menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusmot

Franksemper

Franksemper

Ik wou dit even delen : ik bezit nog een buxustuin (jaja, ik ben het gevecht met de mot al een paar jaar aangegaan en tot nu toe kan ik handhaven...) Dit jaar (augustus 2020) merk ik dat de buxusmot en rups er doorlopend zijn... andere jaren had je een periode van de rupsen, die je dan bestreed met je plantenspuit... nadien werden de rupsen motten en moest je aan de slag met feromonenvallen. Ik stel nu vast dat er tezelfdertijd rupsen en motten zijn en dat je alles permanent uit de kast moet halen...
Zijn er hier nog mensen die dit vaststellen ?
zaterdag 15 augustus 2020 - 11:34
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Vorige weken honderden rupsen handmatig verwijderd, en ja, tegelijkertijd wat poppen aangetroffen (voor het eerst zo'n cocon in het eerste stadium zien kronkelen) én enkele buxusmotten zien vliegen.
Bwijk !!
zaterdag 15 augustus 2020 - 12:27
LT

LT

Het is alleen erg jammer dat je met "anti-middelen" alles kapot maakt en dus niet alleen dat beestje
zaterdag 15 augustus 2020 - 13:34
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb zelf geen principiële bezwaren met spuiten met een chemisch middel (vergif!) bij een plaag of aantasting. Het wordt echter een ander verhaal als je continu met een gifspuit bij een plant moet gaan staan. Als er minder Buxus is dan zal de infectiedruk lager worden maar zal niet verdwijnen. Je zult dus ieder jaar constant alert moeten blijven, en dat jaar , na jaar, na jaar etc. Veel mensen hebben de afgelopen jaren afscheid van buxus genomen en beseffen dat dat niet het einde van de wereld betekent.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 augustus 2020 - 14:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon