menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiebloem stam kapot

Johannes65

Johannes65

Sinds een paar dagen gaat mijn passiebloem dood.
De De stam is kapot. Lijkt aangevreten.
Ik zie alleen naaktslakken. Kunnen die deze schade veroorzaaken ?

Bloemen & Planten

woensdag 5 augustus 2020 - 16:56
Tuinprins

Tuinprins

Bij dunne stengels kan dat, bovenstaande stengel lijkt mij rijkelijk dik voor slakkenschade. Het is een onduidelijke foto dus kan daar geen definitief antwoord op geven. Lijkt mij overigens ook geen recente schade maar al van enige tijd geleden.

Passiebloem is gevoelig voor verwelkingsziekte. Er zijn hier dit jaar al diverse gevallen voorbij gekomen waarbij een of meerdere stengels van de ene op de andere dag gaan slap hangen en dan afsterven. Verwelkingsziekte wordt veroorzaakt door een bodemschimmel. Of het hier om verwelkingsziekte gaat is zo niet te zeggen, een foto met totaalbeeld zou eventueel meer duidelijkheid kunnen scheppen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 augustus 2020 - 06:23
Johannes65

Johannes65

Ik weet nu bijna zeker dat het de slakken zijn. De takken zaten gisteren helemaal onder het slakkenslijm. Het is nog een jonge plant. Net 4 weken geleden gekocht.
Het plantje ernaast heeft ook een beginnende plek.

Bloemen & Planten

donderdag 6 augustus 2020 - 12:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bij die eerste foto ben ik er vrij zeker van dat het NIET om slakkenvraat gaat. De wond is te diep voor slakkenvraat. Het is ofwel een beschadiging die ontstaan is op de kwekerij of tijdens het vervoer van de plant of er heeft een beestje (bijv. muis) aan zitten knabbelen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 augustus 2020 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon