menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Eucalyptus haag

Ga naar meest recente reactie

Gwobbel

Gwobbel

Onlangs heb ik besloten dat ik een haag in de voortuin wil aanleggen, tegen de straat. Nu heb ik het niet zo met de "doorsnee" hagen en kwam ik op het idee om een haag van eucalyptus te proberen.
Nu ga ik dit sowieso als experiment uitvoeren, want zo ben ik dan ook wel weer, maar vroeg me af wat de ideeën hier over zijn.
Het plan is om hem gewoon te laten groeien vanaf het voorjaar, te snoeien naar vorm in de zomer en terugsnoeien naar zo'n 20 á 30 cm na de winter.
Klinkt dat als het proberen waard of een plan gedoemd om te mislukken?
vrijdag 28 februari 2020 - 18:11
LT

LT

Net zo iets als een "berkenhaag". gedoemd om te mislukken
vrijdag 28 februari 2020 - 20:04
leerling

Leerling

Volgens https://www.crocus.co.uk/plants/_/eucalyptus-gunnii-azura-cagire-pbr/classid.2000022519/ zou het mogelijk kunnen lukken, maar met £24,99 per plant zou het wel een dure aangelegenheid worden, zonder garantie op succes.

Je spreekt van terugsnoeien tot 20-30 cm. Lijkt me niet de vriendelijkste manier om een plant te behandelen die 5 meter hoog wil groeien.

Hoe hoog wil je die haag en waarom dacht je daarbij aan eucalyptus?
zondag 1 maart 2020 - 01:31
satomi

Satomi

Terugsnoeien van een Eucalyptus gunnii is geen enkel probleem, al is 30 cm wel wat laag. Dat wordt vaker gedaan zodat er geen boomvorm ontstaat en vanwege het jonge blad. Wel uitkijken dat je niet te vroeg terugknipt ivm eventuele vorst.

Of het een goede haagvormer is valt te bezien. Op plaatjes zie je mooie exemplaren staan maar of en hoelang zo'n struik zijn vorm behoudt is niet te zeggen. De soort heeft nogal veel last van takverlies als de standplaats niet goed is. Volle zon is een must!


Wat zie jij als de "doorsnee" hagen?

vrijdag 6 maart 2020 - 13:23
Mema

Mema

Inmiddels zijn we twee jaar verder zo te zien. Hoe gaat het met de haag? Ik heb hetzelfde idee en ben benieuwd naar je ervaringen.
zondag 1 mei 2022 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

M.i. gedoemd te mislukken.

Eucalyptus gunni groeit zeer snel. Bij snoeien maakt die zeer snel weer nieuwe lange takken. Hoe groter het wortelsysteem, des te langer de nieuwe groei na snoei. Je blijft aan het snoeien.

Gegroet, de tuinprins
maandag 2 mei 2022 - 08:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon