menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Osmanthus burkwoodii wordt opgevreten. Ik vind hier niks over terug op internet. Weet iemand raad? n

Ga naar meest recente reactie

Annie Gielis

Annie Gielis

Sesert enige tijd zie ik vraagt aan de blaadjes van de osmanthus. Ik dacht dat het van slakken was maar iand vertelde me dat het een insect is. Ik zie echter geen insecten. Wel liggen er nu onder dehaag uitwerpselen in de vorm van bruine fijne streepjes. Iemand idee wat dit is en wat ik er tegen kan doen?

Bloemen & Planten

woensdag 3 juli 2019 - 12:43
LT

LT

Een van de soorten Behangersbijen of bladsnijders
https://www.landschapsbeheerflevoland.nl/projecten/210-behangersbijen.html
woensdag 3 juli 2019 - 15:20
LT

LT

Hier ook in de Hypericum. Van mij mogen ze. Het schaadt de plant niet. Velen zijn al zeldzaam.
woensdag 3 juli 2019 - 15:22
LT
woensdag 3 juli 2019 - 15:36
Roeli

Roeli

Hoe krijgen ze de gaatjes zo mooi rond.
woensdag 3 juli 2019 - 16:00
lentemode

Lentemode

Met zoiets:

Bloemen & Planten

woensdag 3 juli 2019 - 16:22
LT
woensdag 3 juli 2019 - 16:24
Roeli

Roeli

Neeeeeeeee, Lentemode. Nee.
woensdag 3 juli 2019 - 16:52
leerling

Leerling

Is dit niet de typische vraat van een taxuskever?
Zie bv. op https://www.ecostyle.nl/tuin/ziekten-en-plagen/taxuskever
woensdag 3 juli 2019 - 22:17
LT

LT

De gaten zijn te mooi uitgesneden voor de taxuskever.
donderdag 4 juli 2019 - 00:05
Annie Gielis

Annie Gielis

Dankjewel voor de reacties. Wellicht is het inderdaad een taxuskever. Ik vond het aanvankelijk ook niet zo erg maar ze hebben zich blijkbaar goed vermenigvuldigd???? Ik heb inderdaad ook al op sommige andere planten ronde happen gezien zoals op de rozenblaadjes. Misschien toch maar aaltjes bestellen ????
donderdag 4 juli 2019 - 13:23
leerling

Leerling

Toch maar eerst kijken of LT niet gelijk heeft. (Ik vermoed van wel.)
Aaltjes zijn prijzig en het heeft geen zin om bestrijdingsmiddelen in te zetten tegen beestjes die er niet zijn.
donderdag 4 juli 2019 - 15:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik twijfel maar ik vermoed toch taxuskevers. Vooral de vraat linksboven op de foto gaat meer in de richting van de taxuskever. De 'vraat' van de behangersbij is groter en meer halfrond.

Ik zou 's avonds als het donker is een laken onder de struik leggen en flink aan de struik trekken zodat eventuele taxuskevers op het laken vallen. Zo heb je meer kans om te weten of het inderdaad om de taxuskever gaat.

Aaltjes pas je toe in de periode augustus/september en zijn gericht op bestrijding van de larven van de taxuskever. Er is voor de consument geen middel beschikbaar voor bestrijding van de taxuskever zelf.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 juli 2019 - 05:26
danny2

Danny2

Bij de eerste ben ik ook vrij zeker van de taxuskever, de blaadjes van Osmanthus zijn ook te dik voor de behangersbij.
De behangersbij rolt zijn blaadjes mooi op en dit kan niet bij dikkere blaadjes, op de Hypericum zie je duidelijk hoe mooi rond ze zijn gesneden en dit is ook een ideale plant voor de behangersbij, net als fuchsia's.
Als je ze bezig ziet gaat dat ongelooflijk snel en ze worden ook dadelijk mee opgerold
en ze vliegt ermee naar het nieuwe nest, dit dient als voedsel voor het larfje.
De taxuskever eet zelf van de planten en werkt niet mooi af.

groetjes danny
vrijdag 5 juli 2019 - 20:19
leerling

Leerling

@Tuinprins
Ik weet dat jij veel meer ervaring hebt dan ik.
Er is voor de consument geen middel beschikbaar voor bestrijding van de taxuskever zelf.

Volgens de informatie op die Ecostyle link, zouden er vallen zijn waarin ook de volwassen taxuskevers besmet worden met aaltjes.
Wil dat zeggen dat dat product niet (afdoende) werkt?

Ik lees ook op verschillende plaatsen dat aaltjes tegen de larven kunnen ingezet worden zo gauw de bodemtemperatuur zo'n 12 graden is.
https://www.cabi.org/isc/datasheet/38071#togrowthStages beschrijft de levenscyclus in een aantal landen en die is erg afhankelijk van de temperatuur.
Denemarken leunt daarbij waarschijnlijk het meest aan bij ons klimaat. Volgens die studie beginnen de nieuwe vrouwtjes uit de poppen te komen in juni, en die leggen al na 4 tot 6 dagen honderden eitjes, die na 1 tot 3 weken uitkomen. In het begin is de schade die ze veroorzaken vrij beperkt, omdat ze dan vooral haarwortels eten. Maar die larven overwinteren en het jaar erop zouden ze de grootste schade toebrengen in april-mei. (De studie kijkt daar naar aardbeivelden.)

Aaltjes zijn vrij prijzig (wat niet hetzelfde is als "duur"), maar ik begrijp je aanbeveling net om ze alleen/pas in te zetten in augustus/september. Wil je dat toelichten?
zaterdag 6 juli 2019 - 00:33
leerling

Leerling

Wat rondgezocht naar de natuurlijke vijanden van de taxuskever. Naast schimmels en nematoden (aaltjes) zijn dat o.a. spitsmuizen, vogels, hagedissen, loopkevers, parasitaire vliegen en wespen.

http://edepot.wur.nl/51646 vond ik ook leuk om lezen, omdat het nog maar eens bevestigt dat planten minder weerloos zijn dan ze lijken. Die studie toont aan dat aaltjes worden aangetrokken door de geur die aangevreten wortels van coniferen afgeven.
De studie toont ook aan dat volwassen taxuskevers gelokt kunnen worden met geurstoffen. Dat kan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe biologische bestrijdingsmiddelen.
Je vindt er ook een beschrijving van hoe de samenwerking van die aaltjes met bacteriën de larven fataal worden.
zaterdag 6 juli 2019 - 01:17
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem met de 'aaltjesplankjes' van Ecostyle is dat de taxuskever onder dat plankje moet kruipen om in aanraking te komen met de aaltjes. Heb je een wat natuurlijke tuin dan verbergen ze zich onder bladeren en doorgaans niet onder dat plankje. Ook in een wat 'opgeruimde' tuin gaan maar weinig kevers onder dat plankje zitten. Ik zelf heb een aantal planken in de tuin liggen om te kijken of ik taxuskevers vind. Dit jaar nog geen taxuskever onder de planken gevonden terwijl ik toch (zeer beperkt) vraat van de taxuskever zie. Vorig jaar een paar taxuskevers gehad die zich onder de planken schuil hielden.

Waarom de aaltjes toepassen in de periode tweede helft augustus-september en niet in juni of juli?

Als je aaltjes in juni-juli toepast dan ben je verplicht om de grond heel de zomer goed vochtig te houden. Droogt de grond te veel uit dan sterven de aaltjes. In de tweede helft augustus/september is er doorgaans minder verdamping en is de kans dat de aaltjes hun werk goed doen een stuk groter dan in juni/juli. Verder blijft de taxuskever heel de zomer eitjes leggen, dus een bestrijding in het vroege najaar is daarom ook meer voor de hand liggend. Verder is de bodemtemperatuur in het vroege najaar nog voldoende hoog voor de aaltjes.


Gegroet, de tuinprins

zondag 7 juli 2019 - 06:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon