Meestal bloeit de plant beter als hij wat meer zon heeft.'

Ik lees daarin dat de plant het sowieso wel redt, maar weinig power heeft om te bloeien. Ik vroeg me daarbij af of het mogelijk is de plant nu op een wat minder zonnige plek te zetten (paar uur zon per dag, wel licht) om hem vanaf de late zomer steeds lichter te zetten, met het idee dat hij juist dan zijn bloei gaat vormen. In de winter krijgt hij dan de beste plek.

Als het heel koud wordt kan hij tijdelijk naar mijn schuur verhuizen waar hij koel en licht kan staan.
donderdag 29 april 2021 - 17:07
Tuinprins

Tuinprins

Viburnum tinus maakt volgens mij de bloemknoppen aan in juli-augustus. De plant in de late zomer wat meer zon geven is volgens mij aan de late kant.

Ik weet bij een apartementencomplex 3 Viburnum tinus te staan die vanaf de late middag wat zon krijgen. Deze planten bloeien nauwelijks en groeien tamelijk open. Met veel schaduw gaan ze inderdaad niet dood maar bloeien doen ze ook amper.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 29 april 2021 - 18:35
Lamium

Lamium

Dankjewel. Soms is het echt een klus om alle bronnen te vergelijken .

Een beetje herstructureren dan maar. Met een centimeter of tien verschuiven is er al een uur meer zon (mogelijk van de zomer nog net wat meer, ik moet eigenlijk eens met een timer een plattegrond maken).

Ik heb het even opgezocht en mijn damastbloem (ooit opgekomen uit zo'n zakje gratis zaadjes, nu een van de beste groeiers in de tuin) zou tot en met juni bloeien. Daarna kan die wat minder prominent, dus dan ben ik toch redelijk vroeg nog met de extra zon.

Nu nog iets verzinnen voor de baby-bonte-hulst (50 cm inclusief pot volgens Bakker) die eigenlijk hier zou komen.
donderdag 29 april 2021 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon