menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alernatief voor Hedera

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hallo allemaal,

Binnenkort gaan wij een dubbelstaafmat hekwerk plaatsen van zo'n 28 meter lang en 190 centimeter hoog. In eerste instantie hadden we bedacht er Hedera's voor te plaatsen, zodat het hekwerk (snel) dichtgroeit, waardoor we privacy in de achtertuin hebben.

Echter twijfel ik bij de keuze voor de Hedera: ik zie ze vaak staan en vind het blad redelijk donker. Graag zou ik een wat 'frissere/lichtere' kleur hebben.

Nu heb ik al een beetje rondgekeken op internet en zie ik ook de Toscaanse Jasmijn voorbij komen. Al veel mooier (naar mijn mening), maar ergens lijkt mij deze ook wat 'lastiger' om te onderhouden/snoeien. Vooral omdat er bloemen aanzitten die je niet weg moet snoeien. Verder zie ik weinig andere opties.

Nu is mijn vraag: zijn er nog andere alternatieven waar we naar kunnen kijken? We willen graag een lichtere haag (bij voorkeur een klimplant) die redelijk smal blijft, maar wel volledige privacy biedt. Wintergroen heeft ook de voorkeur maar is geen vereiste.

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben. Zo ja, dan hoor ik het graag

Gr. Jordy
donderdag 2 april 2020 - 14:52
Roeli

Roeli

Er is ook bonte hedera. Dan is het blad lichter groen en wit omzoomd.
donderdag 2 april 2020 - 15:13
Jordyvd

Jordyvd

Daar ga ik eens naar kijken! Zijn er nog andere soorten, waarvan de sierwaarde misschien iets meer is?
vrijdag 3 april 2020 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Toscaanse jasmijn zou ik nooit als afscheiding planten vanwege de matige winterhardheid. Een exemplaar beschut planten is een optie, maar 28 meter lang Toscaanse jasmijn? Ook is het bekend dat sommige mensen hoofdpijn krijgen van de zeer sterke geur van de Toscaanse jasmijn (zit je daar in je tuin met hoofdpijn ....).

Bij een tuinafscheiding van 28 meter had ik zelf voor een haag gekozen, en dan bij voorkeur beuk of taxus. Duurt wat langer voor je daar privacy van hebt maar is op de langere termijn m.i. een betere keuze.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 4 april 2020 - 06:14
Laetitia1976

Laetitia1976

Kijk ook even goed naar de dichtheid van de klimophagen in jouw omgeving. Ik heb er ook over getwijfeld zo'n klimophaag te planten maar zie in de tuinen hier dat er nog behoorlijke gaten in kunnen zitten en je dus niet echt compleet vrij zit...Het is nooit 100% dicht.
dinsdag 7 april 2020 - 15:54
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Bedankt voor jullie reacties! Een dubbelstaalmat hekwerk is al besteld, dus het wordt sowieso een klimplant hoe zit het met de clematis armandii? Zou dit een optie staan of kan deze de volle zon niet verdragen?
dinsdag 7 april 2020 - 22:52
Tuinprins

Tuinprins

Clematis armandii is ook niet 100% winterhard en ziet er na de winter vaak wat belabberd uit. Geschikt als solitairklimplant op een beschutte plek, zeker niet als afscheiding. Bovendien groeit Clematis armandii ook niet mooi dicht.

Je opties wat betreft wintergroene klimplanten zijn in ons klimaat simpelweg beperkt. Vroeg of laat kom je daar achter. Beter vroeg want dat kost je minder geld en frustratie ....


Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 april 2020 - 05:57
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reactie en advies. Dan gaan we toch voor een hedera. Maar eens kijken of we een wat lichtere variant op de kop kunnen tikken
donderdag 9 april 2020 - 15:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon