menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker naast siergras?

Amelie9000

Amelie9000

Onze voortuin bestaat uit gras en siergras.
Ik wil het gras echter weg en er in de plaats
bodembedekkers planten. Moet ik een strook van
bijvoorbeeld schors voorzien tussen het siergras
en de bodembedekker of zal deze de siergrassen
niet overwoekeren?
Wat is een mooie soort bodembedekker die goed
dichtgroeit en dus niet veel onkruid doorlaat
alsook goed tegen droog klimaat kan?

Groetjes!
vrijdag 13 september 2019 - 13:17
leerling

Leerling

We hadden hier (droge zandgrond) een stukje voortuin waar hoog siergras tussen cotoneaster dammeri groeide. Wegenwerkers hebben met die voortuin ondertussen korte metten gemaakt, maar dat enigszins terzijde. De combinatie was hoe dan ook tot mislukken gedoemd.

Siergras is een woord dat heel wat soorten dekt, maar als het de juiste leefomgeving treft, gaat siergras in oppervlakte uitzetten, al dan niet ten koste van de kern. De kans is dan ook groot dat je je siergras na een aantal jaar wil uitgraven en opsplitsen.
Wat dan met de planten die er vlak naast groeien? Lees: waarvan de wortels elkaar kruisen?

Een eindje verder in de straat zie ik een perceel met pollen hoog siergras en daartussen houtsnippers.

Ik zie de sierwaarde van siergras wel, maar hou toch meer van planten die daarnaast ook wat bijdragen aan milieu/klimaat.
zondag 15 september 2019 - 02:29
Tuinprins

Tuinprins

Veel siergrassen zijn goede overwinteringsplekken voor talloze insecten.

Waldsteinia ternata is een goede bodembedekker. Bloeit meestal in het eerste jaar na aanplant met gele bloemetjes, vaak zie je dat de plant in latere jaren niet meer bloeit. Kan tegen droogte maar bij extreme droogte zoals we de de afgelopen 2 zomers hebben gehad dan zal er toch water moeten worden gegeven. Sowieso moet in de eerste 2 jaar na aanplant bij droogte water worden gegeven.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 september 2019 - 07:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon