menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe grote pot vullen?

CindyH

CindyH

Hoi,
Ik kocht 3 grote bloempotten om buiten te zetten.
De hoogte is 48 cm en de diameter 46 cm.
Ik vroeg mij af met wat ik de onderkant kan vullen omdat ik ze waarschijnlijk niet volledig met potgrond moet vullen?
Er zitten ook geen gaten in de potten, moeten die er noodzakelijk in?
Ik heb helemaal geen groene vingers maar wil het wel leren.
Alvast bedankt!
zaterdag 27 juni 2020 - 15:48
Tuinprins

Tuinprins

Een pot moet ALTIJD gaten onderin hebben zodat overtollig water weg kan lopen. Als de wortels te nat komen te staan dan gaan deze rotten en is de plant zo goed als zeker ten dode opgeschreven.

Het gemakkelijkst boor je gaten met een speedboor. Als je die niet hebt dan vragen aan vrienden of bekenden of zij voor jou gaten in de pot willen boren.

Onder in de pot kun je eventueel kleine stukken tempex doen of een laag kiezelstenen of kleikorrels. Persoonlijk zou ik de potten helemaal vullen met een fatsoenlijke kwaliteit potgrond. Ik zou dit zeker doen als je er een struik in wil zetten, voor eenjarigen hoeft de laag niet zo diep te zijn aangezien die niet zo diep wortelen en er een beperkte tijd instaan.

Succes!


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 juni 2020 - 16:41
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je er dieper wortelende planten in wil groeien, dan zeker het advies van Tuinprins volgen.

In een gelijkaardige pot waarin ik eenjarigen en bloembollen zette (viooltjes met hyacinten in de winter/lente en petunia in de zomer), had ik een wiek gelegd die van de bodem tot even over de rand hing (die wiek was gevlochten van 3 repen van een versleten keukenhanddoek (=theedoek)), dan het onderste deel opgevuld met plastic flessen, daar worteldoek over en dan een 25 cm potgrond erop. Dat werkte prima.
Door de capillaire werking zou de wiek het overtollige vocht over de rand moeten afvoeren, maar ik had niet de indruk dat de wiek echt nodig was. Misschien omdat de pot vrij dicht tegen een zuidoost-gevel stond?

Als je liever geen gaten boort in de potten en als die echt waterdicht zijn, kan je ook een minivijvertje overwegen. Heel leuk om doen. Al helemaal als je het tot aan de rand kan ingraven. Je zal wel regelmatig moeten bijvullen met kraantjeswater. Zo'n vijvertjes helpen heel wat dieren deze droge zomers door.
zaterdag 27 juni 2020 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon