menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gele bolletjes tussen de wortels

Ga naar meest recente reactie

varuna

Varuna

Tussen de wortels van sommige kuipplanten, vooral de Jasmijn, zitten gele bolletjes van plm. 3 à 4 mm diameter. Als ik ze uitknijp komt er vocht uit. De bolletjes zitten dicht bij elkaar en het zijn er veel. Op het forum zegt men dat het osmocote kan zijn, maar dat geloof ik niet.
Als het witte bolletjes zouden zijn, zegt Intratuin dat dit larven zijn en dat je deze grond niet meer moet gebruiken.
De gele bolletjes kwam ik vandaag tegen, toen ik planten aan het verpotten was in nieuwe potgrond en grotere potten/kuipen. De Jasmijn deed het dit seizoen ook lang niet zo mooi als vorig jaar.
Veel fora gelezen en veel grapjassen, maar ben geen steek wijzer geworden.

Is er iemand die een serieus antwoord heeft.
Vast bedankt.
vrijdag 6 september 2019 - 17:54
Roeli

Roeli

Slakkeneitjes.
vrijdag 6 september 2019 - 18:21
LT

LT

Of van de taxuskever, zie foto van int

Bloemen & Planten

vrijdag 6 september 2019 - 19:02
Tuinprins

Tuinprins

Is volgens mij toch echt Osmocote (of een soortgelijke meststof van een ander merk).

Waarom geloof je dat niet? Omdat de planten het dit jaar niet zo goed deden? Dat kan een 100-tal andere oorzaken hebben.

Slakkeneitjes worden doorgaans niet diep tussen de wortels van planten gelegd.

Als het om eitjes van de taxuskever gaat zul je toch ook (uitgebreide) vraatschade van de taxuskever zelf moeten zien aan de planten in je tuin. De vreterij is zeer typisch en duidelijk te onderscheiden van vreterij door andere insecten. Verder: de eitjes van de taxuskever voelen natuurlijker aan dan Osmocote korrels en zitten meestal ook niet met 20 of 30 bij elkaar. Osmocote korrels voelen wat harder aan en als je die kapot knijp kan er inderdaad vocht uitkomen (doorzichtig of wit). Vermoedelijk is er bij de plant een geperste Osmocote tablet gedaan. Zodra deze in contact komt met vocht valt die langzaam uit elkaar. Een individuele Osmocote korrel geeft zeer geleidelijk zijn meststof af: je hebt er die 3 tot 5 maanden werken maar ook 12 tot 14 maanden.

N.B. het hoeft natuurlijk niet perse om korrels van het merk Osmocote te gaan. Het kan ook van een ander merk zijn. Osmocote is zeer prijzig (een zak van 25 kilo kost rond de € 120,00, de tabletten zijn nog prijziger) en er zijn tegenwoordig diverse aanbieders van dit soort gecontroleerde meststofafgiftekorrels die aanzienlijk goedkoper zijn (o.a. Haifa Meststoffen).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 september 2019 - 07:02
zuurtje

Zuurtje

Een foto van de bolletjes geeft misschien opheldering?
Ineke
zaterdag 7 september 2019 - 15:42
varuna

Varuna

Waarom ik niet geloof dat het mestkorrels (osmocote) zijn. Ik heb 14 kuipen buiten staan. De heesters die het wel goed doen met een goed wortelgestel, hebben die eitjes/korrels niet.
In de roos, de Jasmijn en de potten met petunia's zitten de meeste gele bolletjes. De bolletjes zitten het meest bovenin, dicht bij elkaar. Deze zomer had ik ook een plaag van naakt slakken. De potten/kuipen staan er al 14 jaar. Natuurlijk ging wel eens een plant dood, die ik dan verving. Niet eerder kwam ik die gele bolletjes tegen. Ik gebruik die kleine bruine mest korreltjes, (stinken naar koeienpoep) die zijn veel kleiner dan de gele bolletjes.
Ik heb nu alle grond vervangen door nieuwe potgrond, in deze potgrond zit echt geen enkel geel bolletje. Voor de zekerheid heb ik het wortel gestel van elke plant , grondig uitgespoten met de tuinslang. Honderden gele bolletjes kwamen te voorschijn. In de gezonde planten met een dicht wortelgestel, zitten de gele bolletjes alleen bovenop. Ik moet nog een paar potten doen, zal er een foto van maken. Nu heb ik deze foto's, de bolletjes zijn inmiddels hard geworden, als ik er een kapot druk, zit er een witte emulsie in. (zie foto).

Bloemen & Planten

maandag 9 september 2019 - 11:01
varuna

Varuna

Hier de foto met kapot geknepen bolletje

Bloemen & Planten

maandag 9 september 2019 - 11:03
varuna

Varuna

Roelie uit Warfstermolen zou wel eens gelijk kunnen hebben. Grappig Roelie, ik was gisteren nog in Warfstermolen, mijn oudste zoon Bert woont daar met Tineke en kinderen.
maandag 9 september 2019 - 11:08
Roeli

Roeli

Was je bij mij ook welkom geweest, hoor.
Bert en Tineke weten wel waar ik woon. Trouwens, dat is niet zo moeilijk in Warfstermolen.
Daar kennen de meeste mensen elkaar wel.
maandag 9 september 2019 - 12:41
zuurtje

Zuurtje

Hulde aan Roelie en Ineke/Zuurtje toch?
maandag 9 september 2019 - 14:39
Carib

Carib

Voor mij duidelijk osmocote. Slakkeneitjes zijn nooit geel en eitjes van taxuskevers kennelijk ook niet. Die zijn schijnbaar eerst wit en daarna bruin. Ondanks dat ik vaak genoeg keverlarven heb gezien, zie ik nooit eitjes. Ze schijnen niet op te vallen.
Ook de gaatjes en de harde structuur zijn voor mij duidelijk osmocote. Slakkeneitjes zijn zacht, glad, glanzend en een beetje transparant. Slakkeneitjes op zichzelf brengen ook geen enkele schade aan de plant aan, dus ook dat is geen verklaring dat de planten het slechter doen.
Als je bang bent voor slakkeneitjes kun je de pot doordrenken met een oplossing van 1 deel ammonia op 9 delen water. Wordt door hostaliefhebbers veel gebruikt. De plant lijdt daar niet onder.
maandag 9 september 2019 - 17:01
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er voor mij toch uit als Osmocote of een andere langzaam werkende meststof in korrelvorm die sterk op Osmocote lijkt . Echt geen slakkeneitjes en ook geen eitjes van de taxuskever.

Sommige producenten van planten stoppen een tablet van zo'n gecontroleerd vrijkomende meststof in de pot zodat de plant voedsel heeft voor het eerste seizoen (soms ook een eis van tuincentra). Osmocote kan ook door de potgrond worden gemengd door de leverancier van de potgrond. Het zit dan echter verspreidt in de pot/kluit en nooit op een hoopje in de grond.

Er zijn talloze redenen waarom planten het niet goed doen (kijk naar het aantal vragen op dit forum over kwijnende en halfdode planten!) Zo is een roos niet erg geschikt om lang in een pot te houden, die moet de volle grond in. Zonder die langzaam werkende meststof had de plant er waarschijnlijk nog beroerder uitgezien.


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 september 2019 - 17:17
varuna

Varuna

Bedankt voor alle reacties. De tip van Carib is waardevol. Ik heb alle planten in grotere potten gezet met nieuwe potgrond zonder korrels. Voor de zekerheid heb ik de kluit uitgespoeld met de tuinslang. De nieuwe potten van gaten voorzien, op de zijkant onderin en hydrokorrels op de bodem gelegd. Een dag hard werken en € 300,- lichter aan potten, grond, ketting en bewatering systeem. De potten staan voor mijn voordeur en zijn geborgd met een ketting met harpsluitingen. Als het klaar is, post ik een foto. Roeli van Warfstermolen, ook de groeten.
dinsdag 10 september 2019 - 10:49
Roeli

Roeli

Ik vind het zo sneu dat je nu alle gele bolletjes kwijt bent. Krijg je van mij nog wat nieuwen.
gr. Roeli

Bloemen & Planten

dinsdag 10 september 2019 - 11:10
Tuinprins

Tuinprins

Misschien mosterd na de maaltijd: Osmocote (die paar blauwe korrels die je ziet zijn de kleurcode voor de werkingsduur, blauw is 8 à 9 maanden).

Bloemen & Planten

dinsdag 10 september 2019 - 19:35
Tuinprins

Tuinprins

En bij het kapot knijpen de witte emulsie.
dinsdag 10 september 2019 - 19:35
Tuinprins

Tuinprins

Sorry, foto vergeten!

Bloemen & Planten

dinsdag 10 september 2019 - 19:36
varuna

Varuna

Toch bedankt voor alle informatie, meneer Tuinprins. Blauwe korrels ben ik niet tegen gekomen.
Het blijft merkwaardig, mijn potten staan er al 14 jaar, de planten zijn destijds inderdaad gekocht bij een tuincentrum in Wommels. Raar dat ik die korrels nooit eerder opgemerkt heb.
Anne, de eigenaar uit Wommels, heeft mij wel eens van die kegelvormige dingen mee gegeven die een heel seizoen voeding afgeven, het kan zijn dat daar die gele bolletjes vandaan komen.
Jammer dat het schaaltje van het gele bolletje, ten eeuwigen dage in de grond blijven. Kan verwarrend zijn, zoals gebleken is.
Nu nog de foto, het mooie weer er maar bij denken.

Bloemen & Planten

woensdag 11 september 2019 - 11:37
GreenMir

GreenMir

Ontzettend bedankt voor dit topic! Ik was mijn nieuwe lavendelplanten aan het ompotten en zag opeens een dot van die gele bolletjes met witte vloeistof. Brrrr dacht ik. Ik hakte het er meteen af (nadat ik een plantenliefhebber had gebeld die zei dat het eitjes konden zijn).

Maar het is duidelijk Osmocote kunstmest!
Bedankt @varuna en @tuinprins voor jullie vraag en antwoord. Inderdaad, die bolletjes in 'kegeltjes' en die foto van Tuinprins doen er geen twijfel over bestaan bij mij, het is in mijn lavendel dus echt kunstmest. Gelukkig. Of nou ja, gelukkig...ik heb liever bio maar allez. Ik hoef niet bang te zijn voor een insectenplaag op mijn balkon. In ieder geval niet uit mijn lavendel.

dinsdag 12 mei 2020 - 15:18
Kees54

Kees54

Ik heb ook van die bolletjes. Mijn pas aangeplante roos is aan het doodgaan en ook een mini vlinderstruik. Precies dezelfde bolletjes als op de foto. Alleen bepaalde planten met die bolletjes tussen de wortels gaan dood. Misschien toch de taxuskever?
Ik snap er niks van.
zaterdag 24 april 2021 - 08:16
Tuinprins

Tuinprins

Er kunnen talloze redenen zijn waarom een plant het niet wil doen. Variërend van onvoldoende wortels en slechte verzorging tot een of andere ziekte.

Mestkorreltjes zijn zelden de oorzaak van het feit dat een plant niet wil aangroeien.

Als genoemde planten bij de kweker of verkoper binnen hebben overwinterd en voortijdig aan de groei zijn gegaan dan kan het zijn dat last hebben van het weer. Planten die van binnen komen moet men langzaam laten wennen aan het echte weer en kunnen zeker niet direct in de tuin worden uitgeplant.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 april 2021 - 18:25
Kees54

Kees54

Bedankt voor uw reactie. Heb ze vorig najaar door de hovenier laten planten. Die heeft de hele tuin netjes aangelegd. Planten zijn in het voorjaar uitgelopen en gingen ineens " tieren". Heb ze er nu uitgehaald en toen zag ik al die bolletjes.
zondag 25 april 2021 - 09:29
Roeli

Roeli

Tieren == kwaad schreeuwen.
Wat bedoel je met tieren. ?
zondag 25 april 2021 - 09:43
Tuinprins

Tuinprins

Tieren = welig groeien.
maandag 26 april 2021 - 18:39
Carib

Carib

'Welig tieren' is inderdaad de standaard uitdrukking. Maar het klinkt vrij vreemd dat iemand planten, die net voor de winter geplant zijn, eruit gaat halen als ze net goed gaan groeien. Kees54 zal er wel iets anders mee bedoelen.
maandag 26 april 2021 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon