menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Clematis Viticella

Ga naar meest recente reactie

Cantillon

Cantillon

Ik heb in het najaar enkele Clematis Viticellas geplant tegen een muur. Ik vroeg me af of er op termijn ook scheuten groeien in de ruimte tussen de verschillende planten, of dat die beperkt blijven tot net rond de aangeplante Clematissen?
zondag 28 februari 2021 - 11:06
SandraS

SandraS

Nee dat doen ze niet naar mijn weten. Helaas.
Ik heb vele soorten al vele jaren en dit is bij mijn clematissen nooit gebeurt.
zondag 28 februari 2021 - 11:38
minouke

Minouke

Neen nog niet gezien met de viticella-soorten, wel nieuwe scheuten vlak rondom de plant.
Clem.'The First Lady' wel, die zaait zich uit en geeft zo nieuwe planten.
zondag 28 februari 2021 - 14:31
Cantillon

Cantillon

Bedankt!
maandag 1 maart 2021 - 09:25
svendw

Svendw

Ik vindt het prachtige klimmers met mooie bloemen maar spijtig genoeg nog heb ik steeds last van de verwelkingsziekte elke maal ik eentje koop , mooi aanschiet en dan wanneer je ze mooi bloemen , bam done , verwelken ... en om die reden koop ik deze mooie planten dus niet meer , alles al geprobeerd , zon/schaduw diep /ondiep geplant , met bescherming zonder bescherming, besproeit ...
vindt dit echt spijtig ...
zaterdag 13 maart 2021 - 17:48
minouke

Minouke

De kleinbloemige en viticella's zijn beter bestand.
Clematis viticella 'Etoile Violette' is er zo ééntje maar er bestaan er nog andere die even sterk zijn. https://www.tuinadvies.be/plantengids/1390/clematis-viticella-etoile-violette
zaterdag 13 maart 2021 - 18:21
hanninkj

Tekst aangepast

Hanninkj

Een viticella heeft NOOIT last van verwelkingsziekte. Alleen grootbloemigen hebben daar last van.
Als je een goed vertakte Clematis wilt dan moet je de plant meteen terugknippen als die 4 ogen heeft en dan op twee ogen terugknippen. Dit herhaal je nog twee keer want dan krijg je een goed vertakte plant die een behoorlijk oppervlakte kan begroeien.
We zijn nu volop bezig om gezonde grootbloemigen te maken en hiervoor gebruiken we wilde grootbloemige soorten uit China.
Hoe is de grond waar je de planten in hebt gezet want dat is belangrijk.

Een hele mooie rode Clematis viticella van mij is de Clematis 'Vitiwester.

Ton
dinsdag 16 maart 2021 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon