menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen

Ga naar meest recente reactie

willy cr.

Willy cr.

Hallo tuinvrienden,
Op mijn rozen krioelt het van de bladluizen, deze heb ik al proberen te bestrijden met bladluizen spray en ook met andere biologische producten (chemische knoei gebruik ik niet in mijn tuin) , jammer genoeg zijn die rotbeestjes niet weg te krijgen en wordt het alleen maar erger.
Iemand een natuurvriendelijke oplossing?
Ik kan wel lieveheersbeestjes bestellen en plaatsen maar wie zegt dat ze ter plaatse blijven?
Blijkbaar bestaan er ook plantjes waar de bladluizen niks van willen hebben maar welke en werkt dit bij klimrozen en andere rozensoorten ?
Antwoord is welkom.
Willy
donderdag 21 mei 2020 - 10:25
Polplastron

Polplastron

Ik heb een tuin met zo'n 40-tal verschillende cultivars van oude rozen. Ieder jaar zitten deze vol met bladluizen. Ik laat deze echter gewoon zitten. Het valt mij op, en dat is niet enkel bij mij het geval, dat er binnen de kortste keren massa's natuurlijke vijanden de weg naar je tuin vinden.

In mijn tuin zijn dat in eerste plaats de mezen die de bladluizen weg komen pikken, maar ook lieveheersbeestjes en vooral ook sluipwespen doen goed hun werk.

Door niet te spuiten, krijgen deze dieren de kans om hun natuurlijke predatiegedrag te voldoen. Latere opstootjes van luizen worden dan ook sneller ontdekt en na de eerste "plaag" is het nog zelden dat je bladluizen terugvindt in de tuin.

Een aantal voorwaarden moeten hier wel voor voldaan zijn; je moet als tuinier het geduld en vertrouwen hebben om de bladluizen in eerste instantie te laten zitten. Als je ze wegneemt of vergiftigd, werkt het systeem natuurlijk niet.

Het is ook een pluspunt als er verschillende types planten in je tuin zijn waar insecten eten kunnen vinden, als er schuilplaatsen zijn, als er plekken zijn waar dieren kunnen drinken zoals een fonteintje, vijver of vogeldrinkbakje, .... Maar dat is allemaal niet noodzakelijk: een test wees ooit zelfs uit dat in een betonnen plantenbak op straat er vanzelf natuurlijke vijanden kwamen om de bladluizen te verdelgen en dat de plaag er zonder ingrijpen werd ingeperkt.

Groeten,

Pol
donderdag 21 mei 2020 - 11:18
verbena46

Verbena46

Brandnetelgier maken en je zal geen last meer hebben van luizen in de rozen.
donderdag 21 mei 2020 - 11:33
Polplastron

Polplastron

Brandnetelgier maken en je zal geen last meer hebben van luizen in de rozen.


Ik heb geen ervaring met brandnetelgier, maar gezien je op deze manier, vermoed ik, de bladluizen ook doodt, zullen natuurlijke vijanden niet afkomen op je tuin en zal je, vermoed ik, na een tijd ook weer terug moeten spuiten. Of vergis ik me?
maandag 25 mei 2020 - 16:40
verbena46

Verbena46

Geen probleem. Er staat een ton vol br.gier in de tuin....
dinsdag 26 mei 2020 - 14:34
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Ik verwelkom van harte mijn eerste natuurlijke vijand van de bladluizen die de frisgroene blaadjes van mijn vorig jaar aangeplante kersenboompje totaal hebben leeggezogen, ik hoop dat dit lieveheersbeestje zo vlug mogelijk zijn broertjes, zusjes en alle andere vrienden uitnodigt om het te vergezellen en te helpen om die verguisde gasten te verorberen en ik zal zeker een oogje dichtknijpen mochten die niet tot dezelfde bubbel behoren, meer zelfs! Ik ben zelfs niet van plan om de politie op te bellen mochten ze de 1.5 meter vereiste afstand niet respecteren.
Toch hoop ik vroeg of laat nog eens te kunnen genieten van die zoete kersen want laat dat nu net de reden zijn waarom ik dat boompje heb aangeplant.
Ik zal de wijze raad van Polplastron opvolgen en de natuur zijn werk laten doen dat betekent dat ik weiger om chemische brol te gebruiken ( en ook geen brandnetelgier) om die smeerlapjes een halt toe te roepen, dan eet ik maar kersenconfituur die ik dan hopelijk
zal kunnen aankopen in de plaatselijke supermarkt nadat ik een half uur buiten in de rij heb moeten staan omdat de coronaregels moeten gerespecteerd worden.

Bloemen & Planten

donderdag 28 mei 2020 - 17:09
Patattenriek

Patattenriek

Hier dan de gast dat ik met open armen ontvang.

Bloemen & Planten

donderdag 28 mei 2020 - 17:12
Polplastron

Polplastron

Ik zal de wijze raad van Polplastron opvolgen en de natuur zijn werk laten doen dat betekent dat ik weiger om chemische brol te gebruiken ( en ook geen brandnetelgier) om die smeerlapjes een halt toe te roepen, dan eet ik maar kersenconfituur die ik dan hopelijk zal kunnen aankopen in de plaatselijke supermarkt nadat ik een half uur buiten in de rij heb moeten staan omdat de coronaregels moeten gerespecteerd worden.


Oei! Jij kent mij duidelijk niet want het woord "wijs" en "Polplastron" in één zin....

Mijn ervaring met bladluizen is dat de planten er meestal minder last van lijken te hebben dan de tuinier. Een gezonde plant op de juiste plaats herstelt zich snel na zo'n plaag. Planten die al verzwakt zijn doordat ze op foute bodem staan, te veel of onvoldoende zon krijgen of fout bemest worden, die kunnen wel het loodje leggen tijdens zo'n plaag. De plaag is dan echter niet de oorzaak, maar wel de laatste druppel.
Die kersen... dat komt dus wel in orde; ik denk dat je meer schrik moet hebben van vogels die de kersen opeten. Wij hadden zelf voor het eerste jaar kersen om zelf op te eten vorig jaar, met dank aan onze nieuwe hond die er een erezaak van maakt om alle vogels uit de bomen te jagen!

vrijdag 29 mei 2020 - 13:36
Liliane V

Liliane V

Vroeger stonden hier bij de rozen buxusplanten en daar overwinterden de lieveheersbeestjes. Ik heb ze allemaal weg gedaan vanwege de buxusmot en zie nu dus veel meer bladluizen. Welke planten zou ik nu kunnen planten om te zorgen dat de lieveheersbeestjes overwinteren?
woensdag 3 juni 2020 - 22:19
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik merkte in het verleden dat Stachys byzantina hier nogal populair was bij de lieveheersbeestjes in de winter. Als ik in het voorjaar het lelijke blad weghaalde, vond ik daar regelmatig "klompjes" lieveheersbeestjes bij elkaar. Helaas heeft die Stachys het op die plek opgegeven. Er staan nu andere bodembedekkers en ik heb daar minder werk aan; dus ik kan niet zeggen of die even populair zijn.

Ik merk hier ook dat er heel wat klein grut, en zelfs salamanders, zich verschuilt onder mijn Silene uniflora en mijn kruipphloxen.

In elk geval, maar dat is puur op het gevoel, zou ik dus zeggen: zorg dat je een aantal groenblijvende planten hebt die dik in het blad zitten; volgens mij zijn fijnere bladeren interessanter dan bijvoorbeeld groot blad van rododendron of zo. Volgens mij mogen het zowel struiken zijn als bodembedekkende planten.

Overigens is zijn lage bodembedekkers heel goed om rond en onder je rozen te zetten; ze zorgen er, net als een mulchlaag, voor dat de bodemvochtigheid iets gelijkmatiger blijft (ook al gebruiken die plantjes zelf ook wat water natuurlijk), ze bieden schuilplaatsen aan heel wat nuttige diertjes en volgens sommigen vormen ze zelfs een fysieke barrière tegen het opspatten van sterroetdauw-sporen. Van dat laatste heb ik nog geen sluitend bewijs gevonden, maar ik heb de indruk in mijn tuin dat het wel klopt.


donderdag 4 juni 2020 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon