menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Grootbladige plant in volle zon

Ga naar meest recente reactie

Toosje

Toosje

Kan iemand mij een alternatief aanraden voor een grootbladige vaste plant in volle zon en vrij droge grond? Ik had Astilboides Tabularis/Tafelblad staan, maar die trekt het niet met die hitte van de laatste zomers. Jammer, want dat grote blad is zo mooi!
woensdag 7 april 2021 - 17:26
LT

LT

Palm...
woensdag 7 april 2021 - 18:31
WiPe

WiPe

Trachistemon orientalis heeft een relatief groot blad, eerder langwerpig dan rond, maar is wel geschikt voor een drogere standplaats.
donderdag 8 april 2021 - 09:25
Toosje

Toosje

WiPe, en die kan goed tegen de volle zon in putteke zomer?
donderdag 8 april 2021 - 13:17
Toosje

Toosje

WiPe, ik zie net dat het een éénjarige plant is. Ik zocht eigenlijk een vaste plant...
donderdag 8 april 2021 - 13:21
sophora

Sophora

Misschien Tetrapanax papyrifer
donderdag 8 april 2021 - 14:22
Tuinprins

Tuinprins

Toosje: Trachystemon orientalis is een vaste plant, geen eenjarige (misschien beter googlen?). Nadeel van deze plant is dat die zich verspreidt via wortelstokken en dat is misschien niet gewenst.

Sophora: ik had ook aan Tetrapanax papyrifera zitten denken maar ik vraag me af hoeveel droogte die verdraagt. Sommige klonen van Tetrapanax papyrifera maken uitlopers. Verder moeten vooral jonge planten in de winter bij stevige vorst worden afgedekt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 april 2021 - 17:32
sophora

Sophora

Ja Tuinprins , uitlopers maakt hij wel, maar die zijn gemakkelijk te verwijderen. Droogte verdraagt hij ook wel want er komen jonge planten uit onder mijn treurwilg en die is met alle vocht weg. Het is toch een statige plant. In de winter verliest hij wel zijn blad maar dat is nu terug aan het uitlopen. Heb hem nog nooit afgedekt.
donderdag 8 april 2021 - 18:14
Toosje

Toosje

Tuinprins, ik had inderdaad gegoogled en kwam bij komkommerkruid als naam voor Trachystemon orientalis, maar blijkbaar was het boroga officinalis. En dat is wel een éénjarige.
Jouw voorstel is wel beter geschikt dan de Tetrapanax papyrifera die Sophora voorstelde. Want die wordt te hoog voor de plek waar de planten moeten staan.
Nu nog even kijken bij welk tuincentrum ik de Trachustemon Orientalis kan vinden, want hier bij Pelckmans hebben ze hem niet.
donderdag 8 april 2021 - 18:47
Carib

Tekst aangepast

Carib

De Trachystemon orientalis verdraagt inderdaad droogte goed, maar het is een halfschaduw-schaduwplant. Hij staat hier in droge schaduw en voldoet op die moeilijke plek uitstekend, maar eerlijk gezegd zou ik hem nooit op een prominente plek plaatsen. Hij heeft nu redelijk wat leuke blauwe bloemen voor een korte periode, maar een knapperd is het verder niet.
Kardoen of Melianthus major zijn wellicht betere kandidaten.
donderdag 8 april 2021 - 20:37
Carib

Carib

Er zijn ook vrij winterharde bananenplanten. Of Canna's (niet winterhard, maar wel te overwinteren als knol).
donderdag 8 april 2021 - 20:44
Dany

Dany

Rabarber heeft ook grote bladeren
donderdag 8 april 2021 - 22:23
sophora

Sophora

Melianthus is een heel mooi bladplant. Heeft toch wel enige bescherming nodig. Deze winter is hij tot de grond afgevroren maar komt wel terug al duurt het een tijdje.
vrijdag 9 april 2021 - 09:55
Toosje

Toosje

Bedankt allemaal voor de toffe adviezen! Het wordt een rabarberplant, gaat leuk staan naast het klimrek met kiwibessen! De rest van de voorstellen waren ofwel te hoog, niet zonbestendig of niet zo mooi (smaken verschillen he). Maar ik heb er weer van bijgeleerd als leekje. Dikke merci!
vrijdag 9 april 2021 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon