menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Opuntia cactus hangt slap

Ga naar meest recente reactie

Lo Reen

Lo Reen

Sinds twee dagen hangen twee schijven ineens heel slap. Hij heeft al eerder een schijf verloren die helemaal verschrompeld is. Ook zie je dat een van de schijven een platte deuk bovenop heeft. Wat doe ik verkeerd?

Bloemen & Planten

zondag 5 januari 2020 - 09:00
Dany

Dany

Staat hij op een koele of een warme plaats? Krijgt hij water of staat hij al een tijdje droog?
Sommige Opuntia's hebben de neiging om zich plat te leggen in de winter.
Persoonlijk vind ik dat hij veel te donker staat vandaar dat de bovenste schijf veel smaller is.
zondag 5 januari 2020 - 10:59
Lo Reen

Lo Reen

Dany bedankt voor je reactie. Hij staat pal voor een grote pui. Er valt dus veel licht van twee zijdes. De foto is heel vroeg in de ochtend genomen vandaar wellicht de donkere hoek.
Hij staat er nu 2 weken en heeft 2 dagen geleden weer wat water gekregen. Daarvoor eens in de zoveel tijd wat water. Wat zou ik t beste kunnen doen nu?
zondag 5 januari 2020 - 22:03
Dany

Dany

Ik zou hem zo koel mogelijk zetten. Eind februari zou ik hem verpotten in een zwarte plastieken pot en in vochtige grond maar de eerste 14 dagen na het verpotten zeker geen water geven.
Dan mag hij naar een warmer plaats waar er veel licht is en vanaf dat het niet meer vriest zou ik hem buiten plaatsen op een plaats dat er veel zon is maar oppassen niet onmiddellijk in de volle zon de plant moet zich kunnen aanpassen dus buiten zetten als het bewolkt weer is. In theorie moet je hem geen water geven tenzij het terug een extra droge zomer is. Bij water geven is het beter dat je heel veel water geeft zodat de aarde goed nat is en dan terug kurkdroog laat komen, een beetje water alle dagen of om de 2 dagen is niet goed voor cactussen. Eind september half oktober breng je hem dan terug binnen om te overwinteren op een koele plaats en geen water tot volgend jaar in februari.
In feite zijn Opuntia's geen kamerplanten.
maandag 6 januari 2020 - 18:24
Irshh

Irshh

Hallo, ik zag dat dit topic al bestaat, dus vandaar mijn bericht in dit topic.

Ik heb deze opuntia al een jaar, dit was de 2de winter. Echter sinds deze winter begint ie slap te hangen, eerst een "tak" nu al 3
Normaliter bewater ik deze elke maand en in de winter minimaal tot niet. Helaas heb ik mij vergist en heb ik de opuntia in december op 2 weken tijd een scheut water gegeven. Toen is ie helemaal gaan hangen, dus was bang voor wortel rot. Sindsdien niks meer gegeven tot vorig weekend. Nu heb ik de plant vorig weekend uit de pot gehaald en zag dat de wortels wat verstrengeld waren, maar alles zag er goed uit, geen wortelrot. ik heb de wortels uit elkaar gehaald, en de cactus 2 uur in wat water laten staan om zich vol te zuigen, en weer in droge verse grond geplaatst. Sindsdien is het helemaal een trieste zaak.
De plant staat voor het raam die Oost/Zuid gericht is en ontvangt sochtends 3/4 uur direcht zonlicht.

Kan iemand mij vertellen wat er fout gaat?

Bloemen & Planten

woensdag 21 april 2021 - 11:46
Dany

Dany

Als je de wortels van een cactus uit elkaar haalt heb je automatisch enkele wortels beschadigd en dan moet je die niet in water zetten maar laten drogen zodat die wortelbeschadigingen kunnen drogen maar jij hebt juist het tegenover gestelde gedaan.
Je hebt het voordeel dat Opuntia een sterke cactus is en dat hij er waarschijnlijk wel zal doorkomen.
Ik heb Opuntia's staan in mijn serre die de laatste maal water gekregen hebben vorig jaar in september en die nu altijd geen druppel water gekregen hebben en die de laatste dagen in 40°C staan, ik wil maar zeggen dat ze niet rap kapot gaan van de droogte maar veel meer van te veel water.
Het is veel beter om een cactus in de groeiperiode kletsnat te gieten en dan wachten totdat hij volledig kurkdroog is en dan wacht je zeker nog een week om water te geven.
Ik heb hier planten staan die maar 4 tot 5 keer water krijgen in een jaar.
woensdag 21 april 2021 - 12:21
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

In het wild groeien ze ook soms zoals jij ze hier zet, plat tegen de grond en dan weer omhoog. Heb er ook al jaren staan, ze worden eigenlijk het mooist als je er het minst naar kijkt. Geen zware potgrond, niet veel water. Ze doen mij altijd denken aan vakantie, en zijn gewoon niet kapot te krijgen.

En eerlijk gezegd, als je het echt lelijk vind, dan haal je die schijven die naar beneden gegroeid zijn er gewoon af, er zullen wel weer nieuwe schijven in de plaats komen.
woensdag 21 april 2021 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon