menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Botanische roos of iets anders?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Even jullie tips nodig! Maar om het voor jullie wat gemakkelijker te maken, een situatieschets. Achteraan in mijn tuin hebben we net drie fruitbomen geplant. Een hoogstam en halfstam appelboom en een halfstam pruimenboom. In de buurt van deze bomen worden twee stroken van 8m op 2m bloesemhagen aangeplant. Alles is zuid / zuidwest gericht op een matig natte zandleemgrond.
Nu ben ik op zoek naar een invulling voor nog een strook van 8m op 2m. Iets dat niet al te hoog komt, aangezien deze aan de zuidkant komt te liggen van de andere planten. Zelf had ik gedacht aan een botanische roos. Maar misschien zijn er betere alternatieven? En zoals jullie misschien al gemerkt hebben, is het thema van dit stuk tuin "Wild en bijvriendelijke, tuin". Dus graag ook planten die hier wat op aansluiten!

Alle tips/adviezen zijn welkom

Groetjes
Roelie
vrijdag 22 november 2019 - 17:44
Polplastron

Polplastron

Rosa fedtschenkoana is een goede botanische roos die herbloeit. Heel wat andere botanische rozen bloeien enkel in het voorseizoen. En veel mooie cultivars hebben te gevulde bloemen om voor de bijen erg interessant te zijn. R. fedtschenkoana zou in ons klimaat zo'n 1m tot 1,5m hoog worden, maar ik heb ze zelf nog maar pas in de tuin staan. In Coloma worden ze, volgens mij, jaarlijks heel kort teruggesnoeid en blijven ze echt wel laag.

Grts,
Pol
vrijdag 22 november 2019 - 19:23
xanderbere19

Xanderbere19

De gewone rimpelroos (Rosa rugosa) zou mijn keuze zijn. Wordt niet hoog, bloeit lang, de bijen zijn er dol op, geurt, de rozen zijn niet gevoelig voor schimmels en in het najaar zijn de vogels dankbaar voor de bottels. En als klap op de vuurpijl: ze zijn er in diverse kleuren!
vrijdag 22 november 2019 - 22:20
leerling
zaterdag 23 november 2019 - 12:16
xanderbere19

Xanderbere19

Zolang Roeliee de rimpelroos niet in de wegberm zet, zie ik geen probleem…
zaterdag 23 november 2019 - 22:58
leerling

Leerling

@Xanderbere19
Het is nochtans simpel:
- rimpelrozen lokken bestuivers
- bevruchte rozen maken bottels
- o.a. vogels eten de bottels
- vogels poepen de zaden elders uit
- de zaden kiemen waar ze niet gewenst zijn, omdat ze inheemse planten verdringen
zondag 24 november 2019 - 02:24
minouke

Minouke

Zelf heb ik ook zo een haag van wilde rozen https://www.tuinadvies.be/plantengids/87/rosa-wichuraiana

Bloemen & Planten

zondag 24 november 2019 - 08:03
Roeli

Roeli

Prachtig, Chantal.
zondag 24 november 2019 - 08:22
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie tips alvast! Ik zal ze eens bekijken. Rimpelroos ziet er mooi uit, maar zou inderdaad een invasieve exoot zijn... misschien dan niet echt aan te raden.

@Chantal, heb je er een idee van hoe hoog die wilde rozenhaag bij jou wordt? Wordt deze echt 4m zoals bij de infofiche staat. Het zou bij mij niet veel groter dan 2m mogen worden denk ik, anders zal deze te veel zon afnemen van de beplanting in de buurt... Maar het is inderdaad wel zo'n uitzicht die ik voor ogen heb!

Groetjes
Roeliee
zondag 24 november 2019 - 09:06
minouke

Minouke

Ze wordt 3m hoog en breed maar na de bloei kan je ze wel desnoods snoeien wat ik in mijn vorige tuin deed om ze lager en minder breed te hebben.
Hier zoals op de foto wordt ze nooit gesnoeid.
zondag 24 november 2019 - 09:36
leerling

Leerling

Misschien is Rosa arvensis (bosroos) ook een goede wilde roos voor jouw project. Die groeit van nature op leemrijke bodems en wordt zo'n 2 meter hoog.

Wilde rozen leveren wel alleen pollen en geen nectar. Misschien kan je afwisselen met Prunus spinoza (sleedorn)?

Prunus spinoza bloeit van maart tot mei, Rosa arvensis van juni tot juli. Als je ze allebei plant, kunnen jij en dieren lang genieten van de bloesems.
maandag 25 november 2019 - 00:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wilde rozen leveren wel alleen pollen en geen nectar


Dat is vreemd want de bijen zitten massaal op die wichuraiana .
maandag 25 november 2019 - 07:04
Roeliee

Roeliee

@ Leerling, dit kan inderdaad ook een kanshebber zijn. Zou inderdaad heel goed gedijen op onze grond denk ik. Goeie tip! Trouwens, sleedoorn zal zeker ook voorkomen in mijn (wilde) bloesemhaag naast cornus mas, wilde lijsterbes, vlier, rode kornoelje, wilde kardinaalsmuts en vuilboom!

Groetjes
Roeliee
maandag 25 november 2019 - 11:07
leerling

Leerling

@Minouke
Bijen hebben zowel pollen als nectar nodig.
Pollen (eiwitten) worden vooral gebruikt om de bijenlarven en de koningin te voeden. Nectar (koolhydraten) is het voedsel voor de rest van de bijen en is ook de basis voor honing.
maandag 25 november 2019 - 13:20
minouke

Minouke

bedankt Leerling.
maandag 25 november 2019 - 14:03
Polplastron

Polplastron

Dat is vreemd want de bijen zitten massaal op die 'Wichuraiana' .

Dat moet dan wel wichuraiana zijn gezien het een botanische roos is en dus een soort en geen cultivar! Rosa wichuraiana is dus juist, Rosa 'Wichuraiana' is botanisch gezien fout. 't Is maar een weetje... Ik ben nogal een muggenzifter op vlak van rozen hé! Sorry alvast!
maandag 25 november 2019 - 17:14
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Weeral bijgeleerd, Pol. Heb mezelf al dikwijls afgevraagd hoe dat zat met hoofd- vs kleine letters in plantenamen.

En zal dan maar ook mijn eigen fouten verbeteren: Prunus spinosa is de juiste naam voor sleedoorn.

Ziet er een veelbelovend project uit, Roeliee. Daar gaan veel dieren blij mee zijn.

Zo'n haag als die van jou, Minouke, daar word je zelfs blij van als je alleen al naar de foto's kijkt.
maandag 25 november 2019 - 21:57
Roeliee

Roeliee

Net zelf nog wat opgezocht en ik kwam de rosa glauca tegen... iemand die met deze soort ervaring heeft? Zou deze werken op onze grond?
maandag 25 november 2019 - 21:58
leerling

Leerling

@Roeliee
Nee, geen ervaring met Rosa glauca .

Bedacht wel net nog dat als je een lage 'haag' wil voor je andere planten, je er ook lage fruitstruikjes kan zetten: rode en groene kruisbes, rode en witte aalbes, zwarte bes, honingbes, blauwe bes...
Als je snel genoeg bent, of ze op tijd afdekt, kan je meesnoepen. Anders maak je er ook vogels mee blij.
maandag 25 november 2019 - 23:04
minouke

Minouke

Juist Pol, ik weet het nochtans maar hier was het me niet opgevallen dat er een foutje was. Bedankt .
dinsdag 26 november 2019 - 06:52
Polplastron

Polplastron

Juist Pol, ik weet het nochtans maar hier was het me niet opgevallen dat er een foutje was. Bedankt .

Ik vermoedde wel dat jij dat wist hoor! Een foutje is snel gemaakt... No problem!

Weeral bijgeleerd, Pol. Heb mezelf al dikwijls afgevraagd hoe dat zat met hoofd- vs kleine letters in plantenamen.

Even kort off-topic:
De geslachtsnaam (genus) van een plant, in dit geval Rosa, wordt altijd met hoofdletter geschreven. Daarna komt de soort, bijvoorbeeld glauca, wichuraiana, ... en die wordt steeds met kleine letter geschreven. Cultivars (kweekvormen dus) krijgen een verzonnen naam; deze staat steeds tussen aanhalingstekens en wordt over het algemeen steeds met hoofdletters aan het begin geschreven; bijvoorbeeld: Rosa 'Golden Showers' of Rosa 'Souvenir de la Malmaison' etc.
Meer info vind je o.a. hier (kwestie van dit draadje niet te veel te vervuilen!):
http://www.houtwal.be/vakartikels/nomenclatuur/regelgeving_schrijfwijze_plantennamen2.htm

Groetjes,
Pol
dinsdag 26 november 2019 - 10:39
Roeliee

Roeliee

Leerling, die bessenstruiken zijn inderdaad nog een leuk idee! Het enige wat ik me wel wat bedenk zijn de kindjes... aan de wilde bloesemhaag komen er normaal gezien ook besjes, en misschien zijn deze eerder giftig? Zal dit niet voor verwarring zorgen, van wat ze wel en niet mogen eten. Want besjes kunnen verleidelijk zijn e voor kleinere kindjes...
dinsdag 26 november 2019 - 22:44
leerling

Leerling

@Roeliee
Van de struiken die je opsomde zijn alleen de bessen van Cornus mas rauw eetbaar.
Euonymus europaeus (wilde kardinaalsmuts) is giftig.
De andere zijn licht giftig als ze rauw gegeten worden. Voordeel is dat ze rauw ook niet lekker zijn.

Je zou weersbestendige vlaggetjes kunnen vastknopen aan de planten die eetbaar zijn en de kinderen leren dat ze alleen mogen snoepen van planten die een vlaggetje hebben. (Mocht een vlaggetje verdwijnen, dan is dat niet meteen erg.)
Of hen leren dat ze helemaal niet mogen plukken als je niet in de buurt bent.
Of hen leren van welke planten ze lekker kunnen snoepen en van welke ze ziek kunnen worden.

Ik ben zelf opgegroeid tussen hagen en struiken waarvan sommige bessen alleen voor de vogels waren en andere bessen waarvan we mochten snoepen. Nog andere mochten we helpen plukken om jam of siroop van te maken.
Onze kinderen waren al wat ouder (+5) toen we eindelijk een tuin hadden, die naam waardig. We kozen voor diezelfde aanpak. Het was nooit een probleem.

Als je kinderen hebt die je om een of andere redenen niet kan duidelijk maken dat ze sommige bessen niet mogen eten, laat je hen best niet alleen in zo'n tuin wanneer de bessen eetbaar lijken. Of kies je beter voor een tuin zonder giftige bessen.

Mocht je in een streek wonen waar vossenlintworm voorkomt, dan laat je hen (of om het even wie) best geen laaghangend/afgevallen fruit rauw eten.
woensdag 27 november 2019 - 00:30
xanderbere19

Xanderbere19

Ik heb de deskundigen er nog even over geraadpleegd, niet per se om mijn gelijk te halen, maar wel om misinformatie te voorkomen: de rimpelroos gedraagt zich alleen invasief in de duinen en aanplant ervan wordt uitsluitend afgeraden in kustgebieden. Het zou jammer zijn om in de rest van de lage landen deze prachtige roos in de ban te doen. Ik heb overigens waar je woont Roeliee...
woensdag 27 november 2019 - 19:47
Roeliee

Roeliee

Xanderbere, bedankt om navraag te doen. Ikzelf ben minder fan van de rimpelroos. Ik zou de strook van 8m als volgt opdelen: 2m Rosa fedtschenkoana, 4m Rosa glauca en 2m Rosa arvensis. Met als idee, hoe meer soorten, hoe groter de diversiteit!
De fruitstruikjes komen er zeker ook nog, maar zal hiervoor een "kleinfruithoekje" inrichten.

Aan iedereen, bedankt om mee te denken en de vele tips! Nu enkel nog de uitwerking in de praktijk

Groetjes
Roeliee
woensdag 27 november 2019 - 21:14
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Xanderbere19
Goed dat je navraag doet.
En het gaat inderdaad niet om gelijk of ongelijk, maar om te vermijden dat er nog meer problemen ontstaan dan we al hebben.

De Rosa rugosa wordt momenteel inderdaad vooral in de duinen bestreden, maar ook zandgronden worden gekoloniseerd.

Ik weet niet welke deskundigen je hebt geraadpleegd, maar ik hoop dat je de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ook als voldoende deskundig beschouwt.
Op https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/documenten/plant/planten-in-de-natuur/exoten/risicobeoordelingen/factsheet-rimpelroos/Rimpelroos-factsheet.pdf vind je: "In Nederland komt de soort vooral voor in zeeduinen, heggen, bosranden, bermen en op waterkanten." (Waterkanten zijn altijd alarmerend, omdat zaden die met het water meedrijven de oevers kunnen koloniseren.)
Je vindt er ook een kaartje van https://www.verspreidingsatlas.nl/1085. Ook een interessante site, al was het maar omdat je, via een schuiver links van de kaart van Nederland, kan zien hoe het probleem zich verplaatst in tijd. En op dat kaartje zie je dat het echt niet alleen maar een duinenprobleem is.
http://ias.biodiversity.be/species/show/92 geeft je o.a. de verspreidingskaart in België.

Zelf hanteer ik het voorzichtigheidsprincipe: als een niet-inheemse plant invasief is in onze streken, dan hoef ik hem niet. Er zijn er al genoeg uit tuinen ontsnapt om kilometers verder problemen te veroorzaken.
En er zijn alternatieven genoeg, lijkt me. Al blijft het ook daar uitkijken. Volgens het artikel in die eerste link wordt Rosa rugosa ook gebruikt als onderstam voor andere rozen, zoals hondsroos (Rosa canina) en egelantier (Rosa rubiginosa).

@Roeliee
Ik kijk uit naar foto's van jouw project.
donderdag 28 november 2019 - 00:16
Stevens

Stevens

Wanneer moet ik mijn Rosa Rugosa snoeien, want ik wil ze laag en compact houden?
Met dank Marleen
vrijdag 29 november 2019 - 15:28
minouke

Tekst aangepast

Minouke

@Stevens, Rosa rugosa moet in feite niet gesnoeid worden, desnoods in het voorjaar.
Je kan ze ook na de bloei snoeien maar dan mis je de bottels.
vrijdag 29 november 2019 - 15:42
leerling

Leerling

Als je in de buurt van een gebied woont waar ze gemakkelijk in het wild kunnen uitzaaien (zeeduinen, heggen, bosranden, bermen en waterkanten dus), snoei je best na de bloei.
vrijdag 29 november 2019 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon