menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slap hangende passieflora

Karl74

Karl74

Ik heb enkele maanden geleden een passieflora Avalanche geplant in onze tuinborder. Ongeveer een week geleden begon een deel van de bladeren slap te hangen maar stonden de knoppen nog recht en stevig. Sinds gisteren hangen nu ook al de bloemknoppen slap. Slechts één vertakking staat nog ok met 1 bloemknop die nog recht staat. Heeft het te maken met de droogte? Ik las ook iets over verwelkingsziekte... Ik gaf ze alle dagen water, misschien toch te weinig? Ik had wel sinds vorige week 2 hortensia's er naast geplant. Heeft dat er iets mee te maken? Heb nu 1 hortensia verwijderd om meer ruimte te geven aan de passieflora. Iemand een idee wat er met de passieflora kan zijn? Heb in die border nog andere planten staan en die doen het allemaal wel goed... Oa clematis

Bloemen & Planten

zaterdag 30 mei 2020 - 06:44
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er uit als verwelkingsziekte. Passieflora is hier gevoelig voor. Verwelkingsziekte leidt tot verstopping van de watervaten in de plant waardoor het watertransport in de plant wordt verstoord. Het gedeelte boven de verstopping krijgt geen of nauwelijks water en gaat slap hangen en later sterft het af.

Veel water geven is niet goed want er zijn aanwijzingen dat te natte grond verwelkingziekte in de hand werkt. Het kan zijn dat je de hortensia's veel water hebt gegeven (op zich goed) maar dat de passieflora hier de dupe van is geworden.

Tegen verwelkingsziekte is weinig te doen, er is geen middel dat een aangetaste plant kan genezen. Verder blijft de bodemschimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt in de grond zitten dus daar geen planten neer zetten die gevoelig zijn voor verwelkingsziekte (o.a. Clematis, Japanse esdoorn, Cotinus etc).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 30 mei 2020 - 17:44
Karl74

Karl74

Er was nog 1 vertakking in goede gezondheid, dus heb het een paar dagen afgewacht. Heb gisteren de afgestorven stukken weggehaald, en de resterende vertakking wat water gegeven met beetje sporgon. Hopelijk was het geen verwelkingsziekte en blijft deze gezond. Die heeft trouwens ook al een nieuwe vertakking. Misschien dat bij de andere de wortels gewoonweg niet pakte?

Bloemen & Planten

maandag 1 juni 2020 - 07:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon