menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude beukenhaag met woekerbamboe

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Vrienden van ons hebben onlangs een huis gekocht. Op de grens van het perceel staat een oude beukenhaag (Fagus sylvatica), waar op zo'n 10m lengte woekerbamboe doorheen groeit. Zij willen absoluut van die bamboe af en hebben nu een tuinaannemer gevraagd om de boel weg te halen en er een nieuwe haag te planten.

Het zou een Prunus laurocerasus worden.
Snap ik niet, omdat die 2 keer per jaar zou moeten worden gesnoeid, terwijl ze toch mikken op een onderhoudsarme tuin.

Hoe dan ook doet het pijn aan mijn hart dat zo'n haag weg zou moeten o.w.v. die bamboe.

Is er een - milieuvriendelijke - manier om van die bamboe af te raken zonder de haag te beschadigen?

Kan je eventueel die haag uitgraven, de wortels van de bamboe ertussenuit halen en dan de haag weer terug planten?

Als dat alles ijdele hoop is, hoe diep moet je dan graven om van die bamboe af te raken (ik heb helaas niet meer dan 'woekerbamboe')?
dinsdag 6 oktober 2020 - 00:28
Tuinprins

Tuinprins

Woekerbamboe is in de regel meestal Pseudosasa japonica. Het is een verschrikkelijk onkruid.

Verplanten van beuk: als die beuken al geruime tijd vaststaan dan wordt verplanten (en hergroei!) een lastige zaak. Je ziet vaak dat ze dan in het voorjaar nog wel op hun reserves uitlopen maar al snel het loodje leggen. Ik hoor zeer regelmatig verhalen van mensen die via Marktplaats e.d. een oude beukenhaag hebben uitgegraven maar waar de hergroei 0,0 was.

Hoe diep de wortels van die woekerbamboe gaan zou ik niet precies weten maar ik denk toch snel 40/50 cm. Handmatig uitgraven is een optie maar of het ook een verstandige en werkbare is? Ieder stukje wortel (rhizoom) dat achter blijft vormt een nieuwe plant. Het compleet uitgraven van Pseudosasa is m.i. iets voor de naieve optimist die met zijn tijd geen raad weet!

Een haag staat meestal op de erfafscheiding. Als die woekerbamboe allemaal op je eigen perceel groeit dan heb je geluk want dan kun je er zelf voor zorg dragen dat die verwijderd wordt. Komt die van de buren en zij willen die (bijv. omwille van privacy) niet kwijt dan zit je met een probleem.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 6 oktober 2020 - 12:19
leerling

Leerling

Jammer, maar helder.

Ik hoopte dat als je de haag meteen kon terugzetten, dat het dan nog zou kunnen lukken, maar met zo'n kanscijfers is het niet de moeite om het te proberen.

De eigenaars aan beide zijden van de afscheiding willen die bamboe weg, dus dat is nog een meevaller. Ze houden uitlopers nu al zo goed mogelijk bij, maar de planten die tussen de haag groeien blijven een bron van nieuwe uitlopers.

Bedankt voor je antwoord, Tuinprins.
dinsdag 6 oktober 2020 - 13:59
sophora

Sophora

k heb 15 jaar geleden mijn bamboe verwijderd en een haag geplant van thuja.
Nog elke week moet ik nieuw opkomende scheuten verwijderen. Een pest. Ik zou mijn haag helemaal moeten wegdoen maar daar ben ik een beetje te oud voor.
Als die mensen hun beukenhaag wegdoen dat ze dan ieder maar dan ook ieder stukje bamboe wortel verwijderen of ze zitten met de volgende haag met hetzelfde probleem.
woensdag 7 oktober 2020 - 10:39
larsvanoos11

Larsvanoos11

Bij mijn ouders hebben we ook nog nu en dan last van rizomen van een zwarte bamboe die al 15 jaar weg is...de eerste 5 jaren gaf deze continue meterslange rizomen onder het gazon en zelfs beton, daarna leek het probleem opgelost, tot er sinds een jaar of 2 nu en dan toch weer een scheut opduikt, met iets minder grote rizomen weliswaar, maar zonder het in’t oog te houden staat binnen de kortste keren het gazon weer vol.
woensdag 7 oktober 2020 - 14:27
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Rizoombegrenzers, en consequent scheuten en kleine delen rizomen verwijderen aan beide kanten kan misschien de haag nog redden, mits de rizomen niet in de diepte hun omweg vinden...bamboe kan zelfs erger zijn dan Japanse duizendknoop, maar over de diepte van rizomen weet ik weinig, die van de zwarte soort gaan (gelukkig) niet diep.
(En ja, ik blijf een liefhebber van duizendknoop mits deze, en de omgeving ook constant in het oog te houden).
woensdag 7 oktober 2020 - 18:44
leerling

Leerling

Van zo'n berichten word je niet meteen vrolijk.
Hun tuinaannemer wil de haag (ruim 2 meter hoog) + bamboe verwijderen met een graafmachine. Kans is dus groot dat er stukjes wortel achterblijven. Kans is dus groot dat er net zo goed bamboe gaat groeien tussen de volgende haag?

Dat zou wel een heel sterk argument zijn om hun huidige haag gewoon te houden.
(Ik vind het echt een mooie haag en verwacht dat er ook wat vogels een vaste nestplaats zullen hebben.)

Ik vermoed dat de afdekken-met-karton-en-mulch in het geval van zo'n bamboe niet gaat helpen. Of is het toch de moeite waard om het te proberen?
woensdag 7 oktober 2020 - 23:34
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Misschien kan deze oude topic mee van betekenis zijn...baat het niet dan schaadt het niet...
vrijdag 9 oktober 2020 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon