menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorbloeiende klimrozen snoeien

josi

Josi

In Januari komen ze ons nieuw tuinhuis plaatsen.Het probleem is dat onze klimroos tegen het oude tuinhuis groeit dus dit moet afgebroken worden en de rozen zijn meters hoog dus deze moeten serieus ingekort worden.Gaat de struik dit overleven?Zou echt zonde zijn maar hebben geen keuze?Graag jullie raad?

Bloemen & Planten

zondag 24 november 2019 - 09:50
Polplastron

Polplastron

Inkorten tot bijna tegen de grond (tot ongeveer een drietal ogen) zal geen grote problemen geven bij de meeste klimrozen. Op de foto lijken de gesteltakken van deze roos nog aan de vrij dunne kant en niet te erg verhout, dus dat zou wel goed moeten komen!

Januari is ook een vrij goede periode; de struik is dan in rust. Je zou zelfs nu al kunnen snoeien (liever nu dan op een moment dat het goed aan het vriezen is!). Het nadeel van najaarssnoei zou zijn dat de rozen te vroeg kunnen uitlopen en dat de uitlopers dan in het voorjaar bevriezen. Met mijn collectie rozen krijg ik echter het werk niet bolgewerkt in maart, dus de helft van de struiken worden nu al gesnoeid. Ik heb daar nog nooit grote nadelen van ondervonden.

Ik zou me meer zorgen maken over de constructie van het nieuwe tuinhuis. Indien er een fundering gelegd wordt, zouden hier de wortels van deze rozen wel eens enorme schade mee kunnen oplopen. En zelfs als dit niet aan de orde is; de meeste aannemers zijn geen "tuinmensen"; menige plant is al vertrappeld, platgewalst of ... door onvoorzichtig werk; en je kan het ze niet eens kwalijk nemen hé!

Veel succes!
Pol
zondag 24 november 2019 - 12:51
minouke

Minouke

Volledig eens met Pol.
Veel van mijn rozen heb ik midden winter (2008) moeten verhuizen en ze hebben het allemaal overleefd.
Dan met de strenge winter van 2012 waren ze tot de grond bevroren ook dan hebben ze weer nieuwe takken gevormd.
Dus zal het wel in orde komen met je roos (aan de blaadjes te zien waarschijnlijk een 'New Dawn).
maandag 25 november 2019 - 08:56
josi

Josi

Heel erg bedankt voor jullie reactie,ik ben al meer gerustgesteld
Er moet geen nieuwe fundering komen en ik ga het wel goed in het oog houden hoor!Inderdaad de klimroos is een New Dawn.
maandag 25 november 2019 - 09:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon