menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Skimmia's

magdaserre

Tekst aangepast

Magdaserre

Help lieve tuinvrienden, mijn drie in november aangeplante skimmia's worden geel en maken geen nieuwe blaadjes aan, na het verlies van de rode knoppen.
Ik heb in Vlaanderen altijd skimmia's gehad en nooit dat probleem gehad.
Ik woon nu in de Ardennen waar de grond een heel andere samenstelling heeft uiteraard..
Wat kan de oorzaak zijn?
Dank voor wat info en toelichting,
Magda
zondag 31 mei 2020 - 12:46
marcote

Marcote

Toevallig ook last van droogte daar want dan moet je momenteel ze water geven.
zondag 31 mei 2020 - 12:53
Tuinprins

Tuinprins

Skimmia's willen zure grond en zijn niet geschikt voor aanplant op kalkhoudende grond (= niet zuur). Kleigrond is in de regel kalkrijk en dus niet zuur. Ook sommige leemgronden kunnen kalkrijk zijn maar dat verschilt van gebied tot gebied. Bij te veel kalk in de grond wordt het blad geel.

Ook graag halfschaduw ('s morgens zon, 's middags schaduw). Bij te veel zon wordt het blad geelachtig. Vooral de afgelopen 2 zomers heb ik zoveel Skimmia's op een zonnige standplaats gezien die er belabberd uitzagen.

Skimmia is ook gevoelig voor verwelkingsziekte. Als de blaadjes eerst geel en later dor /bruin worden dan is het zeer waarschijnlijk verwelkingsziekte. Bij verwelkingsziekte begint het meestal met een tak, later kan een andere tak volgen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 31 mei 2020 - 12:54
magdaserre

Magdaserre

Hartelijk dank voor al deze info!
Ik heb hier inderdaad geen zure grond maar had dat, denk ik, in mijn vroegere woonplaats, Dilbeek tegen Brussel, ook niet en daar groeide mijn skimmia zó hard dat hij elk jaar grondig moest ingesnoeid worden!
Ik doe verder mijn best om mijn drie nieuwe planten te kunnen behouden...
Vriendelijke groet, Magda
maandag 1 juni 2020 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon