menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijn SOS

Ga naar meest recente reactie

AnnekeA

AnnekeA

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en een echte leek op tuin gebied. Nu heb ik toch advies nodig.

Toen ik 3 jaar geleden in mijn huurhuis kwam wonen stond er een prachtige volle rozemarijnstruik in mijn tuin. Groot, geurig en ik hoefde er nooit wat aan te doen. Die struik staat er nog steeds maar nu in een treurige staat... Vorig zomer maakte ik de fout om hem te snoeien zonder vooraf te verdiepen in hoe dat het beste kon. Hij werd groot dus ik wilde hem wat inperken. Wat ik deed was de onderste takken kort knippen... met als gevolg dat nu de plant, die zo stevig en vol was, als een bosje uit elkaar is gevallen en de onderste takken dor en droog zijn geworden (komt geen licht meer bij?). Tot overmaat van ramp zijn de buurtkatten onder de struik hun toilet gaan nemen, met bijpassende geur en misschien ook de dorre takken tot gevolg?

Oh help, is dit nog te redden?! En zo ja hoe. Ik zou het heel graag horen.

Alvast dank en veel zonnige groeten,

Anneke

Bloemen & Planten

donderdag 22 april 2021 - 15:47
Tuinprins

Tuinprins

Dit komt vaak bij een rozemarijn voor, jij bent echt niet de enige waar de plant na een aantal jaren uit elkaar valt. Verjongingssnoei pas je toe ergens in mei waarbij je de plant flink terug snoeit maar er altijd voor zorgen dat er nog voldoende groene scheuten/scheutjes op de takken zitten want rozemarijn loop niet altijd goed uit op het oude hout.

Om te voorkomen dat katten onder de struik gaan zitten schijten kun je daar lange sate-prikkers in de grond steken.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 april 2021 - 21:46
leerling

Leerling

Mochten sate-prikkers niet helpen, kan je ook proberen er aluminiumfolie onder te leggen. Werkt bij mijn moeder waar een kat hardnekkig kwam sproeien op een ongewenste plaats. Katten zouden een hekel hebben aan het gekraak.
zaterdag 24 april 2021 - 22:45
AnnekeA

AnnekeA

Dank voor de reacties!

Ik zou het dus binnenkort kunnen terugsnoeien. Kan het niet deze week al? Als het volgende week mei is ????

Er zijn een aantal takken die veel droog hout hebben vanaf de stam, dus weinig groen nog. Kan ik die beter helemaal kort snoeien? Of groeit dat dan niet meer aan.
maandag 26 april 2021 - 11:03
verbena46

Verbena46

Met het terugsnoeien zet enkele mooie kleine takjes in een pot met goede aarde.
Er moet wel wat geduld bij maar wortels maken ze zeker, zet ze dan in de volle grond.
Mocht de plant (foto) zich niet herstellen, heb je altijd een reserve.
maandag 26 april 2021 - 14:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon