menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Winterharde balkonplant of bloem

Ga naar meest recente reactie

MarcoH84

MarcoH84

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb op mijn balkon op zuid 2 ronde bloembakken die over de railing hangen. Hiervoor ben ik opzoek naar planten en/of bloemen die meerdere jaren meegaan en geen of zo min mogelijk bijen e.d. aantrekken aangezien ik er vrijwel naast mijn eten nuttig in de zomer.
Na een week speuren ben ik tot nu toe alleen de fuchsia David tegengekomen die aan mijn eisen lijkt te voldoen en vandaar deze vraag. Heeft er iemand advies of tips om mijn balkon wat kleur te geven zonder dat ik overlast krijg van insecten zoals bijen?

Bvd en met vriendelijke groet,

Marco Hendriks
zondag 21 maart 2021 - 15:47
LT

LT

Fuchsia David is niet geschikt. De pot bevriest in de winter en dan sterft ie van de dorst
KUNSTBLOEMEN geven, als enigste, geen last van insecten
F. David heb ik al jaren in de volle grond. Dat gaat wel goed, omdat de wortels dan in vorstvrij gebied, Diep, zitten.
zondag 21 maart 2021 - 16:02
Dany

Dany

Wij hebben in een bloembak sedert een 4 tal jaar kruiprozemarijn (Rosmarinus officinalis 'Capri') staan, we geven dat nooit geen water staat altijd buiten in weer en wind en daar komt niets aan. Ik heb ook niet de indruk dat er veel bijen naar komen als het bloeit, nu bijen zijn op zich niet echt hinderlijk vind ik, wespen zijn minder aangenaam.
Volgens de gegevens op internet zou het matig winterhard zijn maar hier heeft het deze winter met gemak -12°C overleefd.
zondag 21 maart 2021 - 17:25
leerling

Leerling

Kan je de bakken binnenzetten wanneer (nacht)vorst voorspeld wordt?
zondag 21 maart 2021 - 21:05
MarcoH84

Tekst aangepast

MarcoH84

@LT kunstbloemen zijn niet echt een optie, dan eet ik nog liever in het gezelschap van bijen of zoals Dany aangeeft wespen maar ik begrijp je punt! (wortels inpakken met bubbeltjes plastic zou een optie kunnen zijn las ik al eerder ergens)

@Dany, bedankt voor de tip, ik ga mij verdiepen in die kruiprozemarijn. Wespen zijn inderdaad hinderlijker maar ik heb er te weinig verstand van om te weten welke soorten enkel bijen en geen wespen aantrekken mocht daar een verschil inzitten.

@Leerling, ja dat kan zeker. Bijvoorbeeld in de garage waar het niet zo snel onder nul zal worden.

P.s. Kan ik ergens instellen dat ik via e-mail een bericht krijg wanneer er een reactie geplaatst is? Zie jullie reactie nu ik ga slapen maar had die liever eerder gezien.
maandag 22 maart 2021 - 01:50
deHaan

DeHaan

Is een winterharde cactus een idee?
maandag 22 maart 2021 - 09:08
MarcoH84

MarcoH84

@DeHaan, nooit bij mij opgekomen en ik zie nu dat er ook cactussen zijn die bloeien dus zeker een idee! Ga ik mij ook verder in verdiepen, bedankt.
maandag 22 maart 2021 - 22:57
Dany

Dany

Bij winterharde cactussen is de koude meestal geen probleem maar het lange nat staan in de winter dat is het zwak punt van die planten maar je kan het altijd proberen. Ik heb dat al meermaals gedaan met wisselend succes.
dinsdag 23 maart 2021 - 10:54
LT

LT

In een zeer nat seizoen er even een kapje overheen zetten
dinsdag 23 maart 2021 - 10:55
Dany

Dany

Ik denk dat een kapje overzetten niet voldoende is.
Ik heb hier ongeveer een 20 tal winterharde staan, eind november zet ik die binnen in de tunnelserre die niet verwarmt wordt en waar het even koud in is als buiten. Vorige week heb ik die verpot en er zijn planten bij waarvan de grond nog altijd vochtig was ondanks dat er reeds temperaturen van 30° en meer geweest zijn in de serre als de zon schijnt.
Dus dan denk ik als ze gewoon buiten staan met of zonder kapje dat ze nog veel meer vocht te verwerken krijgen.
Maar je kan het altijd proberen, wordt het niks dan heb je toch tenminste geprobeerd en je zin gedaan en er plezier aan beleefd.
dinsdag 23 maart 2021 - 11:13
deHaan

DeHaan

Ik heb er één al zeker 15 jaar buiten staan in een pot op een stapel stenen, 12 maanden per jaar.
Zonder ook maar enige bescherming.
Hij leeft nog steeds
dinsdag 23 maart 2021 - 16:41
Dany

Dany

Ik zeg niet dat het niet kan, ik heb er hier ook 3 die gewoon buiten staan in volle grond waarvan een Echinocereus triglochidiatus die ik als zaailing ts 2 klinkers heb gezet die staat er reeds 21 jaar en is nog maar 4 cm.
Welke soort is de jouwe, kan je daarvan een foto posten.
dinsdag 23 maart 2021 - 17:40
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je de bakken vorstvrij kan wegzetten, hoeven de planten die je kiest niet echt winterhard te zijn.

Wespen zijn het grootste deel van het jaar in de eerste plaats op zoek naar dierlijke eiwitten: insecten en andere geleedpotigen, aas, je biefstuk ... die ze aan hun larven voederen. De larven scheiden op hun beurt een zoete stof af, die de voornaamste energiebron is voor de volwassen wespen. Pas als in augustus de laatste larven zelf volgroeid zijn en er dus in het nest geen zoetstof meer te halen valt, gaan ze op zoek naar ander zoet en worden een limonade/biertje/taartje/nectarrijke bloemen ... aanlokkelijk.
Als je planten kiest die geen nectarrijke bloem hebben in augustus, gaan zij alvast geen wespen lokken.

Niet zeker waarom je geen bijen wil. We hebben ze hard nodig - net zoals de wespen. Ik kan me niet herinneren dat we ooit bijenbezoek hebben gehad aan de etenstafel buiten.

Planten met dubbele bloemen zijn niet interessant voor insecten. Ze bevatten nauwelijks stuifmeel of nectar, dat dan ook nog eens moeilijk bereikbaar is.

Misschien wil je wel wat eetbare planten in je bakken. Denk bv. aan bosaardbeien, pluksla, plukselder, of kruiden als tijm, kruiprozemarijn, marjolein, bieslook, kerriekruid, bonenkruid, salie, munt, basilicum (eenjarig), laurier ... Sommige kruiden ruiken ook nog eens lekker. En je kan ze ook combineren met andere planten.

Als je meer traditionele bakken wil, vind je met zoektermen als "bloembakken balkon voorbeelden" heel wat ideeën.
Je kan hier in de plantengids ( https://www.tuinadvies.be/plantengids) gemakkelijk nakijken wanneer ze bloeien.
dinsdag 23 maart 2021 - 23:12
MarcoH84

Tekst aangepast

MarcoH84

@Leerling, ik kan ze vorstvrij wegzetten maar niet in daglicht. Mocht dat geen probleem zijn dan gaat de voorkeur nog steeds naar winterharde, vandaar dat ik mijn zoektocht daar op blijf richten.

Interessant stuk over wespen, zeker iets om rekening mee te houden, bedankt!

Heb geen negatieve ervaringen met bijen maar zal regelmatig naast de bloem of plant eten op een niet al te groot balkon waardoor het mij niet prettig lijkt, kan een vooroordeel zijn. Vlinders lijken mij juist weer heel erg interessant om te lokken, dat is mooi om te zien.

De betekenis van dubbele bloemen moest ik even googlen, ook erg interessant! Kan die informatie alleen niet vinden bij specifieke bloemen. Neem bijvoorbeeld de winterharde Viola cornuta, is deze enkel of dubbel?

Ik heb weleens bieslook gehad en heb ook aan aardbeien ed gedacht maar het zijn kleine potten en daarnaast weet ik dat wanneer ik weer "fulltime" werk daar geen tijd aan wil besteden, die optie heb ik dus al terzijde geschoven. De voorkeur gaat naast winterharde vooral ook naar onderhoudsvriendelijke planten/bloemen.

Ik weet niet wat "traditionele" bakken zijn maar met je laatste tip ga ik ook zeker aan de slag, bedankt.
woensdag 24 maart 2021 - 02:09
deHaan

DeHaan

Danny de gevraagde foto.

Bloemen & Planten

zondag 28 maart 2021 - 14:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Viola cornuta heeft een enkelvoudige bloem.

Dubbele bloemen zien eruit alsof er twee bloemen in elkaar zitten. Je ziet meestal ook geen stampers of meeldraden.
Vergelijk bv. de Narcissus 'Full House' (een dubbele narcis) op https://www.tuinadvies.be/plantengids/18697/narcissus-full-house met de Narcissus pseudonarcissus spp. lobularis (de enkelvoudige wilde narcis) op https://www.tuinadvies.be/plantengids/14260/narcissus-pseudonarcissus-spp-lobularis.

Misschien heb je ook wat aan https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Drachtplanten. Daar vind je voor heel wat planten de nectar- en pollenwaarden. Als die allebei laag zijn, zoals bv. voor Viola cornuta, is de plant niet/weinig interessant voor bijen.
De site geeft ook aan wanneer de planten in bloei staan.

Ik weet niet hoeveel plaats je hebt op je balkon, en waarschijnlijk is het te zwaar om aan een railing te hangen, maar een minivijvertje kan ook prettig zijn. Dat is te klein om visjes in te zetten, maar vogels in de buurt weten het dikwijls wel te waarderen, al helemaal als je ervoor zorgt dat ze er ook in kunnen badderen.
Als je een idee wil krijgen van hoe dat eruit kan zien, zoek dan eens op "minivijvertje kopen".
Of misschien is een vertikale tuin (zoekterm: vertikale tuin balkon) ook een extra mogelijkheid?
zondag 28 maart 2021 - 23:19
Dany

Dany

Aan DeHaan
Je hebt daar een heel mooie Opuntia staan.
Hier een foto van mijn winterharde die ik wel van eind november tot in maart overwinter in een niet verwarmde tunnel serre.

Bloemen & Planten

maandag 29 maart 2021 - 09:56
LT
maandag 29 maart 2021 - 10:36
deHaan

DeHaan

Ik ben er minder voorzichtig mee.
Hij staat buiten zomer en winter, geef hem geen mest of water.
Heb hem net in een nieuwe pot, omdat ik de vorige pot, tot 2 keer ondersteboven reed.
Daar kan een stenen pot niet tegen.
Ik wil wel een schijf naar je toe sturen als je belang hebt.
maandag 29 maart 2021 - 16:45
Dany

Dany

Ik wil wel een schijf naar je toe sturen als je belang hebt.

Bedankt voor het aanbod maar is niet nodig. Ik heb er vorige maand nog 6 stuks weg gegeven aan een vriend die er interesse in had. ik houd ze bij neem af en toe wat stekken voor anderen maar het is niet mijn bedoeling om uit te breiden.
maandag 29 maart 2021 - 19:23
MarcoH84

Tekst aangepast

MarcoH84

@Leerling, bedankt, de Vioala Cornuta oftewel hoornviool begint een voorkeur te krijgen boven de Fuchsia David en de Rosmarinus officinalis oftewel kruiprozemarijn.
Verder heb ik tot nu toe nog één van de soorten Opuntia, de Dianthus, de Gaultheria, de Sempervivum, de Saxifraga, de Primula en de Rhododendron als optie. Pfff, wat een hoop informatie heb ik de afgelopen weken gelezen

Er is een duidelijk verschil te zien tussen de enkel en dubbele bloemen maar hoe weet ik bij aankoop of het om enkele of dubbele gaat wanneer ik het niet kan zien? Zo lees ik bijvoorbeeld hier, https://www.randkrant.be/nl/news/185/het-verschil-tussen-enkel-en-dubbel-, dat het dubbele worden door het kweken. Lijkt mij sterk dat alle bloemen bij de supermarkt of tuincentra dubbel zijn want dan zou de Viola Cornuta dat ook zijn. Kan mij daar laten adviseren maar weet het graag van tevoren, vandaar de vraag hier.

Die imkerpedia site ben ik een paar dagen geleden tegengekomen tijdens het zoeken, erg handig!

Een minivijver is een leuk idee en dat brengt mij op een ander idee; ik heb laatst een waterornament gekocht voor op het dakterras maar gezien de wind daar denk ik dat ik die op het balkon ga zetten. Is een manneke pis die "pist" in een minivijver.
Die verticale tuin is een erg goede tip die ik onthoud voor later, voorlopig houd ik het even simpel met de plantenbakjes waar ik een foto van heb toegevoegd.

Bloemen & Planten

maandag 29 maart 2021 - 22:54
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waarom zou je je beperken tot 1 plantensoort? Viola kan je bv. gerust combineren met de Dianthus die ook op je lijstje staat. https://www.living4media.com/images/12199322-Basket-with-Dianthus-carnation-Viola-cornuta-White-horn-violet geeft je er een mooi voorbeeldje van.

Planten met dubbele bloemen hebben een andere wetenschappelijke naam. De plantengids hier (https://www.tuinadvies.be/plantengids), bevat heel wat beschrijvingen van planten met foto's. Als je de naam kent, kan je ook altijd gewoon even op het Internet zoeken naar afbeeldingen van de plant.
Dubbele bloemen komen in de natuur niet voor. Voor een plant is dat een heel slechte voortplantingsstrategie.
dinsdag 30 maart 2021 - 23:51
MarcoH84

MarcoH84

@leerling, geen idee waarom. Als er twee soorten in mijn bakjes passen dan vind ik dat een goed idee, bedankt voor het voorbeeld!

Dat is inderdaad een uitgebreide plantengids die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Bedankt voor alles, ik ga de komende weken met alle informatie aan de slag en zal het resultaat hier delen.
donderdag 1 april 2021 - 14:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon