menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over rozen met wat criteria.

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb een korte vraag...
Graag wil ik een lange strook van rozen in het verlengde van mijn hekwerk gaan aanplanten. Dit zou op zichzelf geen probleem zijn, maar ik heb wel bepaalde criteria, en ik vraag me af of het onderstaande mogelijk is.

Ik ben op zoek naar rozen die:
- Sterk geuren
- Niet al te hoog worden (maximaal 1 meter)
- Geen of minimaal doornen hebben (i.v.m. honden en snoeien)
- Verschillende kleuren
- Lange bloeitijd

Ik besef me terdege dat dit best veeleisend is, maar het kost ook wel wat om circa 30m2 aan te planten. Misschien in het verlengde van mijn vraag: is het zaaien van rozen ook een optie of is dit een complex en langdurig project.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,


Hans
dinsdag 22 september 2020 - 19:06
LT

LT

Hier een link die misschien wat duidelijkheid geeft
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozen
dinsdag 22 september 2020 - 19:52
Tuinprins

Tuinprins

Het belangrijkste criterium vergeet je: gevoeligheid voor ziekte.

Sommige rozen, vooral ver doorgekweekte hybriden, zijn gevoelig voor diverse aantastingen zoals luis, echte meeldauw, valse meeldauw, sterroetdauw, rozenkever etc.

Als je op zandgrond tuiniert: bezint eer ge begint met rozen. Op klei groeien en bloeien rozen als een tierelier, op zandgrond zijn ze een schim wat ze zijn op kleigrond.

Botanische rozen komen veelal soortecht uit zaad terug (afhankelijk of er andere rozen in de buurt staan). Zaad van rozen moet gestratificeerd worden aleer het kan kiemen. Zaad van hybriden kan van alles opleveren, je weet nooit precies wat eruit komt.

Mijn advies: plant iets wat makkelijker in het onderhoud is en minder gevoelig voor ziektes en plagen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 22 september 2020 - 21:23
minouke

Minouke

Doornloze rozen bestaan wel maar worden dan veel hoger dan 1m.
woensdag 23 september 2020 - 09:33
LT

LT

Ik weet niet waar je woont...Indien mogelijk, breng een bezoek aan het rosarium in Lottum. Die hebben mij al meermaals zéér goed en tot tevredenheid geholpen.
https://rosariumlottum.com/
woensdag 23 september 2020 - 10:58
satomi

Satomi

Minn ouderlijk huis staat op brabants "klapzand". De rozen doen het daar allemaal prima en bloeien net zo goed als een tierelier. De rozen komen allemaal van Rosarium Lottum.
woensdag 23 september 2020 - 12:38
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Kijk hier kan ik zeker mee verder. Merci!
Ziektes had ik trouwens wel over het hoofd gezien. Ik had namelijk de indruk dat rozen makkelijk in onderhoud zijn.

Ik weet trouwens niet of er nog andere alternatieven zijn die ook voldoen aan de genoemde criteria, maar rozen hebben ergens mijn voorkeur omdat ze ook een erg lange bloeitijd hebben.
woensdag 23 september 2020 - 19:21
satomi

Satomi

Goede verzorging en op de juiste plek planten is erg belangrijk bij rozen. Zoek planten uit met een AGM keurmerk. Dat betekent Award of Garden Merit en wordt toegekend door de RHS (Royal Horticultural Society) aan kwalitatief sterke planten en variëteiten.

donderdag 24 september 2020 - 16:21
Tuinprins

Tuinprins

Als alternatief voor rozen: dwergvormen van de vlinderstruik. Te denken valt aan aan o.a. meer Buddleja 'Blue Chip' of vlinderstruiken uit de 'Petite' serie. Onderhoud: in maart/april terug snoeien, verder de uitgebloeide bloemen in de zomer wegsnoeien, dat bevordert de doorbloei (zelfde als bij veel rozen). Vlinderstruiken kunnen met droogte overweg, geen onbelangrijk aspect na de derde droge zomer op rij.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 24 september 2020 - 18:32
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Dank jullie wel voor de goede tips.
Ik zal eens kijken wat ik komend jaar ga aanplanten. Vlinderstruiken zijn blijkbaak ook heel makkelijk te stekken, dus dit kan wel een heel goed alternatief zijn.
Thanks!

zaterdag 26 september 2020 - 10:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon