menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldoek

henkvanroo11

Henkvanroo11

Ik wil 2 plekken van 3 x3 meter vol zetten met bodembedekkers (talud). Ik denk hierbij aan de Vinca minor of Vinca major. De vraag is nu of ik worteldoek moet gebruiken om onkruid tegen te houden. De groei is dan echter minder uitbundig. Zonder worteldoek zou ik boomschors tussen de plantjes kunnen gooien. Na volgroeing wordt de schors overbodig. De tweede vraag is de keus tussen minor en major. De laatste groeit dacht ik sneller
zaterdag 1 augustus 2020 - 12:51
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Nog ééntje die ook mooi is. De bonte soort. Vinca minor Argenteovariagate. Is wat hoger maar in de wintermaanden prachtig. In het voorjaar snoei ik deze terug en krijg dan meer bloei. Met worteldoek belemmer je dat de uitlopers zich hechten in de grond.

Bloemen & Planten

zaterdag 1 augustus 2020 - 13:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik vind worteldoek een pest als onkruidonderdrukker. Je legt het en krijgt het niet meer weg zonder heel het stuk grond weer bloot te leggen. Als je het niet goed in 't oog houdt, wortelen ongewenste planten zich tussen het weefsel door en zijn zo nog moeilijker te verwijderen.

Als je op een stuk grond tijdeijk wil afdekken, kan je beter bruin karton gebruiken en daarover mulch materiaal. Je kan bv. kartonnen dozen gebruiken, waarvan je de rand, goed laten laat overlappen om te vermijden dat er licht aan de bodem komt. Mulch materiaal zoals compost, een laagje grasmaaisel, strokorrels ... ontrekt het karton uit het gezicht, helpt de bodem voeden en zal ervoor zorgen dat het karton sneller mee verteert.
In dit geval (bodembedekker die zich moet kunnen hechten), zou ik geen schors of houtsnippers gebruiken, omdat die er een paar jaar langer over gaan doen om te vergaan.
Het hangt er een beetje vanaf hoe steil dat talud is, maar ook karton kan je eventueel vastzetten met gronddoekpennen.
zaterdag 1 augustus 2020 - 14:00
henkvanroo11

Henkvanroo11

Joukje en Leerling bedankt voor jullie bruikbare tips
zaterdag 1 augustus 2020 - 16:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon