menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braam verdroogd

j.vanholla13

J.vanholla13

Mijn braam heeft iets waar ik niets van begrijp. Dit is de tweede plant op deze plek die begint te verdrogen. De bramen groeien niet door en hij heeft bijna geen blad meer. Vorig jaar begon dit bij een grote struik van vijf jaar oud die plots afstierf, terwijl hij het jaar er voor wel honderd bramen had gegeven.
Dus een nieuwe struik gekocht. Die groeit ook niet en gaat nu ook dood. Het meest gekke is dat hij naast een framboos en een alebes staat die het al jaren goed doen. Iets dat zich dus beperkt tot de braam. Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat dit kan zijn en wat er aan te doen is?

Bloemen & Planten

vrijdag 31 juli 2020 - 18:09
Tuinprins

Tuinprins

Bramen (Rubis fruticosus soorten) kunnen last hebben van:

== verwelkingsziekte (verticillium) . Hierbij raken de watervaten in een plant verstopt met als gevolg dat er onvoldoende of geen watertoevoer is naar de delen boven de verstopping. Ik vind het beeld van de braam op bovenstaande foto niet helemaal typisch voor verwelkingsziekte maar ik sluit het ook niet uit. Verwelkingsziekte blijft in de grond zitten en kan zo voor herbesmetting zorgen. Tegen verwelkingsziekte is weinig te doen. Het beste de plant weg doen en er niet opnieuw een braam neerzetten.

== "Blackberry Yellow Vein Disease" . Dit is een virus aantasting die door toedoen van bepaalde nematoden in de plant komt. Het begint met geel worden van het blad, met name rond de nerven van het blad. De plant stopt met groeien en gaat kwijnen. Bij een flinke aantasting wordt het blad bruin en gedeeltes van de plant kunnen afsterven. Deze ziekte is zo'n 20 jaar geleden voor het eerst in de VS waargenomen, ik weet niet of die al in de Lage Landen is gearriveerd. De plant rooien en vernietigen. Niet opnieuw een braam op die plek zetten.

== Bacterievuur (Erwinia amylovora). Bacterievuur komt vooral bij peren, appels, Cotoneaster, Chaenomeles en lijsterbes voor. Het is echter ook bekend dat het kan toeslaan bij bramen. Typisch is het hangen van de top van de takken of stengels ('vaantjes'). Zie ik niet duidelijk op de foto maar is evenwel niet uit te sluiten. Het beste de plant vernietigen en op die plek niet iets planten wat gevoelig is voor bacterievuur.

== Meeldauw. Duidelijk te herkennen aan het wit worden van het blad. Bij een flinke aantasting kan het blad bruin worden en afsterven. Optreden van meeldauw is vooral afhankelijk van het weer. Wisselvallig weer met een snelle afwisseling van droge en natte periode is gunstig voor het toeslaan van meeldauw.


Algemeen advies: de plant rooien en niet opnieuw een braam op die plek zetten of een andere plant die behoort tot de roosachtigen (Rosaceae).


Weet je overigens om welke soort ('cultivar') het hier gaat?


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 31 juli 2020 - 20:18
j.vanholla13

J.vanholla13

Dank voor je uitgebreide reactie Tuinprins. Ik zat zelf ook aan verwelkingziekte te denken, maar in dat geval is er nog iets raars. Naast de braam staat een framboos. Die lijkt nergens last van te hebben. En bij een ziekte/schimmel zou je toch verwachten dat ze daar beiden last van hebben.

Bloemen & Planten

zaterdag 1 augustus 2020 - 09:26
Tuinprins

Tuinprins

Niet iedere plantensoort is even vatbaar voor verwelkingsziekte. Japanse esdoorns, Clematis en Cercis zijn tamelijk vatbaar. Er zijn echter ook plantensoorten die er grotendeels immuun voor zijn. Zelfs bij planten van dezelfde soort (bijv. Clematis) zie je een groot verschil in vatbaarheid tussen de diverse soorten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 augustus 2020 - 06:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon