menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rhododendron ziek?

Ga naar meest recente reactie

jeada

Jeada

Ziet er een beetje zielig uit ondanks de knoppen. Het lijkt erop dat een of ander beestje er happen heeft uitgenomen en op sommige bladeren zijn bruine vlekken te zien.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik eraan kan doen?

Bloemen & Planten

vrijdag 22 januari 2021 - 15:32
LT

LT

Lijkt op vraat van de taxuskever. Alleen is die volgens mij nu niet actief. Zitten die "hapjes" er waarschijnlijk al veel langer in
vrijdag 22 januari 2021 - 16:38
jeada

Jeada

Ja dat klopt, heb vroeg in het najaar enkele bladeren verwijderd en boomschors er omheen gestrooid. Zou vervelend zijn als de taxuskever inderdaad de oorzaak is want daar is niet veel aan te doen als ik me niet vergis. Zeepsopje op basis van groene zeep en spiritus misschien?
zaterdag 23 januari 2021 - 16:05
LT

LT

Dit gevonden...
De bij de echte Rhododendron met grote bladeren en bloemen komen ziekten en plagen minder snel voor dan bij de Azalea, die ook onder Rhododendron valt. Toch hebben deze planten vaker last van een water tekort, te veel kalk (dan is de grond niet zuur genoeg) of te veel zon. Bloemknoprot is een indirecte schimmel ziekte.31 jan. 2019
zaterdag 23 januari 2021 - 16:13
jeada

Jeada

Bedankt en ja waarschijnlijk verkeerde aankoop. In het ergste geval vervangen door een groter exemplaar. Ik heb me laten verleiden door de bloemen maar ik zal me verdiepen in de verschillende soorten.
zaterdag 23 januari 2021 - 16:23
Plantadvies

Plantadvies

Verkeerde aankoop zeker niet. Als je zegt dat de hapjes er al uit waren toen je de bladeren verwijderde, dan heb je te maken met de taxuskever. Zoek eens verder op de taxuskever https://www.biogroei.be/kenniscentrum/taxuskever-schadebeeld-bestrijden

Vervangen is dus echt niet nodig.
zaterdag 23 januari 2021 - 19:02
jeada

Jeada

hartelijk bedankt voor de info
zaterdag 23 januari 2021 - 22:05
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zeepsopje op basis van groene zeep en spiritus misschien?


LOL, ja daar moet ik echt om lachen. De Taxuskever is een taaie rakker. Die gniffelt om groene zeep en spiritus!

In NL zijn er geen chemische middelen meer toegelaten om de taxuskever te bestrijden. De larven van de taxus kever kun je bestrijden met het inzetten van parasitaire aaltjes. Beste tijd hiervoor is augustus/september. Je zult dit ieder jaar moeten doen omdat de taxuskever overal in West Europa aanwezig is. Als de buren niets aan de taxuskevers doen dan komen die naar jouw tuin, vreten van planten, leggen eitjes, etc.

Die paar bruine plekjes op het blad zijn kleine bladvlekjes en ontstaan meestal als het blad lang nat blijft. Zou ik me niet al te druk over maken.

Ik heb ook de indruk, op basis van het lichte blad, dat de rhododendron tamelijk veel zon krijgt. Sommige rhodo soorten reageren hierop met geelachtig of lichter blad.

Het is in ieder geval zinvol op de rhododendron na de bloei in april/mei een langzaamwerkende meststof te geven (Osmocote of eventueel koemestkorrels). Geen 'blauwe korrels' want die bevatten veel stikstof: dit leidt tot veel groei en weinig bloemen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 24 januari 2021 - 07:29
jeada

Jeada

Hartelijk dank voor de tips!
zondag 24 januari 2021 - 15:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon