menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wild gras wegkrijgen

Ga naar meest recente reactie

Kw5

Kw5

In september heb ik mijn tuin laten uitgraven en verse teelaarde laten opvoeren. Nu wil ik graag mijn hortensia’s planten maar eerst moet dit kruid weg.

Iemand tips?

Bloemen & Planten

dinsdag 24 november 2020 - 15:54
Tuinprins

Tuinprins

Dat gaat simpel met een riek.

(Ja, je moet er wel wat voor doen, met je ogen knipperen helpt niet )


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 november 2020 - 16:46
Kw5

Kw5

Door de lockdown heb ik heel veel tijd. Dus is zeker mogelijk!

Zou dit even efficiënt zijn als doodsproeien?
dinsdag 24 november 2020 - 18:03
Henk-Willem

Henk-Willem

Minder efficiënt maar veel beter voor je grond, de hortensia's die je wilt planten, het bodemleven, alle andere beestjes en het milieu en de wereld in algemene zin. En wat fysieke arbeid is tevens goed voor lichaam en geest!
dinsdag 24 november 2020 - 20:51
LT

LT

Doodsproeien moest eigenlijk overal verboden zijn...Uiteindelijk gaan we er ZELF dood aan...
Handmatig of met gereedschap verwijderen zal, zeker op de lange termijn, véél meer voldoening geven. Mijn tuin staat vol met planten. Doe ik er niets aan, dan krijgt het onkruid (wat is onkruid: DAT wat IK niet wil) de overhand. Beschouw het regelmatig wieden als yoga...DAT helpt jou echt. SUCCES
dinsdag 24 november 2020 - 23:50
PeterC

PeterC

Je moet het wild gras heel grondig verwijderen. Het verspreidt zich met wortelstokken in de grond onder het oppervlak in elke richting. Stokken is wat overdreven, het zijn dunne soepele, witte koorden. In feite is dat wild gras een soort mini-bamboe.
Bij ons hier wordt het peengras genoemd, waarbij peen op die wortel slaat.
Die wortelkoorden moet je verwijderen. Doe je dat niet dan heb je binnen de kortste keren terug welig tierend wild gras. Maar hoe goed je ook je best doet, je zal nooit alles mee hebben. Enkele onderhoudsbeurten tot je het kwijt bent zullen zeker nodig zijn.
donderdag 3 december 2020 - 20:07
Kw5

Kw5

Ik ben vorige week begonnen met alles te proberen dood branden ( met elektriciteit. Mijn vader zegt dat dit puur tijdsverlies is. Zeker in de winter.

Ik zou volgende week boomschors laten komen. Ik heb ervoor gekozen om voorlopig maar 3 tal cm te leggen. Is dit een juiste strategie of laat ik beter alles nog ‘naakt ‘ liggen tot ik enkele keren het onkruid heb verwijderd?
vrijdag 4 december 2020 - 10:30
hvc

Hvc

Doodsproeien is de meest drastische maar minst ecologische wijze biedt bovendien geen 100 % garantie naar de
toekomst en de efficiente sproeimiddelen zijn niet meer in de handel verkrijgbaar (op basis van glyfosaat)

ik lees de optie boomschors ???? in combinatie met worteldoek is dit de meest efficiënte manier - zelf heb ik op die
manier een wildgroei aan heremoes (paardestaart) in de voortuin onder controle gekregen.

Uiteraard moet ge het dan ook hebben voor boomschors hoewel dit tal van voordelen biedt - enig nadeel is dat om de +/- 5 jaar moet aangevuld worden
zou wel opteren voor +/- 5 cm dikte (om kale plekken in de toekomst zo veel mogelijk te vermijden

voordeel is dan wel dat indien na verloop van tijd een andere look gewenst is het eenvoudig is om de boomschors en worteldoek te verwijderen
vrijdag 4 december 2020 - 11:29
dries944

Dries944

Worteldoek gebruiken lijkt mij nefast voor het bodemleven, als de schors afbreekt kan het moeilijk opgenomen worden door het bodemleven en wordt de bodem ook niet verrijkt met organische stof. Om maar niet te spreken over de microplastics die in de bodem kunnen terecht komen. Ik gebruik dit hier alleen onder grind. Zou toch min 5 cm boomschors leggen.
vrijdag 4 december 2020 - 14:19
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Ik zou hem 2 steek diep spitten en elk stukje wortel eruithalen.
Daarna kan je de hortensia,s planten.
Geen gronddoek en geen schors.
Nu 1 a 2 jaar elke keer als er een scheutje gras opkomt met wortel en al verwijderen.

Maar waarom heb je de grond vervangen?
vrijdag 4 december 2020 - 14:33
Kw5

Tekst aangepast

Kw5

Ik heb de grond vervangen omdat het een nieuwbouw is. Zat vol met steenpuin.

De gulden middenweg. Nu alles handmatig verwijderen van kruid elke week om dan in de lente boomschors te leggen?
zaterdag 5 december 2020 - 09:04
deHaan

DeHaan

Het gaat hem on de wortels, die moeten weg.
Echt, neem er de tijd voor, nu is alles leeg en kan je er goed bij.
Ik zou spitten, zoals ik geadviseerd heb.
zaterdag 5 december 2020 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon