menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen zonder bloemen

Ga naar meest recente reactie

Emmy

Emmy

Al een jaar of zes heb ik een blauwe regen tegen mijn huis staan.
De laatste paar jaar is de plant flink gegroeid maar heeft nog nooit bloemen gegeven.
De plant staat op het westen.
Ik denk er nu over hem over te zetten naar de schutting op het zuiden.
Is dit een goed idee of is er iets niet goed met de plant?

Groetjes Emmy
zondag 13 mei 2007 - 05:00
Esem

Esem

Emmy,
Dikwijls is het niet bloeien van de blauwe regen te zoeken bij de aankoop
Er worden nogal eens zaailingen verkocht die soms maar ook nooit een bloem zullen dragen.
Je kan hen altijd verplanten.
Door het verplanten worden alle wortels van de plant doorgestoken ,wat soms aanleiding kan geven tot bloemvorming.
Niet zozeer de plaats,maar het doorsteken van de wortels kan dus de aanleiding zijn tot bloemzetting.
Het best is als je een blauwe regen aankoopt er voor te zorgen dat je een exemplaar aankoopt dat in bloei staat,zo ben je zeker dat hij zal bloeien
Je kan de plant laten staan en in het najaar alle wortels ter plaatste doorsteken zonder hem te verzetten.
Is het zelfde efect alsof het hem zou verzet hebben.
Gr Esem,
zondag 13 mei 2007 - 05:27
Emmy

Emmy

Dank je wel voor je antwoord Esem.
Volgend najaar zal ik de wortels doorsteken. Hoop dat ik dan volgend jaar van bloemen mag geniete

Groetjes Emmy
zondag 13 mei 2007 - 05:31
Esem

Esem

Emmy,
het is geen zekerheid hoor dat hij nu volgend jaar ook efectief zal gaan bloeien , het is een hulpmiddel om hem misschien te laten bloeien.
Gr Esem,
zondag 13 mei 2007 - 05:50
sylvain

Sylvain

Emmy het kan soms zijn dat het meer als tien jaar duurt eer hij bloemen geeft of zoals Esem zegt nooit, als ik van u was en gewild echt bloemen hebbendan moet ge een kopen met de bloem er op of toch hoderd procent zekers zijn ikheb de mijne van eind verleden jaar en die is nu aan het bloeien alle twee heel spytig maar zo worden mensen soms in de lurven gelegd ik vind dat slechte handels praktyken groetjes en dag
zondag 13 mei 2007 - 06:15
Esem

Esem

Zo is het sylvain,
als onwetende koop je wat de verkoper je aanprijst.
Voor iedereen ,koop een blauwe regen in bloem, zo ben je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan als je plant toch weer niet wil bloeien dit jaar.
Koop geen kat in een zak ,zegt het spreekwoord.
Gr Esem,
zondag 13 mei 2007 - 06:25
Emmy

Emmy

Dan lijkt het mij het beste de oude de wortels door te steken en een nieuwe voor de schutting te kopen.
Volgend jaar laat ik weten of het geholpen heeft.

Groetjes Emmy
zondag 13 mei 2007 - 19:09
minouke

Minouke

niet wanhopen, na 7 jaar had ik eindelijk bloemen . Gek maar ik had het opgegeven en dus snoeide ik hem niet meer alléén de twijgen die in de weg waren en toen .....
maandag 21 mei 2007 - 19:52
Dacavic

Dacavic

Ik heb mijn blauwe regen al zo'n 7 jaar staan.
Ook nog geen enkele bloem of tros gezien.
Nu ik lees dat ze misschien nooit zal bloeien denk ik er aan om ze te vervangen.
Of zou een goeie snoeibeurt helpen. Hoe snoei je het best ? Tot op 2 scheuten van een hoofdtak ?
Met dank voor jullie advies,
Guy
zondag 6 november 2011 - 21:19
Tuinman65

Tuinman65

Wij snoeien die met een haagschaar tot ongeveer een 30 cm van de gesteltakken. of hoofdtak.
Dit in de maand juli.
Overal volop bloemen en ieder jaar.
Als je er een koopt buiten de bloeitijd kijk dan altijd goed dat het een geente plant is. Je kunt dat onderaan zien. Daar is een verdikking.
Er worden meer zaailingen verkocht dan je wel zou denken en de kans is zéér groot dat die nooit bloeien of héél weinig.
zondag 6 november 2011 - 21:34
minouke

Minouke

Guy,

zoals ik het toen al zei, die van mij is pas gaan bloeien na 7jaar.
Een gezaaide heeft jaren nodig om te bloeien en het gebeurt dat ze zelfs nooit bloeien maar ik zou toch nog een beetje wachten.
Je wacht nu al zo lang...

Laat ze eens gewoon doen, dus niet snoeien maar wel zorgen dat ze niet rond regenpijpen groeit of onder dakpannen enz, want die takken mogen dan wel gesnoeid worden.

Eénmaal ze gebloeid had ben ik ze gaan snoeien zoals je zegt tot op 2à3 ogen van de hoofdtak

En volle zon, best op het zuiden

groetjes
Chantal


zondag 6 november 2011 - 21:35
Dacavic

Dacavic

Ok, alvast bedankt voor de tips.
Kan bemesting helpen ? Wat best te gebruiken ?
Enkel snoeien in juli ?
zondag 6 november 2011 - 21:56
minouke

Minouke

Ik lees hierboven een reactie van Esem, om de wortels door te steken
Zelf heb ik dat nooit gedaan maar is ook het proberen waard.

Er is speciale wisteriameststoffen in de handel, de samenstelling is zo dat alles er al in zit voor bloemvorming te bevorderen.

Hier heb je nog een link over snoeien
http://www.tuinadvies.be/snoeien_blauwe_regen_wisteria.htm

gr
Chantal
zondag 6 november 2011 - 22:08
Tuinman65

Tuinman65

Wij snoeien ze al jarenlang overal zoals ik aangaf met even goed resultaat als op de site die Minouke aangeeft.
Zo zie je maar dat er verschillen zijn in aanpak met hetzelfde resultaat.
En je gaat toch niet veel geld uitgeven aan "speciale mest voor blauwe regen" zeker? Die kleurrijke dozen zijn erg verlokkend hé.
Gewone meststoffen zoals Floranid permanent enz... zijn stukken goedkoper en hebben hetzelfde effekt.
maandag 7 november 2011 - 23:22
Dacavic

Dacavic

bedankt voor de tip. Zal Floranid permanent eens proberen.
dinsdag 8 november 2011 - 23:07
corrielat

Corrielat

Mijn blauwe regen ging ook pas na 7 jaar bloeien,
misschien dat hij gehoord had dat ik hem wilde verwijderen
dus misschien nog een beetje geduld,
dinsdag 8 november 2011 - 23:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon