menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterroetdauw

choekze6

Choekze6

Nog een plantprobleempje.

Mijn nieuwe roos, de boscobel, blijkt besmet te zijn met sterroetdauw. Waarschijnlijk al bij aankoop, maar ja, al aangeplant en geen bon meer, dus terug gaan heeft weinig zin. De plant staat in een grote pot, dus besmetting via de grond zal gelukkig niet snel gebeuren, echter staat er op een meter afstand nog een roos. Kan ik de pot beter elders zetten of is kans op besmetting gering? Ik wil eigenlijk niet teveel gaan spuiten etc, ik gebruik sowieso geen chemische middelen. Ik heb begrepen dat als ik de roos zo sterk mogelijk hou, dat deze vanzelf gezonder moet worden. Welke maatregelen/producten hebben jullie goede wrvaringen mee?

Ondanks dat het overal beschreven staat, heb ik er moeite mee alle bladeren weg te snoeien, er blijft dan namelijk alleen een kale tak over
zondag 26 mei 2019 - 10:10
Marei

Marei

Of je het blad er nu af haalt of niet maakt weinig uit! Tenslotte hou je toch alleen maar kale takken over!
zondag 26 mei 2019 - 11:04
Polplastron

Polplastron

Ondanks dat het overal beschreven staat, heb ik er moeite mee alle bladeren weg te snoeien, er blijft dan namelijk alleen een kale tak over


Het wegsnoeien van de aangetaste bladeren is écht achterhaald. Laat die bladeren gerust zitten; ook al zijn ze aangetast, toch zullen ze nog dienen voor de fotosynthese.

Bij een goede standplaats, bodem en uitgebalanceerde bemesting zal de roos zichzelf goed herstellen.
zondag 26 mei 2019 - 11:06
Carib

Carib

Jonge rozen zijn vaak gevoeliger voor allerlei kwaaltjes en plagen. Ik heb Boscobel een jaar in een pot gehad en daarna in de border geplant. Het eerste jaar in pot zag hij er niet uit maar inmiddels is het een gezonde struik zonder problemen. Ik behandel nooit rozen, niet tegen schimmels en ook nooit tegen luizen en mijn struiken hebben eigenlijk nergens last van. En als het wel zo was, zou ik ze door iets vervangen wat minder problemen had.
zondag 26 mei 2019 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon