menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn leylandcypres nog te redden ?

Ga naar meest recente reactie

Advies nodig

Advies nodig

Weet iemand of mijn leylandcypres boompje nog te redden is ? Wat mankeert dit boompje ?? Ik vind het zo jammer dat het boompje dood lijkt te gaan . Het stond prachtig in eerste instantie , het kreeg ook jonge uitlopers die we al wat bijgesnoeid hebben . Het boompje is in juni gepland en afgelopen weken zien we het hard achteruit gaan . Het word bruin . Kan iemand goed advies geven en vertellen of dit boompje nog op enige manier te redden is? Alvast bedankt !

Bloemen & Planten

donderdag 15 augustus 2019 - 20:17
Advies nodig

Advies nodig

Nog een foto van dichtbij

Bloemen & Planten

donderdag 15 augustus 2019 - 20:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Stond die plant in een pot of kwam die uit de volle grond?

Juni was, gezien het weer we in juli hebben gehad, niet echt de meest ideale tijd om iets in de tuin uit te planten. Coniferen plant je sowieso het beste vanaf eind augustus, zeker niet midden in de zomer.

De plant zou te weinig water gehad kunnen hebben waardoor deze bruin is geworden. Andere mogelijkheid is dat de plant juist te veel water heeft gehad en daardoor last van zijn wortels heeft gekregen (Phytophtora). Tot slot zou het ook nog kunnen dat het de schimmelziekte is waar diverse coniferensoorten de laatste jaren gevoelig voor zijn. Dit uit zich echter meer pleksgewijs dus lijkt mij niet waarschijnlijk. (Schimmelziekte heeft in deze niets maar dan ook niets met schimmelpluis o.i.d. te maken, je moet denken aan een levensvorm op microscopisch niveau).

Afwachten is het devies, er is weinig wat je nu kunt doen. Als het Phytophtora is, is de plant ten dode opgeschreven. Niet opnieuw een plant op die plek zetten die gevoelig is voor Phytophtora want de schimmel blijft jaren in de grond zitten.

Is het wel een Leylandcipres? Voor mij ziet het boompje er op het eerste gezicht uit als een Chamaecyparis lawsoniana/columnaris conifeer (die zijn, wanneer ze te veel water krijgen, tamelijk gevoelig voor Phytophtora).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 augustus 2019 - 07:13
Advies nodig

Advies nodig

Hartelijk dank voor uw reactie ! Ik voeg nog even een foto bij van het kaartje met de naam van het boompje . Het boompje kwam inderdaad uit een pot . Wij hadden geen idee dat dit boompje beter in augustus geplant had kunnen worden . De vraag is of het te weinig of teveel water zou hebben. We hebben een druppel slang in de tuin en hadden zo,n druppel punt precies bij de voet van het boompje gelegd zodat het genoeg water zou krijgen . Savonds sproeiden we ook nog bij toen de hitte er was . Nu is er veel regen dus krijgt het boompje denk ik voldoende water . De schimmel zou wellicht kunnen maar wij hebben geen idee hoe we dat zouden kunnen herkennen . Even verder in de tuin staan gewone conifeer boompjes en die hebben nergens last van . Als het boompje te weinig water gehad heeft komt dit nu nog goed denkt u ? En als het te nat geworden is bij de wortels ? Kunnen we iets doen om het te redden ?

Bloemen & Planten

vrijdag 16 augustus 2019 - 12:36
Tuinprins

Tuinprins

Zoals ik er tegen aan kijk ziet het er niet goed uit voor deze conifeer.

Als droogte de oorzaak is dan zit je bij de meeste coniferen met het probleem dat deze niet uitlopen op oud hout. Snoei je de bruine delen weg dan blijft er weinig van bovenstaande conifeer over.

Indien te veel water de oorzaak is waardoor de plant last heeft gekregen van Phytophthora dan is de plant zeker ten dode opgeschreven. De ziekte zit in de plant en deze zal hierdoor afsterven. Tegen Phytophtora bij coniferen is door de gewone tuinier weinig te doen, er bestaat geen middel wat een aangetaste plant kan genezen.

Schimmelziektes zijn een lastig verhaal. In geval van een schimmelaantasting is de precieze veroorzaker in de meeste gevallen eigenlijk alleen goed door uitgebreid microscopisch onderzoek aan te tonen. Je kunt op een algemeen verschijningsbeeld van de ziekte afgaan (bijv. bladvlekken of pleksgewijs bruine naalden), zo kader je de mogelijke veroorzakers af maar de precieze veroorzaker ken je daarmee nog niet. De specifieke veroorzaker is dan ook alleen met behulp van diverse wetenschappelijke hulpmiddelen te bepalen. Van Phytophthora staan talloze vormen waarvan de bekendste wel die is die de aardappelziekte veroorzaakt (Phytophthora infestans). Phytophthora bij rhododendrons wordt veelal veroorzaakt door Phytophthora cinnamomi, P. kernoviae en P. ramorum.

Bij veel Phytophthora aantastingen is er vaak onder de schors een ongezonde pleksgewijze bruinverkleuring te zien. Die kun je dus alleen waarnemen als de schors wordt verwijderd. Soms laat de schors onder aan de voet van de stam los.

Voor veel tuiniers zijn schimmelziektes een soort abracadabra omdat zij de veroorzaker willen kunnen zien. Dat is bij schimmelziektes doorgaans onmogelijk, je ziet alleen de gevolgen van de aantasting. Eigenlijk is dat raar want bijv. griep zie je ook niet door de lucht gaan maar als je griep hebt dan weet je zeker dat je ziek bent!



Gegroet, de tuinprins

zaterdag 17 augustus 2019 - 11:53
Advies nodig

Advies nodig

Bedankt voor uw reactie . We wachten nog even af wat het boompje gaat doen . Maar als ik het zo lees denk ik dat het helaas ten dode opgeschreven is . Erg jammer want het stond prachtig .
zondag 18 augustus 2019 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon