menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Planten die mozaiekvirus-resistent zijn

anastasyao12

Tekst aangepast

Anastasyao12

Goedendag,
Ik woon (al tien jaar) samen met mijn vriend die zijn huis vlak naast dat van zijn ouders gekocht heeft. De tuinen waren nog voor ik bij hem introk gemeenschappelijk, dus als één geheel, gemaakt, en de schoonouders deden (met plezier) al het tuinierwerk. Ik had daar een lange tijd helemaal geen interesse voor, had andere hobby's, tot ik in de zomer vorig jaar ons deel van de tuin terug opgeëist heb. Ik had toen geen ervaring en er viel mij niks raars op, maar deze zomer begon mij op te vallen dat veel plantjes patronen op hun bladeren vertoonden die er niet zouden moeten zijn, en steeds nieuwe planten pikten dat op. De mozaïekvirus, dus.
Ik heb uiteindelijk ook de schoonouders gewaarschuwd om daar voor uit te kijken, waarop ze lieten weten dat de tuin eigenlijk al jaren met de virus te kampen heeft, en dat hij al in de grond zit en al. Niet meer weg te krijgen, dus.
Maar ik zou graag toch een gezonde tuin willen hebben, dus mijn idee is om zoveel mogelijk planten te planten die virusresistent zijn. Ik weet dat er ondertussen zaden van groenten- en fruitrassen te koop zijn die virusbestendig zijn, maar over bloemen, heesters en bomen vind ik helemaal geen informatie op internet.
Ik zou jullie heel dankbaar zijn mochten jullie mij aan deze informatie kunnen helpen. Misschien heeft iemand dezelfde probleem gehad en heeft ondertussen zulke planten in zijn/haar eigen tuin waargenomen? Of weet toevallig een website waar zo'n lijst met resistente planten te vinden is?
woensdag 23 september 2020 - 22:12
Tuinprins

Tuinprins

Van het mozaiekvirus staan heel veel verschillende varianten die ieder hun eigen waardplant/planten hebben.

Twee varianten van het mozaiekvirus die zeer veel plantensoorten kunnen aantasten zijn het komkommermozaiekvirus (CMV) en het tabaksmozaiekvirus (TMV). Het CMV kan meer dan 1200 plantensoorten aantasten! Aantasting van planten vindt veelal plaats via zuigende insecten die van de ene plant naar de andere gaan. Ook mensen kunnen het verspreiden bij het aanraken van besmette planten. Verder is het zo dat tal van onkruiden besmet kunnen zijn met een van deze virusvarianten en dat het zo tuinplanten kan aantasten.

Onderzoek naar CMV en TMV is met name gedaan bij planten die bestemd zijn voor consumptie omdat hier het grootste economische belang ligt. Van sierplanten heb ik geen algemene lijst gevonden van sierplanten die niet of weinig gevoelig zijn voor een of andere vorm van het mozaiekvirus. Van sommige planten zoals lelies, clematis en anemonen is het bekend dat daar mozaiekvirusaantastingen voorkomen. Het beste lijkt mij te googlen op de Latijnse naam van de plant en 'virus' of 'mosaic virus' (Engels dus, dat levert 1000x meer op dan Nederlands) om te kijken of je daar iets vindt. Meestal kom je dan terecht bij de wetenschappelijke literatuur en dat is niet ieders pakkie an.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 24 september 2020 - 06:37
Louisa S

Louisa S

https://plantenplagen.nl/plantenplagen/mozaiekvirus/
Deze link kan jou misschien wat verder helpen
donderdag 24 september 2020 - 13:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon