menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zonnehoed weg

Ga naar meest recente reactie

MvdM

MvdM

Hallo allemaal, vorig jaar is onze tuin aangelegd (in maart) en wij hadden wel 10 stuks Zonnehoed, diverse kleuren, heel erg mooi. Tot onze verbazing zijn ze nu allemaal weg, geen enkele is meer opgekomen. Iemand enig idee hoe dit kan? Het is geen strenge winter geweest...Wij wonen in het bos...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

zondag 31 mei 2020 - 11:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Die nieuwe generatie Echinacea cultivars zijn in de praktijk (dure) eenjarige planten gebleken. Heel soms komt er eentje terug maar dat is echt de uitzondering. In Duitsland is een paar jaar geleden een 'gardentrial' met deze planten gehouden en het resultaat was bedroevend.

Verder houdt Echinacea in het algemeen niet van natte winters zoals wij die regelmatig hebben. Ze komen uit een continentaal klimaat met warme zomers en koude maar tamelijk droge winters. Een zonnige standplaats is gewenst met in het groeiseizoen voldoende vocht en in de winter niet te nat. Een schaduwrijke standplaats is totaal ongeschikt voor Echinacea's.

Tot slot moet je beseffen dat Echinacea's niet van concurrentie met andere plantensoorten houden. Het zijn een soort van primadonna's die de bühne voor zich alleen willen hebben. 1 of 2 jaar gaat nog wel maar daarna takelen ze af. (Dit geld voor de gewone Echinacea purpurea).

Gegroet, de tuinprins
zondag 31 mei 2020 - 12:43
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heel jammer. Ze willen vrij staan en zonnig. Maar hier koop ik ze ook regelmatig weer.
zondag 31 mei 2020 - 12:43
magdaserre

Magdaserre

Ik heb hetzelfde meegemaakt, door concurrentie van de omliggende inheemse planten: centaurea montana en akeleien.., dus echt helemaal vrij houden van andere planten!
Mijn zoon heeft een heel perk met alleen echinacea en heeft zelfs zaailingen...ik ga nu hetzelfde uitproberen: alléén echinacea en niet anders!
Volgend jaar beter ????
Groetjes
Magda
zondag 31 mei 2020 - 12:52
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Meest kwakkelende zijn vaak de rode en oranje kleuren.
zondag 31 mei 2020 - 12:55
Carib

Carib

Inderdaad, gele, oranje, rode cultivars verdwijnen allemaal na een paar jaar. Alle roze en witte cultivars leveren hier, zelfs op lichte klei, geen probleem op. Mits veel zon en geen concurrentie.
zondag 31 mei 2020 - 13:40
Marei

Marei

Met Echinacea purpurea 'Razzmatazz' nooit problemen gehad. Prachtige zonnehoed zoals je op deze foto kunt zien.

Bloemen & Planten

zondag 31 mei 2020 - 13:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb hem wederom op mijn zoeklijst gezet. Zou deze al eerder proberen.
zondag 31 mei 2020 - 15:06
MvdM

MvdM

Super bedankt allemaal, ik ga op zoek naar de mooie rose variant. Gisteren hebben we flink gespeurd in de tuin en toch nog een paar exemplaren gevonden, maar ben heel blij met jullie info. Maak er allemaal een fijne zonnige dag van. Hartelijke groetjes, Marion
maandag 1 juni 2020 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon