menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse duizendknoop

Ga naar meest recente reactie

larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Op het internet vind ik enkel hoe men deze, in mijn ogen onterecht, plant moet bestrijden.
Deze prachtige plant is dit jaar veel te vroeg beginnen uitbloemen en maakt nog enkele nieuwe takjes, graag had ik iets geweten over snoeiadvies, moet ik de uitgebloeide takken snoeien om de vorming van rhizomen en nieuwe takken te bevorderen, of is het beter de natuur zijn gang te laten gaan ?
Voor de agressieve ouderplant betekent snoeien net uitbreiden, maar deze variëteit (Fallopia Japonnica var. Compacta) is verre van dezelfde plant.

Graag had ik serieus advies, buiten het advies deze te “bestrijden”.

Bloemen & Planten

donderdag 30 juli 2020 - 20:23
larsvanoos11

Larsvanoos11

Dit is een meer volledige foto, inclusief de “herfst”bladeren...

Bloemen & Planten

donderdag 30 juli 2020 - 20:35
Carib

Carib

Het is een vaste plant. Het afknippen van de uitgebloeide scheuten zal m.i niet bijdragen aan de vorming van meer ondergrondse rhizomen.
En een kleine kanttekening: de in uw ogen ongevaarlijke tuinplant kan de in de vrije natuur voorkomende vrouwelijke planten van de japanse duizendknoop wel bevruchten en zo voor kiemkrachtig zaad zorgen. Dit leidt dan weer tot nog meer verspreiding van deze woekeraar. Er ligt dan ook een advies om deze plant te verbieden. https://www.wur.nl/upload_mm/1/c/d/34c27ec4-7277-4a63-a055-4db85c2bad51_NVWA-advies-risicos-aziatische-duizendknopen-in-nederland.pdf
donderdag 30 juli 2020 - 21:04
LT

LT

Zoveel keus aan planten....waarom dan deze
donderdag 30 juli 2020 - 23:25
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Ik ben heus op de hoogte van de “gevaren” met kruisingen van deze plant, echter is de dichtstbijzijnde Basterdduizendknoop of Japanse meer dan 2 km van hier verwijderd, een Sachalinse of Afghaanse heb ik zelfs nog nergens gezien.
Deze plant is zoals gezegd verre van de gevreesde woekerplant en ongevaarlijk mits er geen andere kielduizendknopen in de buurt staan (ik heb nog nergens gelezen dat hij kan kruisen met bv Persicaria).

Los van dat vroeg ik ook advies over de verzorging, niet de bestrijding of de gevaren, daar wemelt het internet al genoeg van...
vrijdag 31 juli 2020 - 00:06
leerling

Leerling

Help me a.u.b. uw vraag om begrip te begrijpen.

In het artikel waar Carib naar verwijst kan je lezen dat, tot recent, werd aangenomen dat hier alleen vrouwelijke klonen van Fallopia Japonnica var. japonica te vinden waren die zich hier alleen verspreidden via wortels (= +/- beheersbaar) en delen van stengels die zich o.a. verspreiden via grondverplaatsingen bij wegenwerken (= al wat moeilijker beheersbaar).

Fallopia Japonnica var. Compacta verandert dat verhaal, omdat de mannelijke planten ook de de vrouwelijke Fallopia Japonnica var. japonica kunnen bevruchten en kiemkrachtig zaden kunnen opleveren, die in een veel bredere straal terecht kunnen komen.

Je schrijft:
echter is de dichtstbijzijnde Basterdduizendknoop of Japanse meer dan 2 km van hier verwijderd, een Sachalinse of Afghaanse heb ik zelfs nog nergens gezien.

Hoe komt dat je daar zo zeker van bent?
Een cirkel met straal 2km, geeft een oppervlakte van 12,57km2.

Ik was hier ook redelijk gerust, omdat de dichtsbijzijnde planten die ik kende ruim 5km verwijderd waren. Vorige maand zag ik ze in een zijstaart, op minder dan 500m van mijn tuin.

Help me a.u.b. begrijpen wat jij zo aantrekkelijk/waardevol vindt aan jouw Fallopia Japonnica var. Compacta dat het al onze zorgen in het niet doet verdwijnen.
zaterdag 1 augustus 2020 - 00:51
LT

LT

Tja....Hele "boomstammen" begrijpen het niet
zaterdag 1 augustus 2020 - 09:00
larsvanoos11

Larsvanoos11

Fascinatie en interesse in deze plant, ieder zijn smaak toch?
Ik ben er 99,9% zeker van dat zich geen enkele bestuivingsbron in de buurt bevindt.

Op deze link is zelfs een niet-woekerende variant met rode bloemen te zien van de grote moederplant, over bestuiving van deze plant vind ik nergens iets terug.

zondag 2 augustus 2020 - 09:26
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

[Url]https://www.plantdelights.com/products/polygonum-cuspidatum-crimson-beauty[/url]
zondag 2 augustus 2020 - 09:31
Carib

Carib

De 'Crimson beauty 'is net als de 'Compacta' een varieteit van Fallopia japonica en kan volgens een Amerikaanse website ook moeilijk te verwijderen zaailingen genereren. Het lijkt me dan ook aannemelijk dat deze, net als de 'Compacta', kan dienen als bestuiver.
zondag 2 augustus 2020 - 11:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Larsvanoos11
Fascinatie en interesse in deze plant, ieder zijn smaak toch?
In mijn omgeving groeien ontzettend veel planten die mensen meebrachten uit fascinatie en die ondertussen gekende invasieven zijn geworden: Robinia pseudo, Prunus serotina, Ailanthus altissima, Phytolacca americana, Hyacinthoides hispanica, Impatiens glandulifera .... en nu dus ook Fallopia japonnica.
Ik ben er 99,9% zeker van dat zich geen enkele bestuivingsbron in de buurt bevindt.
U kan niet "zeker" zijn welke planten al dan niet in een gebied van ruim 12km2 groeien.

Uw Fallopia japonica var. compacta is een gekende probleemplant.

U speelt dus wetens en willens met vuur.
Het maakt u blijkbaar niet uit dat we straks weer met zijn allen moeten bijdragen om de volgende probleemhaard aan te pakken.

Après moi, le déluge?
zondag 2 augustus 2020 - 13:23
larsvanoos11

Larsvanoos11

Vreemd dan dat zo’n probleemplant op Tuinadvies besteld en thuisgeleverd heb gekregen... ook mijn vriend aan de kust heeft drie exemplaren besteld op deze site.

Wat is de werkelijke “gevarenzone” voor bestuiving? Het zal zeker geen 2 kilometer zijn, die 2km was maar een indicatie waar ik er tot nu toe geen gezien heb, die 99,9% zekerheid gaat over de onmiddellijke radius, de compactas zowel thuis als aan de kust staan ver van spoorwegen, greppels of de andere gekende probleemplaatsen.
zondag 2 augustus 2020 - 16:51
larsvanoos11

Larsvanoos11

Ter illustratie, dit zijn de compactas bij mn vriend.

Bloemen & Planten

zondag 2 augustus 2020 - 16:54
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Dus u wentelt uw eigen verantwoordelijkheid af op die van een commerciele verkoper?
zondag 2 augustus 2020 - 20:33
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Eerder denk ik dat net zoals in vele andere nieuwskanalen, ook hier overdreven wordt.
Ik ben me heus bewust van de lokale problemen met de moederplant en zou ook geen Compacta gekocht hebben moest er in de buurt andere Fallopia gestaan hebben...

De waarheid ligt wellicht in het midden maar ondertussen kan niemand zonder vooroordelen praten over deze plant, jammer.
zondag 2 augustus 2020 - 21:08
LT

LT

Bij mij komt deze er echt niet in, voorkomen is beter dan genezen
zondag 2 augustus 2020 - 21:15
Carib

Carib

Eerlijk gezegd snap ik absoluut niet waarom je deze plant zou willen kopen om in een pot te planten. Als grote groep heeft deze plant nog enigszins uitstraling (hoe onwenselijk ook in de vrije natuur), maar als potplant heeft hij voor mij geen enkele sierwaarde. Noch het blad, noch de bloemen verdienen naar mijn gevoel een ereplaats in een pot. Los dus van de discussie over de gevaren van deze plant, zie ik ook gewoon de sierwaarde er niet van. Maar over smaak valt niet te twisten. Veel van de planten die soms een ware hype zijn, zou ik zelf nooit in de tuin planten.
zondag 2 augustus 2020 - 23:13
leerling

Leerling

@Larsvanoos11
Ik vind invasieve exoten een zwaar onderschat probleem in het behoud van biodiversiteit en probeer dus nog altijd te begrijpen waarom mensen zoals u er blijkbaar lak aan hebben.

In hoeverre zijn we het eens met elkaar?

Uit wat u schrijft meen ik dat u
- de 'gewone' Fallopia japonica ook een probleemplant vindt
- de Fallopia japonnica var. compacta ook een probleemplant vindt in de buurt van de 'gewone' Fallopia japonica

Klopt dat?
zondag 2 augustus 2020 - 23:43
larsvanoos11

Larsvanoos11

Uit wat u schrijft meen ik dat u - de 'gewone' Fallopia japonica ook een probleemplant vindt - de Fallopia japonnica var. compacta ook een probleemplant vindt in de buurt van de 'gewone' Fallopia japonica


De “gewone” is een probleemplant op vele plaatsen, maar ook niet overal.
De var.compacta vormt geen enkel probleem mits een beetje oplettendheid.
De grootste probleemplant die waarschijnlijk ook veel meer voorkomt dan de “gewone” of Sachalinse lijkt mij de basterdduizendknoop.
maandag 3 augustus 2020 - 00:18
leerling

Leerling

Graag meer verduidelijking rond wat u daar schrijft.

1.
De “gewone” is een probleemplant op vele plaatsen, maar ook niet overal.
Op welke plaatsen is die plant geen probleem?
2.
De var.compacta vormt geen enkel probleem mits een beetje oplettendheid.
Waarmoet er op worden gelet?
maandag 3 augustus 2020 - 00:44
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Na al een aantal jaren Aziatische duizendknopen te observeren in het wild heb ik de volgende theorie:

1) De “gewone” vorm is matig tot sterk woekerend naargelang de plaats maar vooral beheer, vaak maaien ze de plant en laat men alles gewoon liggen en doet de wind de rest, plus door het maaien triggert men de “vluchtreflex” van deze plant met meer horizontale groei.
2) Van de “gewone” vorm bestaat er ook niet-tot licht woekerende variant (wanbeheer niet meegerekend) in het wild die vaak op zijn eentje ergens staat en niet veel verder uitbreidt, soms naast bomen.Deze hebben bijna altijd zeer kleine bladeren in verhouding en doen me vermoeden dat dit een kruising is met de var. Compacta, of een andere, tot nu toe onbekende plant.
3) Telkens ik een (uit zichzelf) extreem woekerende populatie tegenkom zijn de bladeren groter dan normaal en gaat het dus over de Boheemse, of basterdduizendknoop.
4) Sachalinse duizendknoop of Afghaanse moeten redelijk zeldzaam zijn aangezien ik deze nog nergens gezien heb in de loop van een aantal jaren, over hun woekergedrag kan ik dan ook niks vertellen.

Ik heb het idee dat kruisingen naar basterdduizendknoop al veel eerder dan gedacht (ca. 1923-1950) moet zijn begonnen en op hun beurt zijn gaan terugkruisen met de moederplanten, vandaar de relatieve zeldzaamheid van de “gewone” en Sachalinse t.o.v. de basterdduizendknoop.

De basterdduizendknoop is dus in werkelijkheid de grootste probleemplant, en het stoppen van verspreiding via zaad, wat volgens mij nu al massaal kan gebeuren in theorie, zou mogelijk kunnen gebeuren met een snoei (met correcte afvoer) vlak voor de bloemen uitkomen.
Ook het afdekken van de bloemen is een (veiligere) mogelijkheid.
De verspreiding via wortelstokken werkt men zelfs vaak in de hand door wanbeheer...laatst had men op de A112 in Antwerpen in de middenberm deze getrimd...en lagen de takken en bladeren gewoon bezaaid over en naast de weg...

dinsdag 4 augustus 2020 - 10:28
leerling

Tekst aangepast

Leerling

U beschrijft in uw betoog, zonder vermelding van wetenschappelijke namen en referenties naar wetenschappelijke artikels, vier 'soorten' Fallopia japonica.
3 ervan vormen een probleem, omdat ze, naar u zelf schrijft, (kunnen) woekeren, al dan niet door wanbeheer.

Omdat ik het niet laten kan: op https://www.ecopedia.be/planten/sachalinse-duizendknoop vindt u nummer 4, zijn verspreidingsgebied in België, en o.a. de problemen die hij veroorzaakt.

Wat mij betreft zijn we het er over eens dat Fallopia japonica een probleemplant is.

Mijn tweede vraag om verduidelijking kreeg geen antwoord. Nog even herhalen.
U schreef
De var.compacta vormt geen enkel probleem mits een beetje oplettendheid.
Mijn vraag: waar moet er op worden gelet?
donderdag 6 augustus 2020 - 00:38
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

Allereerst, om op uw vraag over var. Compacta te antwoorden, lijkt het me voorzichtig om te kijken of er zich in de onmiddellijke omgeving geen Sachalinse of basterdduizendknoop bevindt, ongeacht dat mogelijke hybriden minder woekerend zijn dan de “moederplant” is er een, mogelijk, gevaar voor kiemplanten.

Ten tweede ben ik er van overtuigd dat wanbeheer en het, tot relatief voor kort, niet herkennen van de basterdduizendknoop, meer schade toebrengt dan de originele plant, laat staan de “gedomesticeerde“ versie die veelvuldig als bodembedekker gebruikte plant...
zaterdag 8 augustus 2020 - 05:25
leerling

Leerling

Samenvatting (tot nog toe?):

- U weet dat alle vormen van Fallopia japonnica nog vrijelijk te koop zijn.
Uw argument dat u 'weet' die plant in een straal van ruim 12km2 (ik ben even vriendelijk) niet aangeplant is, is dus niet relevant. U beseft dus ook dat de situatie morgen anders kan zijn.

- U weet dat alle vormen van Fallopia japonnica problemen kunnen opleveren, inclusief de uwe.

- U vindt dat uw fascinatie en interesse volstaan om al die bekommernissen overboord te gooien.

Klopt die samenvatting volgens u?
zaterdag 15 augustus 2020 - 01:41
larsvanoos11

Larsvanoos11

Even los van deze discussie, waar ik later nog ga op terugkomen, zoek ik een verklaring waarom de Compacta al in het voorjaar/vroege zomer bloeit en later verdort, om dan nieuwe takken te produceren. De oude bladeren hadden van in het begin ook roze spikkels itt de nieuwe takken.
woensdag 19 augustus 2020 - 00:10
larsvanoos11

Larsvanoos11

Een foto van de huidige plant

Bloemen & Planten

woensdag 19 augustus 2020 - 00:13
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

En ja, ik had om te testen, de zaden verzameld en in een andere pot in mijn veranda geplant, niets is uitgekomen.
woensdag 19 augustus 2020 - 00:16
Patrikc

Patrikc

Even los van de discussie, en na het zien van al je foto’s, wat vind je er nu precies zo mooi aan ?
woensdag 19 augustus 2020 - 06:24
larsvanoos11

Larsvanoos11

Hoe ze nu staat met deels uitgebloeide takken vind ik ze iets minder mooi dan vorig seizoen, vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag.

Persoonlijk vind ik het zigzag patroon van de takken, de bladeren en de roze ipv witte bloemen mooi.

De mooiste variant vind ik de “Crimson Beauty” zoals eerder vermeld, de “volwassen” duizendknoop met ook rode ipv witte bloemen en net als Compacta niet invasief.
Ook de Variegata versies van zowel Compacta (Freckles) als de “gewone” (Milk Boy) vind ik er leuk uitzien, maar deze staan bekend om wel af en toe toch wortelstokken uit te sturen (zonder dat de vluchtreflex van deze familie is aangesproken).

Veel mensen vinden bijvoorbeeld zwarte bamboe leuk...tot deze rizomen uitstuurt, inclusief in het gazon.
Ook in de bamboe (grassenfamilie) zijn niet-woekerende varianten aanwezig, maar net zo goed soorten die mogelijk nog erger woekeren dan basterdduizendknoop.
Het enige verschil is dat woekerende bamboes waarschijnlijk veel later geïmporteerd zijn en er in grondverzet tot nu toe geen rizomen zijn meegekomen.
woensdag 19 augustus 2020 - 17:53
larsvanoos11

Tekst aangepast

Larsvanoos11

https://environetuk.com/blog/Is-bamboo-the-new-Japanese-knotweed%3F

Dit is één van de artikelen over invasieve bamboe.

Dit was even een vergelijking, deze discussie gaat niet over bamboe...
woensdag 19 augustus 2020 - 17:59
Mickyy

Mickyy

De wereld is gek aan het worden, deze plant is heeft een geweldige geneesachtige eigenschap.
De wortel van Japanse duizendknoop is een bron van resveratrol, een stof waarvan is uitgewezen dat het tumors bestrijdt. Zelfs de zeer snel voortwoekerende kankertumors kunnen door resveratrol een halt worden toegeroepen. Resveratrol is onder andere in staat om een kankercel binnen te dringen en ervoor te zorgen dat deze cel zichzelf dood maakt, wat apoptose wordt genoemd. Japanse duizendknoop is een goede bron van resveratrol. Er zit meer van deze kankerwerende stof in dan in pinda´s en druiven. Onderzoekers hopen binnenkort over technieken te beschikken om resveratrol op magnetische wijze uit Japanse duizendknoop te onttrekken. Resveratrol wordt als antikankersupplement verkocht. Peter van der Voort is academic Director van de MHA opleiding en hoogleraar Health Care bij TIAS. Opgeleid tot arts aan de VU en tot internist-intensivist in het AMC en OLVG, ziet hier potent in.
dinsdag 3 november 2020 - 10:03
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wat referenties naar betrouwbare wetenschappelijke studies zijn altijd welkom. Zo leest het als kwakzalverij, al helemaal als het geschreven wordt door iemand die hier zijn eerste posting van maakt.

Maar troost je, mocht het toch waar zijn, dan is de bron schier onuitputtelijk.
dinsdag 3 november 2020 - 12:27
larsvanoos11

Larsvanoos11

Er zit een bron van waarheid in maar een veronderstelling maakt dit nog geen wetenschappelijk bewezen feit.
dinsdag 3 november 2020 - 23:58
Mickyy

Mickyy

Ik heb verschillende artikels gelezen en heb mijn info verzameld en ingesteld om met de wortels van deze plant een tinctuur te maken. Op onze natuurlijke producten die zeer gezond zijn, mag tegenwoordig ook niet meer op staan waarvoor het goed is. Dat is uiterst diep triest, de Farma wil graag het heft in handen houden, zodat veel mensen niet overgaan op kruiden en geneeskrachtige planten. Zoiets als vlees en melk zijn gezond er ingeramd is oa via commercials jaren 60, uiteraard puur voor financiën het tegenovergestelde is waar. Heb twee keer kanker overleefd, de eerste keer als kind nu 40 jaar geleden. De wetenschap dacht dat je zonder dikke/endeldarm niets te kort kwam, (te zot, gewoon simpel nadenken) als kind dacht ik daar al anders over. En inmiddels denkt de wetenschap daar nu ook anders over. Dat heb ik dus met de wetenschap ;-()
Eet inmiddels 10 jaar geen vlees en 4 jaar geheel plantaardig. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld, ondanks dat ik zoveel organen mis ook nog stuk dunne darm,, mede omdat ik me in planten heb verdiept en hun werking ervan. Beter zelf uitproberen, mits je weet dat het niet ernstig schadelijk voor je kan zijn en dat is allang bekend van de meeste planten. Geen arts of wetenschap kan daar meer tegenop. Zoals de meeste mensen tegen hun arts met ernstige of minder ernstige aandoeningen ja en amen zeggen zeg ik, denk en probeer zelf uit, alleen jij kent jouw lichaam.
vrijdag 6 november 2020 - 10:54
leerling

Leerling

Graag referenties naar erkende wetenschappelijke artikels.
vrijdag 6 november 2020 - 19:30
leerling

Leerling

Knap dat je al 10 jaar vegetarier en al 4 jaar veganist bent. Het milieu is je dankbaar.
Wij zijn flexitariers en we beperken onze inname van dierlijke producten tot gemiddeld een 100g/dag (= de aanbevolen hoeveelheid). Als we ooit met pensioen mogen, willen we veganisme wat verder bekijken. Voorlopig blijven we haperen op onze behoefte aan Fe (ijzer) en vitamine B12. Maar dat ter zijde.

Het spijt me dat je al 2 keer met kanker geconfronteerd werd.

Met de kennis die 'we' 40 jaar geleden hadden, wat zou het alternatief geweest zijn voor de operatie die je toen hebt ondergaan? Zou je zonder die operatie toen er nu nog geweest zijn?
(Als je toen nog een kind was, kan het voor je ouders ook geen gemakkelijke keuze geweest zijn.)

Ik begrijp je frustratie met 'de wetenschap', maar gelukkig leert die ook voortdurend bij en is ze niet te beroerd om haar standpunten bij te stellen als nieuwe onderzoeken nieuwe inzichten leveren.

Wat de wetenschappelijke inzichten i.v.m. resveratrol betreft, laat me je even op weg helpen met bv. "Potential Adverse Effects of Resveratrol: A Literature Review" ("Mogelijke nadelige effecten van Resveratrol: Een literatuuroverzicht") https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139620/
(Als je wat hulp kan gebruiken met het Engels, kan ik https://www.deepl.com/translator aanbevelen.)

De conclusie van die studie (van maart 2020) is dat we nog te weinig weten over de negatieve effecten van resveratrol.
Bestaande studies vergelijken is moeilijk, omdat ze meestal focussen op de korte termijn effecten en omdat hun onderzoeksmethodes te veel van elkaar verschillen.
Desondanks zijn er aanwijzingen dat langdurig gebruik, of gebruik van hogere doses, waarschijnlijk/mogelijk schadelijk is. Het kan bv. werken als anti-oxidant bij lage doses en als pro-oxidant in hogere doses.
De gezondheidstoestand van de geruikers en de combinatie met andere medicijnen lijken ook een invloed te hebben op wat voor effect het heeft.

De studie vraagt dan ook terecht naar verder en specifieker onderzoek.

Vreemd dat je 'de Farma', die streng gecontrolleerd wordt, niet vertrouwd en een commercieel bedrijf dat een voedingssupplement promoot wel. Voedingssupplementen worden veel minder gecontroleerd.

Vreemd dat je meent dat de meeste planten geen ernstige schade kunnen toebrengen. Zoals in heel wat tuinen staat onze tuin vol met planten die in meerdere of mindere maten giftig zijn.
Ik heb echt geen zin om zelf uit te proberen hoe geneeskrachtig/giftig welke planten zijn in welke hoeveelheden. Mocht ik ooit het hoekje om willen, dan weet ik welke te kiezen. Ik heb alleen nog niet uitgezocht of er ook nog bij zijn met een vreedzaam einde.

En ja, we gebruiken kruiden, zowel als smaakmakers in de keuken als medicinaal. Maar medicinaal alleen wanneer ik uit betrouwbare (= wetenschappelijke) literatuur weet dat de positieve effecten op korte termijn opwegen tegen de kwaal en de kruiden geen langdurige schade aanbrengen.

Mijn schoonzus heeft ernstige blijvende longschade opgelopen, omdat ze blind vertrouwde in haar homeopaat die niet in antibiotica geloofde.
Volgens jouw aanbeveling heeft ze dus zelf geprobeerd. Ze weet nu dat ze dat beter niet gedaan had.
Helaas is het voor haar nu te laat.

Ik ben blij dat we wetenschappers, goed gecontrolleerde farma bedrijven en goed opgeleide dokters hebben, zodat we niet zelf hoeven te experimenteren. Al helemaal niet op basis van potentieel gevaarlijke en onbewezen beweringen als (ik parafraseer) 'resveratrol is een wondermiddel'.
zaterdag 7 november 2020 - 22:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon