menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Agapanthussen

Ga naar meest recente reactie

luceel5

Luceel5

Mijn agapanthussen hebben dit jaar niet gebloemd ?
Wanneer kan ik mijn bollen uit de grond halen om volgend jaar in potten te zetten en hoe bewaar ik mijn bollen ?
Mvg. Luc
vrijdag 9 augustus 2019 - 17:21
LT
vrijdag 9 augustus 2019 - 17:45
Tuinprins

Tuinprins

Als het bladverliezende Agapanthussen zijn en je grond is in de winter niet al te nat dan zou ik ze in de grond laten zitten. Bij matige tot strenge vorst afdekken met een laag blad o.i.d.

Ik heb zelf uit zaad gekweekte donker blauwe Agapanthussen in de tuin (volle grond). Het zaad is afkomstig van de zgn. 'Headbourne Hybrids' die redelijk winterhard zijn. Ze staan al zeker 5 jaar in de volle grond (goed doorlatende zandgrond) en bloeien ieder jaar rijk. Ze worden de laatste jaren niet afgedekt en hebben niets geleden tijdens de winters. Worden ook niet extra bemest.

Op kleigrond kun je vorstbestendige Agapanthussen beter uit de grond halen omdat die grond in de winter behoorlijk nat kan worden wat kan leiden tot het rotten van de wortels.

Bloemen & Planten

zaterdag 10 augustus 2019 - 07:26
Carib

Tekst aangepast

Carib

Agapanthus wordt wel als bolgewas beschouwd, maar heeft geen kleine bol zoals een tulp, die je na de bloei en afsterven van het blad zonder wortels en droog uit de grond haalt. Agapanthus heeft een enorme bos dikke vlezige wortels. Agapanthus wordt ofwel op pot gehouden als kuipplant of in de volle grond gekweekt en dan niet te nat in de winter, zoals Tuinprins terecht al aangeeft. Ik heb een aantal exemplaren in lichte kleigrond en die worden 's winters afgedekt, voornamelijk tegen wintervocht.
Een plant uit de grond halen en oppotten betekent niet dat hij dan wel bloeit. Als een plant in de vollegrond floreert, dan zou hij daar ook veel rijker moeten bloeien dan in een pot. Dit jaar is hier een uitstekend bloemjaar, bijna alle exemplaren bloeien rijker dan ooit. Er zijn wel cultivars die beurtjaren hebben.
In de vollegrond is mest zelden nodig, in pot wel en dan vooral vlak na de bloei. Agapanthus moet in de zomer voldoende vocht hebben. Wellicht heeft het daar aan ontbroken en heeft dit de bloemknopaanleg gefrustreerd. Of de plant krijgt niet voldoende zon.
zaterdag 10 augustus 2019 - 14:28
loesjes tuin

Loesjes tuin

Net een Agapanthus Charlotte gekocht. Op het etiket staat temp. 5 tot -30 graden, dat betekent dat de plant winterhard is.

Thuis op internet gekeken, op de ene site staat dat de plant wintergroen en NIET winterhard is, een andere site vermeldt het tegengestelde.

Wie weet hoe het echt zit?

Graag een reactie.
vrijdag 30 augustus 2019 - 16:24
LT

LT

Heb ik zelf ook. Deze zet ik vorstvrij, omdat ik het risico niet wil lopen. Heb wel meerdere cultivars al jaren in de volle grond staan. Dit zijn bladverliezers. https://www.tuinadvies.be/plantengids/2458/agapanthus-africanus-charlotte
vrijdag 30 augustus 2019 - 16:38
sugar

Sugar

Agapanthus Charlotte is volgens mij wintergroen, en dus niet winterhard, zoals LT ook aangeeft. Ik zou deze in pont houden en 's winters op een vorstvrije (koele en lichte) plek bewaren.
vrijdag 30 augustus 2019 - 20:34
loesjes tuin

Loesjes tuin

Dank voor jullie reacties.

Heb besloten de planten in een pot te zetten en vorstvrij te overwinteren.
vrijdag 30 augustus 2019 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon