menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Schapengras probleem

jappie123

Tekst aangepast

Jappie123

Hallo allemaal,

Een vraagje. Sinds een jaar of 3 staat er schapengras, ofwel festuca glauca, bij mij in de tuin. Op de een of andere manier wil dit maar niet groeien. Elk jaar moet ik weer wat nieuw gras bijkopen. Het krijgt genoeg water, een deel staat in de zon en een deel in halfzon. Toch ligt het er slecht bij.. Dit terwijl ik het er bij veel van mijn vrienden altijd netjes bij staat, terwijl zij er totaal niet naar omkijken.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Al doe ik vrij weinig..

Bedankt!

Bloemen & Planten

maandag 19 april 2021 - 14:04
Tuinprins

Tuinprins

Wat voor soort grond heb je?

Mijn simpele advies is om als iets het om wat voor reden dan ook niet goed doet te vervangen door iets anders. Festuca glauca is een populaire tuinplant maar ik vind dat die snel lelijk wordt. Om de paar jaar moet je die delen en opnieuw planten Doe je dat niet dan krijg je van die bruine hompen met wat blauw loof aan de bovenkant.

Als alternatief: Pennisetum 'Little Bunny', vraagt weinig onderhoud, kan tegen droogte en stelt weinig eisen aan de grond. Het is dan wel niet wintergroen maar dat kan je van jouw schapengras ook niet echt zeggen ...

Gegroet, de tuinprins
maandag 19 april 2021 - 20:02
jappie123

Jappie123

Hoi tuinprins,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een zandgrond. De planten kregen voldoende water, en er staan eigenlijk nooit plassen. De festuca moet in schrale grond staan dus daar ligt het volgens mij niet aan..

Het plantencentrum wist me te vertellen dat de festuca eigenlijk in volle zon moet staan. Dat is niet het geval, dus ik ga ervan uit dat daar het probleem ligt. Ik heb inmiddels de grassen verwijderd en ga op zoek naar een leuke andere plant die meteen wat aantrekkelijker is voor de vlinders en bijen.

Bedankt voor het meedenken!
maandag 19 april 2021 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon