menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hortensia paars

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Deze hortensia kwam ik 2 weken geleden tegen in de supermarkt. Ik was gelijk verliefd op de kleur.
Maar wat is nu beter.... met pot in een lichte, zo goed als vorstvrije schuur plaatsen. of nog in de grond proberen te zetten. De grond is nog net beton. Maar als het echt zo slecht wordt als er voorspeld wordt, vertrouw ik het niet om hem buiten te laten staan. Mijn kleine hortensia stekken staan ook in die schuur.
Wie geeft mij "goede " raad.

Bloemen & Planten

woensdag 23 september 2020 - 12:10
Tuinprins

Tuinprins

In de schuur overwinteren. Deze hortensia is zeer snel opgekweekt en heeft zo goed als geen verhoute delen. Als we een stevige winter krijgen en de hortensia zou buiten in de volle grond staan dan vriest die tot de grond toe af.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 23 september 2020 - 17:26
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Maar als het echt zo slecht wordt als er voorspeld wordt


Wat bedoel je daar mee ? De winter is toch nog te ver voor een weersvoorspelling ?
woensdag 23 september 2020 - 17:52
Roeli

Roeli

Er zijn tegenwoordig toch allemaal van die weercomputers en vaak voorspellen ze allemaal wat anders. Er zijn een paar Engelse, die zeggen dat het een strenge winter wordt. Maar dat zeiden ze vorig jaar ook. Toen was het....heel veel eikels, heel veel beukennootjes etc. We zien wel.
Maar voorlopig hebben ze het alleen nog maar over de komende weken
woensdag 23 september 2020 - 18:59
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Roeli, ik neem aan dat je op klei tuiniert. Zet je de hortensia in de grond dan wordt ze roze. Wil je de kleur behouden dan moet de grond zuur zijn. In een pot met tuinturf gemengd met wat compost of bladaarde voeg je in september een handje kali aluin toe. Niet in de zon doen maar als ze onder is gegaan.
donderdag 24 september 2020 - 16:54
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Mijn ervaring is dat het proberen te behouden van de kleur van hortensia's zoals je ze in de pot (vaak cadeau) krijgt vrijwel nooit lukt. De grondsamenstelling heeft grote invloed op de kleur, Intens blauwe hortsensia's waren in een paar weken tijd volledige verkleurt naar roze (in kleigrond). Alles geprobeerd, aanplanten in tuinturf, aluin toevoegen, roestige spijkers bij de wortels, ....allemaal kansloos. Ik accepteer nu maar gewoon dat ze roze worden.
Het schijn dat het te maken heeft met het vermogen van de plant om ijzer / aluminium op te nemen. Dat gaat beter in zure dan in basische grond.
donderdag 24 september 2020 - 20:27
satomi

Satomi

Daarom schrijf ik ook dat Roeli de plant beter in pot kan houden. Meestal werkt het dan wel goed. Zie ook: https://hortensianederland.nl/hortensiaverzorging/hortensia-blauwkleuring/
vrijdag 25 september 2020 - 12:52
Roeli

Roeli

De eerste jaren blijft hij ook in de pot. Maar wanneer hij groter wordt zal hij toch in de tuin moeten. Ik heb trouwens in mijn hortensiaborder ( dikke vette zeeklei ) planten staan in wit, rood, rose, licht en donker blauw. Bollen en schermen, één en meerkleurig. En ze blijven allemaal redelijk kleurvast.
Een paarse had ik nog niet. Gelijk maar wat stekken er af gehaald , voor het geval dat....

gr. Roeli
zaterdag 26 september 2020 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon