menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Hedychium gardnerianum

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ik heb Dees weekend Hedychium gardnerianum gekocht als knol. Ik heb deze knol in een grote pot met potgrond geplant en in de serre gezet. Mijn vraag is nu als deze begint uit te lopen. Plant ik deze dan in de volle grond en doe ik er in de winter mulch over of haal ik deze in de winter beter der uit de grond en binnen overwinteren?
maandag 3 februari 2020 - 21:25
Tuinprins

Tuinprins

Hedychium gardnerianum is wat minder winterhard dan de Hedychiums die ik in de tuin heb staan (Hedychium densiflorum Assam Orange en Hedychium coccineum Tara). Die van mij heb ik de eerste jaren afgedekt maar nu doe ik dat niet meer. Komen goed de winter door en bloeien ieder jaar.

Ik zou die in mei uitplanten in de volle grond. Ze houden van een humusrijke grond die in de zomer niet te droog is en in de winter niet te nat. Zorg dus voor goede drainage. In de winter afdekken met een dikke laag blad met daarop coniferentakken o.i.d. zodat het blad niet wegwaait. Eind april het blad weghalen. Houd er rekening mee dat Hedychiums doorgaans pas laat boven de grond komen.

Tot slot: als je uitplanten in de volle grond te riskant vindt dan in pot houden en in de late herfst naar binnen bijv. in een koele garage zetten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 februari 2020 - 06:39
Eryngium

Eryngium

Bedankt, ik zal dat doen zo als jij dat zegt bladeren en takken der overdoen in de winter.
dinsdag 4 februari 2020 - 07:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon