menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Heb ik vorig jaar, vermoedelijk , van de vogeltjes gekregen Leek toen heel erg op een pioenroos. Maar dat geloof ik niet meer.

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2020 - 16:22
Roeli

Roeli

En het blad, wat dichterbij

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2020 - 16:23
lilyboskat5
dinsdag 2 juni 2020 - 16:28
Roeli

Roeli

Nee, geen karmozijnbes. Die staan er wel meer. Ik heb eerst ook nog gedacht aan de kerstroos, maar daar wordt hij ook te groot voor. Het blad is ook wat anders. Toen de plant nog een plantje was, dacht ik aan pioenroos of kerstroos.. maar dat geloof ik nu niet meer.
dinsdag 2 juni 2020 - 16:40
c j de k

C j de k

Groenblijvend of niet ??
dinsdag 2 juni 2020 - 16:48
Roeli

Roeli

Oeps, geen idee. Niet op gelet. Ik denk het niet. Hij staat naast een kweepeertje. Die verliest zijn blad . Dan had ik het vermoedelijk wel gezien.
dinsdag 2 juni 2020 - 16:53
lilyboskat5

Lilyboskat5

Zie ik het goed ?
Zijn sommige bladeren half in tweeën ?
dinsdag 2 juni 2020 - 16:53
Roeli

Roeli

tja, elk "blad" , heeft, zeg maar, 3 vingers en die vingers zijn voor de helft, voor 3/4 doorgesneden maar soms ook maar 1 deel. Ik geloof dat ze allemaal iets van elkaar verschillen.
Wat is dit een fijne plant om te beschrijven.
dinsdag 2 juni 2020 - 17:02
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ja, duidelijk !
Maar nu de naam nog.
Heeft hij daar nooit gestaan ?
dinsdag 2 juni 2020 - 17:09
Roeli

Roeli

Nee, kan ik me niet herinneren. In het najaar stond daar een klein plantje.
En die is dit jaar uitgegroeid tot een behoorlijke plant.
Ik heb hier een doos staan waar ik al heel lang alle naamkaartjes in mik. Die heb ik al helemaal doorgespit, maat niets wat er ook maar een klein beetje op lijkt. Ik heb echt geen idee. Hij komt me ook helemaal niet bekend voor.
Tja, en daarom doe ik dus een beroep op de kenners van het forum.
Jullie laten me niet in de steek, hè.
dinsdag 2 juni 2020 - 17:30
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik doe mijn best.
Heb al Rodgersia en mispel gekeken maar is het toch niet.
Staat er niet iets in de buurt wat er op lijkt ?
dinsdag 2 juni 2020 - 17:49
Roeli

Roeli

Nee Lily. Ik ben de tuin al meerdere keren rond geweest, maar kan niets vinden wat er op lijkt. Ja, pioenroos en kerstroos, maar die hebben geen gespleten vingers en het blad is ook kleiner.
dinsdag 2 juni 2020 - 17:56
Tuinprins

Tuinprins

100 % een pioenroos.
dinsdag 2 juni 2020 - 17:59
lilyboskat5

Lilyboskat5

Daar kom ik ook steeds bij terug, Tuinprins.
dinsdag 2 juni 2020 - 18:04
deHaan

DeHaan

Paeonia
dinsdag 2 juni 2020 - 18:09
lilyboskat5

Lilyboskat5

Dit is het blad van mijn pioenroos.

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2020 - 18:28
Esem

Esem

Roeli,heb je deze dn nog nooit zien bloeien?
zo een prachtige bloem;
Veel vrouwen waaronder mijn vriendin zijn verlieft op deze bloem,
zeer mooi in een vaas.
Ikzelf heb ' pioenen in de tuin staan waaronder deze mooie roze soort.
Zie foto,

Gr Esem

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2020 - 18:45
Esem

Tekst aangepast

Esem

verkeerde foto, sorry,
Hier zie je duidelijk dat het, het zelfde blad is.

Gr Esem

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2020 - 18:49
Roeli

Roeli

Daar heb ik hem ook steeds op aangekeken, Ik heb er dus 2 staan die nu in knop zijn. Deze plant is, in zijn totaliteit grover, de bladeren zijn groter en ingesneden. En er zit nog niet 1 knop in. Nu is dit dus een jonge plant en ik heb geen idee hoe oud hij moet zijn om te gaan bloeien. Ik zal dus iets moeten zijn wat helemaal tegen mijn natuur in gaat. nl. geduldig zijn.
En hierom dus de vraag.... Wanneer gaat hij bloeien ?????????
Lieve mensen, allemaal heel erg bedankt voor het meezoeken, en dus oplossen.

dinsdag 2 juni 2020 - 18:55
Roeli

Roeli

sorry Eddy. Ik zie nu pas jouw antwoord. Kennelijk elkaar gekruist
De meeste bladeren van deze plant hebben ingesneden vingers. Daar zit dus de aarzeling in. Hij lijkt er op, maar toch iets verschillend. Maar misschien zijn er wel meer pioenrozen die dat hebben. Dat weet ik niet. Ik zal moeten wachten tot hij gaat bloeien ( volgend jaar, of nu nog ? )
Zodra hij bloeit post ik een foto
dinsdag 2 juni 2020 - 19:04
lilyboskat5

Lilyboskat5

Roeli, inderdaad geduld hebben.
En kijken of de pioen niet te diep staat, dan heb je ook kans dat hij niet bloeit.
Ook niet als hij te droog staat.
Ik heb hier ook Pioenen staan die eerst wel hebben gebloeid en toen ineens niet.
Ik ben ze bewust wat vochtiger gaan houden en nu als bedankje zitten er twee dikke knoppen in die ik koester.
Als ze open zijn volgt een foto.
dinsdag 2 juni 2020 - 20:19
Roeli

Roeli

Ik heb het ding niet gepoot, Lily. En ik ga er van uit dat hij zelf wel zal weten hoe diep hij de grond in moet. Dit moet zaad zijn geweest. Waarschijnlijk uitgepoept door een vogeltje of gewaaid door de wind. Hij vond dit kenneljk een goed plekje. Toch leuk, zulke kadootjes hè. In elk geval beter dan die domme tuinbonen .
dinsdag 2 juni 2020 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Gezaaide pioenen bloeien in de regel als ze 5 tot 7 jaar oud zijn. Rekening houdende met natuurlijke variabiliteit kan het ook nog een paar jaar langer duren.

Verder: als het zaadje te diep in de grond ontkiemt is (dit komt voor) dan kun je dat vergelijken met een pioen die te diep geplant is en dan kun je zeer waarschijnlijk te vergeefs op de bloei wachten.

Eventueel zou je de pioen kunnen verplanten zodat je zeker weet dat de plant niet te diep staat. De neuzen mogen maar net onder de grond zitten. Verplanten doe je het best in september/oktober. Vaak wordt gezegd dat je pioenen niet moet verplanten. Jonge pioenen zijn prima te verplanten en groeien probleemloos door (let op de plantdiepte!). Op pioenkwekerijen worden wat oudere pioenen in de late zomer gedeeld en weer terug geplant. Ook deze groeien gewoon weer aan en omdat de bloemknoppen al waren aangemaakt bloeien ze het jaar na de verplanting weer.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 juni 2020 - 05:16
lilyboskat5

Lilyboskat5

En als je hem daar goed vind staan niet wilt verpoten, kun je evt. wat zand wegschrapen, uiteraard met je vingers, zodat hij niet te diep meer staat, voor het geval dit zo is.
woensdag 3 juni 2020 - 06:52
Roeli

Roeli

Zand, Lily, met mijn vingers ? Dan ben ik gelijk mijn nagels kwijt.
Op het ogenblik kan ik zelfs met een schepje de grond niet inkomen. Het is net beton. Hij staat daar prima. Na de zomer zal ik eens zien of hij goed staat en hem evt. een eind omhoog sjorren.

Bloemen & Planten

woensdag 3 juni 2020 - 08:36
lilyboskat5

Lilyboskat5

sorry, Roeli.
Het was maar een idee, naar wat ik zou doen.

Geniet maar van de mooie bloeiende planten.
woensdag 3 juni 2020 - 08:40
Esem

Esem

Pioenen die reeds lange tijd op dezelfde plaats staan kunnen verminderen van bloei. Opgraven, delen en op een andere plaats planten is hier de beste oplossing Roeli
Dit doe je het best in september/oktober
Gr Esem
woensdag 3 juni 2020 - 09:04
Patrikc

Patrikc

Die pioen van Roeli staat toch helemaal niet te lang op dezelfde plaats, het is een spontane zaailing.

En er is geen enkele indicatie dat ie te diep zou staan.

Dus zoals Roeli zelf al aangeeft: gewoon geduld hebben.
woensdag 3 juni 2020 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon