menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Witte planten voortuin

Ga naar meest recente reactie

paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Ik overweeg om mijn voortuin, (+/- 40 m2 - 8 x 5m) waarin nu vinca minors staan te rooien (nà 30 jaar + wat minder snoeiwerk). In de voormiddag piept de zon grotendeels over deze oppervlakte, vanaf de middag is er quasi geen direct zonlicht meer. Ik zou de oppervlakte waarin centraal ook een fuchsia magellanica staat behouden en in de 4 hoeken van de rechthoek 4 x een bak van 1M2 willen voorzien voor vaste, witte, winterharde planten/struiken met een hoogte variërend van 50 - 200cm.
Nà wat zoeken heb ik een voorkeur voor:
hydrangea paniculata limelight
aruncus dioicus - geitenbaard
anemonen Honorine Jobert
rosa white fairy
rosa schneewittchen
viburnum eskimo
astilbe arendsii brautschleier
Ik zou slechts 1 soort in 1 bak planten, en graag telkens "iets" hebben wat bloeit vanaf mei tot eind oktober (ik moet me dus tot 4 soorten beperken).
Kan iemand me behulpzaam zijn bij mijn keuze vermits ik niet echt een kenner ben.
De rest van de oppervlakte zou ik opvullen met split.
Alvast bedankt voor de tips!
maandag 5 oktober 2020 - 18:33
minouke

Minouke

- Astilbe x arendsii 'Brautschleier' : verlangt een goed vochtige grond en halfschaduw. De grond in potten droogt sneller uit, dus zal je dat regelmatig moeten controleren.
- Rozen hebben 4-5 uren zon nodig en ook hier zal je de aarde regelmatig moeten begieten.
- Aruncus dioicus: houdt van schaduw, hoe meer zon hoe vochtiger de grond moet zijn.

Mij lijkt het allemaal moeilijke planten om ze in potten te houden. In de plantengids kan je verder zoeken naar witte planten die ook in pot kunnen staan https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_81-90_143-161&name=_Wit_Kuipplanten&search=&pic=1
dinsdag 6 oktober 2020 - 09:57
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Goedemiddag Minouke,

Bedankt voor uw reactie. Het is wel zo dat de planten niet in potten maar wel in de volle grond staan, met daaromheen een kantafboording. De kiezel wordt dan rond het geheel gegoten.
dinsdag 6 oktober 2020 - 11:39
minouke

Minouke

Sorry, ik had het verkeerd begrepen.
dinsdag 6 oktober 2020 - 11:53
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ooit probeerde ik ook veel witte bloemen in mijn tuin. Ik had de indruk dat witte varianten van bloemen sneller uitgebloemd zijn, maar mogelijk is dat gewoon omdat verwelking veel sneller opvalt (bruine vlekjes op wit).

Alles wat enigszins naar steen ruikt vermijd ik. Ik heb al meer dan genoeg ongewenst steen/kiezel/split ... gewied.
Als je met split onkruid wil onderdrukken, kom je na een tijdje sowieso bedrogen uit. Dan zet je beter in op afbreekbare bodembedekkers als schors, hakselhout, perzikkenpitten, hazelnootschelpen, cacaodoppen ... Dat wordt langzaam opgenomen door de bodem en verrijkt zo ook je bodem.
dinsdag 6 oktober 2020 - 13:44
minouke

Minouke

Daar heeft Leerling gelijk in betreft split enz., de 1ste 2jaren zal dat helpen tegen het onkruid maar dan is het des te moeilijker om te wieden. Schoffelen gaat dan helemaal niet meer.
dinsdag 6 oktober 2020 - 14:01
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Dank voor jullie reactie Minouke en Leerling,
Inderdaad, ik wil "wieden" zoveel mogelijk vermijden en dacht dat dit met het gebruik van o.a. nidagravel matten miniem zou zijn.
Schors vind ik iets minder mooi zo bij een eerste aanblik. Ik dacht dit enkel te gebruiken voor een strook die paalt aan mijn carpinushaag.
Ik leer alweer bij!
dinsdag 6 oktober 2020 - 14:48
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Goedemorgen Minouke, Leerling, en andere lieve mensen,

de tuinaanlegger is van mening dat ik in mijn voortuin beter 1 rechthoekige oppervlakte voorzie van zowat anderhalve meter op 1 meter, centraal geplaatst in mijn voortuin van 8 op 5 meter. Zoals eerder vermeld ligt die in de voormiddag in de ochtendzon. Welke vaste planten of struikjes kunnen jullie me aanraden? Ik heb een voorkeur voor wit, maar sta open voor andere ideeën.
donderdag 8 oktober 2020 - 08:05
minouke

Minouke

Zelf zou ik niet teveel soorten planten maar 1 soort planten.

- Potentilla fruticosa 'Abbotswood' https://www.tuinadvies.be/plantengids/3745/potentilla-fruticosa-abbotswood
OF bodembedekkende witte rozen.


donderdag 8 oktober 2020 - 09:08
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Bedankt voor de tip Minouke. Ik was eerder ook al geïnteresseerd in de Rosa White Fairy.
Draagt deze ook jouw goedkeuring weg?
donderdag 8 oktober 2020 - 11:48
minouke

Minouke

Ik heb ze zelf niet staan maar lijkt me wel geschikt voor je tuin. https://www.tuinadvies.be/plantengids/5807/rosa-white-fairy
donderdag 8 oktober 2020 - 11:52
leerling

Leerling

Ik blijf nog even haperen aan een voortuin van 40 m2 waarvan je maar 1,5 m2 gaat beplanten. Vanwaar die keuze?
donderdag 8 oktober 2020 - 22:19
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Goedemorgen Leerling, ik snap het ook niet helemaal. Nu vindt de tuinaanlegger dat een rechthoek van een rechthoek van 1,5 op 1 meter voldoende is, anders wordt het te druk, zegt hij! Ik kan natuurlijk ook nog wat tegels voorzien die een paadje vormen naar mijn voordeur.
Hoe zou jij deze oppervlakte inrichten als ik vragen mag?
vrijdag 9 oktober 2020 - 10:18
deHaan

DeHaan

Nu is er een voortuin met Vinca met een Fuchsia, als je niet naar het onderhodswerk kijk, vind je dit mooi?
Dit is met wat kleine aanpassingen te veranderen, zodat je nauwelijks onderhoud heb.

Je ben nu van plan een woestenij van split te laten maken met een klein hoekje groen en redellijk wat onderhoud.
vrijdag 9 oktober 2020 - 13:32
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Hallo DeHaan, welke aanpassingen stel jij dan voor?
vrijdag 9 oktober 2020 - 15:58
deHaan

DeHaan

Ik ga er vanuit dat de Vinca onkruidvrij is.
Haal de Fuchsia eruit.
Zet een mooie boom of struik als mooie vorm royaal uit het midden.
Cornus kousa vind ik mooi
Zet, verdeeld over de tuin, diverse soorten bol-knolgewassen en dan kan je een groot deel van het jaar bloemen hebben
vrijdag 9 oktober 2020 - 20:18
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Bedankt voor de tip DeHaan! De vinca is helaas niet langer onkruidvrij. Er groeit gras tussen dat moeilijk met wortel en al te verwijderen is. Een matig, selectief onkruidverwijderaar kan niet. Er is tevens wat vrije plaats tussen de planten ontstaan die je zowat om de 2 à 3 jaar dient te maaien met de grasmaaier op de hoogste stand. Wat dan ook weer onkruidgroei bevordert en de rug wil niet zo goed meer mee... Ik ben ook geen voorstander van kiezel hoor, maar ja...
zaterdag 10 oktober 2020 - 07:21
Roeli

Roeli

De hele tuin vol zetten met bodembedekkers. Wanneer dat is vol gegroeid zie je beslist geen onkruid meer., Je kan er natuurlijk nog wel een paar planten (met of zonder pot ) tussen zetten.
zaterdag 10 oktober 2020 - 09:38
leerling

Leerling

@Paulus de boskabouter
Ik weet niet waar je woont, maar 9% van de oppervlakte van Vlaanderen bestaat uit privétuinen. Dat klinkt misschien weinig, maar als je vergelijkt met 11% bossen en 3% natuurgebied, dan begrijp je hopelijk dat iedereen hier een stukje kan bijdragen aan onze milieu- en klimaatproblemen.
(Zie o.a. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/24/mijn-tuinlab/. Je kan daar (of hier) doorklikken naar https://mijntuinlab.be/)

Elke keer wanneer ik lees over mensen die op een appartement-met-balkon wonen en daar ook plaats vinden voor een stukje tuin, word ik vanzelf blij. Misschien is het niet meer dan een bloempot, misschien wel een hele vertikale kruidentuin.
Een tuin waar, na zo'n 30 jaar, momenteel heel wat leven in moet zitten, voor 96% omzetten in een woestijn vind ik wraakroepend.
Als een tuinaannemer dan ook nog afkomt met split, zou ik me toch heel veel vragen stellen.

Uit wat je schrijft begrijp ik dat je huidige tuin teveel onkruid bevat en te arbeidsintensief is geworden.
Laat dan absoluut die kiezel weg. Ik weet heel wat (veel te veel) tuinen waar ze de grond onder een laag (soms zelfs een heel dikke laag) kiezel hebben verstopt. De eerste jaren ziet dat er 'netjes' uit. Daarna ziet het er stoffig uit, weten de bewoners zich geen blijf met de bladeren die erop vallen of hoe ze het onkruid er tussenuit kunnen halen (al helemaal een probleem als er worteldoek onder gelegd is, waar het onkruid zijn wortels in gevlochten heeft).

Je schrijft dat je ook geen voorstander bent van kiezel. Je houdt ook niet van schors. Mochten de beplantingsvoorstellen die we doen je niet kunnen verleiden, heb je de andere opties al bekeken? Op https://www.nocciolo.nl/producten/ vind je alvast een paar ideeën.

Als de tuin nu heel veel last heeft van onkruid, zou ik de Vinca minor eruit halen (kan je die tijdelijk elders in je tuin kwijt?) en de rest van de voortuin afdekken met karton met daar een flinke laag mulch op. Op die manier geraak je zonder spitten of wieden van je onkruid af. (Zie bv. p.13 van https://www.zwalm.be/systems/file_download.ashx?pg=1245&ver=1 voor meer uitleg en een beschrijving van de methode.)
Als je liever niet heel je voortuin op die manier afdekt, kan je hem in een aantal vakken verdelen die je dan na elkaar behandelt.

Eens je tuin onkruidvrij is, kan je weer aan de slag om hem in te richten naar je eigen smaak.
Je vraagt wat wij voorstellen. Dat is een moeilijke en gevaarlijke vraag.
Moeilijk, omdat we, buiten het aantal uren zon en je voorkeur voor planten met witte bloemen, weinig informatie hebben. Wat voor grond heb je? Kijk je vanuit je woonruimte uit op die tuin? Zo ja, wat zou je daar dan graag zien?

Hier staat bv. een vogelvoederstation op een kleine meter van het raam. Bewust zo dichtbij geplaatst om de vogels goed te kunnen zien en nog meer om te vermijden dat ze zich te pletter vliegen tegen het raam. Op die afstand vliegen ze er wel eens tegen aan, maar hebben ze niet genoeg snelheid om zichzelf schade te berokkenen.
Rond dat voederstation houden we een straal van zo'n 50 cm nauwlettend in het oog. Vooral meesjes zijn hier behoorlijk kieskeurig en gooien zaden die ze niet lusten kwistig in het rond. Grondvogels als roodborstjes, bosduiven en - hopelijk - straks ook weer vinken en merels, pikken die deels wel op, maar er blijven er genoeg over om binnen die straal - en soms ook wat verder - te ontkiemen. Mijn schoonbroer lost dat probleem op door vogelvoer aan te bieden dat niet kan ontkiemen. (Gepelde zonnebloempitten, meelwormen, gebroken zaden, vermalen noten en pinda's, rozijnen .... Er is ook kiemvrij vogelvoer dat je zo kan kopen.)

We hebben ook een stel minivijvertje (0,3 op 0,3 m2) ingegraven, er wat vijverplanten ingezet en ook een lange steen die tot boven de rand uit steekt. Hogere vijverplanten lokken libellen en o.a. hun larven zorgen ervoor dat het vijvertje vrij blijft van muggenlarven. Lage planten zorgen voor schaduw, zodat algengroei beperkt blijft.
We zien heel wat dieren langs komen om te drinken en/of te badderen en/of te foerageren: katten, egels, vogels, libellen, padden, kikkers ...

Zoals DeHaan al voorstelde zou ik, een eind uit het centrum, een boom/struik planten. Zelf hou ik van struiken en bomen die door hun grillige vorm ook 's winters mooi zijn. Maar misschien vind jij bloesems, geur, vruchten, herfstverkleuring, bast wel interessanter. Belangrijkste is dat die het goed doet in de standplaats die jij hem kan bieden. Misschien vind je zelf wat inspiratie in de plantengids hier? https://www.tuinadvies.be/plantengids

Ik ben dol op extensief onderhouden tuinen, omdat die ruimte bieden voor heel veel leven.
Rond die boom zou ik een bloemenweide (laten) aanleggen. Als dat correct gebeurt zou een maaibeurt om de 1 tot 2 jaar volstaan. Zie o.a. https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/wilde_bloemenzaden_in_je_tuin#

Maar misschien kan je je Vinca minor terug planten (kijk dan zeker na of er geen onkruidwortels zijn achtergebleven). Of vind je een andere bodembedekker wel mooier. Wat hogere bodembedekkers lijken mij over het algemeen beter in het onderdrukken van onkruiden dan lagere. De plantengids kan je alweer op weg helpen.

Grote voordeel van bodembedekkende planten t.o.v. split/schors/hakselhout/perzikpitten e.d. is o.a. dat je je geen zorgen hoeft te maken in bv. boombladeren die komen aanwaaien.
zondag 11 oktober 2020 - 01:52
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

DagLeerling, ik heb met veel aandacht en interesse uw reactie gelezen en ik denk dat onze meningen grotendeels gelijklopend zijn. Ik woon in West-Vlaanderen even voorbij Ieper, de grondkeuze is goed, ik bedoel hiermee niet direct klei, ook van zeeinvloeden is hier geen sprake.
Ik heb een "achtertuin" (140m2) waarin natuurgras ligt. Deze oppervlakte is rondom omzoomd met carpinus wat in de vóórzomer bij iemand de woorden van "een kathedraal van groen" uitlokte. Ik hou dit bewust éénvormig en sober. Wél staat hierin nog een "betula pendula".
Aan mijn ene zijgevel heb ik pachysandra's als bodembedekker gebruikt, hierin staat een weelderig bloeiende Rosa Schneewittchen (begin juni-eind okt.), een andere rozenstruik en een azalea, tot daar geen probleem.
De grens van mijn voortuin wordt gevormd door een carpinushaag en de bewuste vinca minor oppervlakte. Vooraan paalt de voortuin aan de stoep en aan de andere zijde mijn oprit met kiezel. Om de 2 à 3 jaar maai ik de vinca's tot op een paar centimeter, waarna ze telkens opnieuw beginnen groeien in de lente en weer struikjes vormen. Aan het voorste deel van de haagkant sterven de plantjes steeds af ondanks nieuwe aarde, omwoelen, lava's in mengen, wat een lelijk zicht geeft. Ook ontstonden er "open vlekken" waarin wilde grassen zijn beginnen woekeren. Het is onbegonnen werk om deze steeds met wortel te verwijderen, ook paardebloemen vonden hier hun weg maar deze bladeren kan je wel verwijderen.
Aangezien ik met rugproblemen sukkel wanneer ik me moet buigen, dacht ik eraan om de tuin anders te gaan inrichten. Beroep doen op buren kan niet, familie is ook héél miniem en vriendendiensten duren meestal niet zo héél lang, ik behelp me het liefst zolang mogelijk zélf.
Op het internet vond ik een voortuin die me aansprak . Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat ik enkel jaarlijks moet snoeien in diverse rechthoekjes/vierkantjes mét (bij voorkeur witte) bloei en zo mogelijk nog mooie herfstkleuren. Ik denk daarbij aan Rosa White Fairy, Hydrangea Paniculata Little Lime, Herftsanemonen en Rhododendron Dreamland of Cream Crest. Daartussenin zou dan nog (wat) kiezel of andere bedekking komen. Zo krijg je een beter inzicht in mijn plan. Ik hou ook van "groen" in zijn nogal puurste vorm en de vogels zijn eveneens een bron van vreugde!
zondag 11 oktober 2020 - 19:29
Carib

Carib

Als je geen al te grote hekel aan tuinieren hebt, dan zou ik gewoon de bodembedekkers verwijderen en de planten die je wil erin planten. Of die rozen voldoende zon krijgen met alleen wat ochtendzon betwijfel ik overigens. Met een kwartiertje per week schoffelen houd je die voortuin dan met gemak onkruidvrij. Met een goede schoffel met voldoende lange steel kun je prima schoffelen zonder last van je rug te krijgen. Op een mooie zomeravond schoffel ik in een uurtje mijn XXL-tuin. Het grote nadeel van bodembedekkers is dat ze schoffelen veelal onmogelijk maken, waardoor er handmatig gewied moet worden. Ik plant zelf liever polvormende planten waartussen toch nog geschoffeld kan worden.
zondag 11 oktober 2020 - 20:51
Carib

Carib

Als je trouwens herfstkleuren wil, dan kies je beter voor Hydrangea quercifolia. Ook mooie witten pluimen, maar tevens heel mooie herfstkleur van het blad.
zondag 11 oktober 2020 - 20:53
minouke

Minouke

Rozen hebben tenminste 4u zon nodig.
maandag 12 oktober 2020 - 07:26
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Beste Allen, bedankt voor jullie goede raad, ik zal er terdege rekening mee houden.
maandag 12 oktober 2020 - 08:28
leerling

Leerling

Is heel je Vinca minor overwoekerd, of alleen dat stuk aan de haag? Hoeveel zonlicht komt daar nog?
Als dat te weinig is voor lagere planten, kan je misschien een boom(pje) zoeken dat boven de haag utkomt. Rond een boom laat je toch al beter geen/weinig planten groeien. Je kan er bv. wel je grasmaaisel onder kwijt, waarmee je zowel de bodem voedt als het onkruid onderdrukt.

Jouw tuinman vindt 40m2 met daarin 1 vak van 1 x 1,5 m met 1 plantensoort en daarrond split misschien rustgevend. Je zou het ook doods en doodsaai kunnen noemen.
Dan hou ik toch meer van jouw idee van 4 vakken waar je dan toch al minstens 4 plantensoorten kan zetten. Tenzij je huis heel strak geometrisch is, zou ik die 4 vakken dan niet netjes in het vierkant zetten, maar in twee rijen die wat verschoven zijn van elkaar.

En in een van die vakken zou ik dus een minivijvertje maken door er een gesloten plantenbak in te graven. Niet te groot, zodat er nauwelijks werk aan is buiten af en toe bij vullen. Eventueel een tweede ernaast voor een moerastuintje.
(Als ideetip, zie bv. https://www.pelckmans.net/nl/blog/geen-plaats-voor-een-vijver-zet-een-minivijvertje-op-je-terras/details,)

Laat maar horen/zien wat het wordt. Ook als je gaat voor het plan van je tuinman. Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.
donderdag 15 oktober 2020 - 23:15
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Goedemiddag Leerling,
Ik heb besloten om tijdelijk op de plaatsen waar mijn vinca's niet willen groeien een paadje aan te leggen met schors of coco's (maakt het ook makkelijker om de haag te snoeien). De vinca's die ik hierbij verwijder, plant ik op de kalere plaatsen waar de grassen en ander onkruid opduiken. Misschien lukt het me om dit zodoende te onderdrukken. Volgend voorjaar maai ik dan op de hoogste grasmaaierstand de ontstane rechthoek. Daarna wat organische mest en kijken wat het wordt. Valt het resultaat tegen, dan kan ik nog met een volledige heraanleg starten.
Alleszins bedankt voor de fijne ideetjes!


vrijdag 16 oktober 2020 - 11:26
leerling
zondag 18 oktober 2020 - 11:43
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Dank U wel Leerling!
woensdag 11 november 2020 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon