menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten

Ga naar meest recente reactie

ElineD

ElineD

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie een paar vragen willen stellen over klimplanten. Wij hebben stalen gaaswerk rond onze tuin die we graag met groene klimplanten willen laten begroeien.
Wij hebben de volgende planten in ons hoofd:
winterjasmijn
kamperfoeli lonicera henryi
clematis armandii
doornloze braam
klimroos rosa new dawn
passiebloem

Graag zouden we wat tips krijgen over:
-wanneer kunnen we deze klimmers het best planten? November of in februari/maart?
-kunnen we volstaan met 3 planten of 4 planten per meter voor een mooie groene haag? We hebben in totaal 13 meter die we willen laten begroeien.
-kunnen we sommige van bovenstaande klimmers het best door elkaar heen planten, aangezien de klimroos en de kamperfoelie blad verliezen in de winter?

Mochten jullie nog meer advies hebben dan horen we het graag! We hopen op een mooie bloeiende, maar ook in de winter groene omheining.

Groetjes en bedankt,
Eline
zaterdag 31 oktober 2020 - 21:13
LT

LT

Indien je het een heel jaar dicht wil hebben, is er volgens mij maar één optie...Hedera. Hebben we hier met de achterburen. Perfect
zaterdag 31 oktober 2020 - 22:27
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Eens met LT: hedera als basisplant als je wintergroen en doorkijkloos wil.

Mijn grootvader had een muur die bedekt was door hedera waar een heerlijk geurende klimroos doorheen groeide. Ik vond dat prachtig.

Doornloze braam lijkt me minder geschikt om te mengen, omdat je daar telkens de takken die vrucht hebben gedragen moet weghalen. De plant groeit (hier) snel en schiet alle kanten op. Waar hij de grond raakt, krijg je meteen een nieuwe plant.
In onze vorige tuin hadden we ook een doornloze braam waarvan we de afgevallen vruchten zorgvuldig moesten oprapen, want dat werden telkens stekelige bramen.
Zelf vind ik de vruchten van doornloze bramen eerder teleurstellend.

Winterjasmijn hadden we ook in onze vorige tuin. Ook die vraagt meer onderhoud dan er af en toe met de heggeschaar langs gaan.

Kamperfoelie is ook een wat warrige plant, maar als je wat warrig geen probleem vindt, dan kan het best. Hier in de buurt groeit die ook tussen andere haagplanten. Ruikt 's avonds heerlijk en trekt daardoor vooral nachtvlinders aan. Afhankelijk van wanneer je snoeit, zijn de vogels later blij met de bessen.

Geen ervaring met de andere planten die op jullie lijstje staan.

Planten die je in de late herfst plant, hebben alvast wat tijd om zich te wortelen en hebben een stapje voor op planten die je in het vroege voorjaar plant.

Gaaswerk heeft twee kanten heeft en aan de andere kant zal iemand de planten ook moeten onderhouden. Overleg dus zeker ook even met jullie buren.
Eventueel kan je voorstellen dat jullie ook bij hen het snoeiwerk (en het opruimen van het snoeisel) voor jullie rekening zullen nemen - maar dan heb je op dat moment wel toegang nodig tot hun tuin.
zaterdag 31 oktober 2020 - 23:05
Tuinprins

Tuinprins

Planten die niet geheel winterhard zijn zoals Clematis armandii en Passiflora caerulea plant je het beste na de winter.

Van Clematis armandii zie ik zelden mooie exemplaren, ziet er na de winter meestal minder mooi uit. Passiflora is mooi maar gevoelig voor verwelkingsziekte en zou ik niet samen planten met klimplanten die redelijk wat water nodig hebben.

Kamperfoeli is gevoelig voor zwarte bonenluis, vooral in beschutte tuinen.

Persoonlijk denk ik dat je te veel soorten wilt aanplanten. Waarschijnlijk is dit ingegeven door de wens een flink deel van het jaar bloei te hebben. Gevolg is dat je een ratjetoe aan planten hebt. Het doel om een dichte afscheiding te hebben schiet er bij in aangezien de meeste van de door jouw gekozen klimplanten geen dichte afscheiding maken.

Advies: beperk het tot 2 klimplanten waarvan er in ieder geval 1 wintergroen is en goed dicht groeit. Klimop is hiervoor het meest geschikt. Bedenk echter wel dat klimop flink kan groeien en dat je in het groeiseizoen de klimop in toom moet houden door te snoeien. Voor bloei kun je dan een aantal zomerbloeiende Clematissen er tussen planten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 november 2020 - 07:08
Carib

Carib

Eens met de eerdere reacties.Het lijken me geen planten om een dichte afscheiding mee te creëren. Ik vraag me altijd af of er iemand echt succesvol clematis combineert met klimop?
Onze buren hebben een gaashek laten beklimmen met klimop. Helaas is onze kant de schaduwkant en daar is de klimop duidelijk dol op, want groeit tegen de klippen op. Meermalen per jaar is snoei nodig om te voorkomen dat alles overwoekerd raakt. Aan onze kant staat clematis tegen een paar coniferenstammen vlak naast het klimophek. De clematis heeft de neiging lange ranken uit te sturen en te mengen met de klimop en is dan volledig onontwarbaar. Als je clematis en klimop samen tegen een hek plaatst, hoe moet je de klimop dan snoeien zonder de clematis te kortwieken? Dat kan dan alleen in de winter, maar dat is onvoldoende om de klimop kort te houden. En de klimop groeit ook veel sneller dan de clematis, dus zonder snoeien zou de clematis binnen korte tijd gesmoord worden.
Kortom, ik ben heel benieuwd naar de ervaringen.
zondag 1 november 2020 - 12:23
Marei

Marei

Toen wij hier een kleine drie jaar geleden kwamen wonen troffen we een volkomen verwaarloosde tuin aan met een hedera-afscheiding die minstens een halve meter dik was en waarin polsdikke takken zaten die we eruit hebben moeten zagen. De Hedera hebben we tot op de houten afscheiding terug gebracht, wetende dat die altijd weer zou uitlopen en dan goed bij te houden zou zijn op de gewenste breedte. Tot onze verbazing bleek in het voorjaar dat er ook ergens een Clematis montana tussen stond. Het is niet handig hoor, maar in het voorjaar is het een plaatje. Dus nemen wij gedurende het seizoen regelmatig rustig de tijd om uitlopers van de Hedera met de snoeischaar tussen de Clematis weg te knippen....je moet vooral geen haast hebben met dit werkje.

Bloemen & Planten

zondag 1 november 2020 - 15:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon