menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstanemoon nog niet opgekomen

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

We hebben een kleine tuin die grotendeels betegeld is. Sinds vorig jaar probeer ik er wat van te maken, maar omdat ik geen zin heb in tegels slepen vallen we vooral terug op plantenpotten en -bakken.

In een van die potten heb ik voor de schaduwkant van de tuin herfstanemoon gezet (hybrida Pamina). Hij heeft het niet briljant gedaan zijn eerste jaar, maar is wel tot bloeien gekomen. Nu zit ik echter nog naar een volledig lege bak te kijken. Heeft hij toch last gehad van de koude periode of heb ik gewoon te weinig geduld en moet hij nog komen? Hij heeft natuurlijk nog wat maanden tot zijn bloeitijd (IX-X).

In de grond zit trouwens wel flink wat wortel.
dinsdag 27 april 2021 - 23:14
leerling

Leerling

Hoeveel zonlicht valt er op die schaduwkant? Herfstanemonen hebben toch wel wat zon nodig.

Hier groeit Anemone 'Honorine Jobert' op een zonnig plekje. Die begint nu stilaan terug nieuw blad te krijgen.

Als de wortel er gezond uitziet, zou ik die pot verhuizen naar een zonniger deel van je tuin en dan nog even geduldig afwachten.

Ik zou ook, tegel per tegel, die verhardig opruimen, al was aan een tempo van 1 tegel per maand.
De grond in potten/bakken wordt in de winter kouder dan de volle grond. De wortels in zo'n containers lopen daardoor ook meer kans op vorstschade. Zelf gebruik ik bovengrondse containers daarom alleen voor eenjarigen.
woensdag 28 april 2021 - 00:08
Tuinprins

Tuinprins

Hier is die ook nog nauwelijks te zien (soort: Honorine Jobert). Nachten zijn simpelweg te koud.

Herfstanemonen zijn overigens niet erg geschikt om in een pot te houden, doen het 100 x beter in de volle grond (kunnen daar soms zelfs gaan woekeren).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 28 april 2021 - 06:24
Lamium

Lamium

Dankjewel.

De anemoon staat op een plek die echt beperkt is in direct zonlicht. Wat er komt valt voornamelijk tussen de schuttingplanken door. Mogelijk is het toch te weinig voor hem, dus ik zal hem de komende tijd regelmatig een zonniger plek geven.

De helft van de planten die ik heb zijn uitgebreid belezen en onderzocht, de andere helft is snel meegepakt in het tuincentrum. De anemoon is duidelijk de tweede categorie :P. In het tuincentrum stond hij bij de echte schaduwplanten ingedeeld, maar ik las toen thuis al dat het mogelijk niet de ideale keuze was voor daar. Maar goed, ik dacht tot twee jaar terug dat ik helemaal niets met tuinieren had (totdat ik gedwongen werd door de buxusmot), dus ik ben nog in de leerfase.

Dat is ook een van de redenen dat ik nog niet mijn hele tuin om heb gegooid. De andere is dat mijn dochter ook heel graag ruimte wil houden voor een badje in de thuis. De tuin leent zich niet voor een deel tegels eruit halen, onze vorige bewoners hebben er een heel patroon van klinkers in gelegd. Ik snap helemaal wat je zegt over de volle grond, maar dat is een project voor ergens in de toekomst en dan laat ik mijn hele tuin opnieuw doen.

Voor nu geniet ik gewoon van wat het wel doet in potten en bakken. Het heeft ook wel weer het voordeel dat je de grond veel exacter kan samenstellen. Gelukkig is er genoeg dat het prima doet en af en toe een miskleun hoort bij de leerfase. Ik vind het ook geen straf om wat nieuws te moeten bedenken. De vriesperiode heeft overigens maar weinig schade gedaan. Deze en een digitalis (nou net wel in de volle grond :P) zijn nog niet opgekomen en een ceanothus was ik glad vergeten om binnen te zetten met mijn stomme kop. Maar verder heeft zelfs een australisch madeliefje en mijn kruiprozemarijn de kou doorstaan.
woensdag 28 april 2021 - 08:15
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

misschien een domme vraag, maar waarom maak je niet gewoon verhoogde bedden op je tegels en boor je een paar afwateringsgaten in de tegels (en onderaan in de zijkant van je bakken)?
woensdag 28 april 2021 - 09:26
Lamium

Lamium

Hoi droge zandgrond,

Zoals het nu is is ook een beetje zo 'ontstaan' doordat ik een aantal plantenbakken als erfenis kreeg, vrij serieuze bakken met geïsoleerde wand en ik denk ongeveer 240 liter inhoud. Die zijn op de plek gekomen tussen de verhoogde borders die er al wel zaten. Deze ga ik daar niet zomaar weghalen. Sterker nog, ik heb nog twee grote van dezelfde serie bijgekocht voor achter mijn tuinset (smaller, maar hoger, pakweg 150 liter).

Kortom, er is al een basisstructuur waar ik best blij mee ben. Alle kleinere potten dienen vooral om alle hoeken en gaten op te vullen op plekken waar je toch niet zo snel een border zal leggen (om simpele redenen zoals dat ik dan mijn buitenkraan niet meer kan bereiken). Als ik het ga aanpassen gaat dus echt de hele boel op de schop, maar dan wil ik ook geen rekening meer hoeven houden met ruimte voor mijn dochter, dus dat duurt nog een paar jaar. Die lelijke tegels die er nu inzitten mogen dan allemaal eruit. Bovendien ga ik het dan laten doen als chronisch rugpatiënt :P.

Vooralsnog ben ik best tevreden met de hoeveelheid bloemen die ik weet te stoppen in mijn beperkte 30 vierkante meter door alle hoeken en gaten te gebruiken. De echte jury is het aantal bijen, hommels en vlinders vind ik. Het is alleen wel keuzes maken, grote structuurplanten zitten er niet in hier. Ik ga voor klein en bloeiend en liefst een beetje verticaal bij grotere planten (mijn forsythia stond dit voorjaar in bloei als een soort twee-en-een-halve meter hoge gele pilaar bijvoorbeeld).


woensdag 28 april 2021 - 10:40
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ik ga het opgeven voor de anemoon. Vermoedelijk is hij in de winter te vochtig geweest en heeft dat hem de das om gedaan. Stiekem ben ik niet heel rouwig omdat ik hem toch niet tot zijn recht vond komen. Ik ga ook nog even de grond goed onderzoeken op engerlingen. De pot ernaast had daar last van, dus ook dat kan een reden zijn.

Dan nu het leuke hieraan: iets nieuws uitzoeken. Ik heb mijn oog laten vallen op een zoete buxus/vleesbes/sarcococca. In de hoe waar hij staat vallen bloemen toch een beetje weg en doen bladplanten het leuker. Ik verwacht ook dat een groenblijver minder last heeft van het vocht in de winter en ik ben ook op zoek naar iets meer winterbloeiers voor de '12-maandentuin' (ik heb nu tinus, winterheide, kerstroos en voor het vroege voorjaar skimmia, forsythia en wat bolletjes). De bloei wordt onopvallend genoemd, maar ik vind de bloemetjes wel bijzonder.

De sarcococca staat op veel plaatsen als schaduwplant te boek. Waar ik echter benieuwd naar ben is hoe de bloei is in de diepe schaduw is en of iemand nog tips heeft voor de beste ondersoort. Vanaf de vroege herfst tot het vroege voorjaar zal hij naar een halfschaduwplek gaan.
zondag 16 mei 2021 - 11:41
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb Sarcococca confusa ooit bij iemand in droge schaduw geplant maar dat is geen succes geworden (was experiment). Hebben toch wat vocht nodig aan de wortels. Beste plek voor Sarcococca is 's morgens zon, 's middags lichte schaduw op normale, niet al te droge grond. Bij te veel zon wordt het blad geelachtig.

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 mei 2021 - 06:11
Lamium

Lamium

Dankje.

Genoeg vocht is sowieso toch handwerk bij ons, al blijft het bij vakanties altijd hopen op de buurjongens of genoeg regen.
maandag 17 mei 2021 - 08:18
Carib

Carib

Hier staat de sarcoccoca op meerdere plekken in de schaduw (niet volledig, enkele uren zon per dag) en redelijk droog. In langere perioden van droogte krijgen ze aanvulend water. Bloeit daar prima, krijgt bessen en zaait zich daar ook uit. In diepe en volledig droge schaduw redden ze het niet.
maandag 17 mei 2021 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon