menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaatjes in bladsteel

Ga naar meest recente reactie

Stef Snyers

Stef Snyers

Beste tuinexperts,
Ik heb wat problemen met mijn clematis cartmanii avalanche sinds een aantal dagen. Voornaamste problemen :
- gaatjes in bladstengels die groter worden en na paar dagen afbreken op dat punt
- gaatjes in (jonge) bladeren
- bij nieuwe beginnende bladeren zijn de uiteinden zwart

Van het eerste probleem, aangezien het meeste opvalt, heb ik een foto bijgevoegd.
Hij heeft een dikke maand echter zeer goed en snel gegroeid.
Ik heb wel de indruk dat de bladstelen die niet afgeknakt geweest zijn door die gaatjesvorming nog groeien. Al groeien ze met gebreken.

Ik heb dezelfde plant ook nog staan een 10 tal meter verder en die begint het ook wat te krijgen. Deze plant staat in grote bak op de eerste verdieping. Planten krijgen voldoende zonlicht.
Iemand een idee? Dank is groot, was goed aan het groeien, nu vrees ik er voor.

Mvgr, Stef

Bloemen & Planten

zondag 21 juni 2020 - 19:52
Esem

Esem

zeker ben ik niet, maar het zou wel eens vraat van de taxuskever kunnen zijn.
De aaltjes van deze kever leven onderaan is de grond.
Waarschijnlijk is er wel een middel om deze te bestrijden.

Gr esem
zondag 21 juni 2020 - 20:30
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt me geen vraat van de taxuskever, je zou dan ook zeker vraat aan het blad moeten zien. Deze kevers produceren geen aaltjes maar leggen eitjes in de grond die uitgroeien tot larven. Deze larven vreten aan de wortels en kunnen hierdoor schade aan de plant berokkenen. De larven zijn te bestrijden met aaltjes.

Wat het dan wel is? Vraat van een of andere kever (maar dus niet de taxuskever!) of een slak heeft een tijdje geleden van de stengel gevreten. De wond lijkt mij aan het genezen dus ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Gaatjes in bladeren wijst ook op slakkenvraat maar vraat door rupsen is niet uit te sluiten. Als het rupsen zijn, is dat zeer gemakkelijk te controleren want die moeten dan nog op de plant te vinden zijn. Slakken zijn voor 's nachts actief.

Bruine bladpunten bij nieuw blad zou schade kunnen zijn door een combinatie van felle zon, wind en lage relatieve luchtvochtigheid. Een foto van het blad kan meer duidelijkheid geven.

Gegroet, de tuinprins
maandag 22 juni 2020 - 06:04
Stef Snyers

Stef Snyers

Foto blad toegevoegd. Dit is een nieuwe groei stengel van 5 dagen oud maar blad wordt gekarteld en zwart gevormd.
Bladeren beginnen ook af te vallen van nieuwe stengels nu.
Misschien verwelkingsziekte ?

GrStef

Bloemen & Planten

maandag 22 juni 2020 - 09:53
Stef Snyers

Stef Snyers

UPDATE: Ik was net even aan het kijken naar dezelfde plant die op de eerste verdieping groeit in een bloembak. Daar heb ik ook gaatjes in de bladeren (weliswaar veel minder), echter in de blaadjes zag ik een soort slijm (wat waarschijnlijk inderdaad wijst op slakken).
Vallen slakken ook bladstengels aan? Indien ja dan kan het inderdaad een goede reden zijn, door de gaten wordt dan de sapstroom geblokkeerd en vallen de bladeren af. De gaten komen enkel in de relatief nieuwe stengels, bij degenen die reeds "verhout" zijn, komen er geen gaten in.

mvgr,Stef
maandag 22 juni 2020 - 10:06
Tuinprins

Tuinprins

Als stengels nog jong en mals zijn dan kunnen slakken daar aan knabbelen. Zodra deze wat harder worden hebben slakken ze niet meer nodig. De beschadigingen aan de stengel die je op de eerste foto ziet zijn oppervlakkig en echt niet de oorzaak dat de plant zijn blad laat vallen.

Bij verwelkingsziekte gaat het blad eerst slap hangen en wordt binnen enkele dagen bruin. In de regel blijft het dorre blad aan de plant hangen. Lijkt bij jouw plant geen sprake van te zijn.

Zwart puntjes van het blad zie ik op de laatste foto amper. Lijkt mij eerder dat een slak daar aan heeft gezeten.

Als een plant zonder duidelijke reden zijn blad laat vallen dan ga ik meestal denken aan problemen met de wortels. Overmatig water geven kan leiden tot aantasting van de wortels en vaak heeft dit zijn weerslag op het blad.

Gegroet, de tuinprins
maandag 22 juni 2020 - 19:21
SandraS

SandraS

Wat ik bij mij niet bij mijn clematis wel eens heb ontdekt is de groene schildwands of de nimfen ervan. Onlangs heb ik nieuwe nimfen ontdekt op bepaalde planten. Bij toeval, want ik had geen idee hoe ze eruit zagen. Maar in het vroege voorjaar zaten een heel stel bij en tussen de voet van een beginnende/opkomende clematis, en daar zag ik zwartige stompjes uiteinden, aangekloven uitlopers.
De gaatjes kunnen ook kleine groene rupsen zijn. Of slakken.

Nou, dus genoeg keus, maar wél vervelend...succes!

Groet Sandra.
maandag 22 juni 2020 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon