menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn rozen worden bruin!

Ga naar meest recente reactie

Nils106

Nils106

Hoi iedereen!

Ik heb vorige week mijn eerste rozen geplant.
Het zijn Jasmina klimrozen geworden omdat ze als versiering van ons prieeltje moeten dienen.

Echter beginnen sommige takken bruin te zien en ik heb bang dat er iets mis aan het gaan is.
Het heeft hier wel even licht gevroren enkele dagen geleden, en er is nog vorst op komst helaas.

Hopelijk kunnen jullie mee tips geven!

Bedankt

Gr
Nils

Bloemen & Planten

zondag 11 april 2021 - 17:20
minouke

Minouke

Waar heb je die gekocht?
Struiken of planten die binnen staan in een plantencentrum moet je eerst laten wennen aan de buitentemperatuur.
Ik koop nooit planten in een plantencentrum waar de planten binnen staan.
maandag 12 april 2021 - 08:18
Tuinprins

Tuinprins

Eigenlijk zou ik op deze vraag niet moeten reageren omdat je gronddoek hebt gebruikt in je tuin... Er is al genoeg plastic in de wereld en het ziet er lelijk uit. Ik hoop dat er veel kweekgras door het doek gaat groeien!

Volgens mij is er weinig bijzonders aan de hand. Enkele takken zijn aan het verhouten. Dit is een natuurlijk proces en niet iets om je zorgen over te maken. Lopen de ogen van de takken normaal uit? Lichte vorst is doorgaans geen probleem voor een roos, zelfs niet als die aan het uitlopen is. Als het vorstschade is van de strenge vorst van afgelopen februari dan zouden alle takken m.i. bruin moeten zijn.

Gegroet, de tuinprins

maandag 12 april 2021 - 17:09
Nils106

Nils106

Bedankt voor de reacties.
Ik heb de planten inderdaad in een tuincentrum gekocht.
Volgende keer ga ik er op letten dat ze reeds van buiten komen, want het is inderdaad een groot verschil.

Op de opmerking van de gronddoek, snap ik je punt, maar ik had deze nog liggen.
En in tussentijd ga ik dan de juiste bodembedekker planten zoeken

De ogen lopen uit maar ze lijken niet gezond , de tak voelt ook niet stevig aan, een beetje ,,mals’’ als je snapt wat ik bedoel.

Bloemen & Planten

maandag 12 april 2021 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

Dank voor het plaatsen van een goede close-up.

Die tak is aan het indrogen wat er op wijst dat dit niet iets recents is. Probleem is dat we niet weten hoe deze plant overwinterd is.

Ik zou de bruine takken helemaal wegsnoeien en bij de takken waar het bovenste gedeelte bruin is terugsnoeien tot in gezond (=groen) hout. Het beste snoei je daarbij vlak boven een naar buiten uitlopend oog.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 april 2021 - 08:12
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zoals hierboven al staat: terugsnoeien tot op het gezonde groen.

Rozen kunnen wel wat hebben hoor!

Ik vermoed dat de planten voor verkoop nogal beschut hebben gestaan wat maakt dat ze onvoldoende zijn afgehard.
Nu terugsnoeien zal resulteren in nieuwe groei en over een jaar zie je er niks meer van!
dinsdag 13 april 2021 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon