menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Verwelkingsziekte

Ga naar meest recente reactie

evavanroon13

Evavanroon13

Hoi tuinliefhebbers,
Wat doen jullie om verwelkingsziekte te voorkomen en bestrijden? Ik gebruik sporgon maar het komt toch steeds terug in mijn clematissen. De maggieplant staat ernaast daarom durf ik daar ook niet meer van te eten. Dank vast voor tips.
Eva

Bloemen & Planten

zaterdag 25 mei 2019 - 09:42
Tuinprins

Tuinprins

Tegen verwelkingsziekte (= verticillium) is in de regel niet zoveel te doen. Aangetaste planten zijn naar mijn mening niet te genezen met middelen als Sporgon (preventief zou het kunnen werken).

Als een plant is aangetast door verwelkingsziekte dan is de beste strategie deze te verwijderen en te vervangen door iets dat niet gevoelig is voor verwelkingsziekte. Verticillium is een bodemschimmel (niet met het blote oog te zien, je moet eerder denken aan een levensvorm op microscopisch niveau) die jaren in de grond blijft zitten. Grond vervangen werkt vaak niet omdat er bijna altijd schimmelsporen in de grond achter blijven.

Grootbloemige Clematissen zijn gevoelig voor verwelkingsziekte, beter is het te kiezen voor kleinbloemige soorten (o.a. Clematis viticella cultivars) omdat verwelkingsziekte hier relatief weinig bij voorkomt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 mei 2019 - 07:17
Carib

Carib

Ik heb ooit een artikel gelezen van een clematiskweker die stelde dat verwelkingsziekte veel minder voorkomt dan gedacht. Heel vaak beschadigen slakken of ander ongedierte een stengel vlak boven de grond en dan sterft die geheel af, wat hetzelfde verwelkingsbeeld geeft.
Het is maar een idee. Hier zijn de slakken ook dol op clematis.
zondag 26 mei 2019 - 14:43
hanninkj

Hanninkj

Tijdens mijn lezingen over Clematissen hoor ik dat verwelkingsziekte nog veel voorkomt. Het probleem is dat men met de grootbloemige Clematissen veel te veel met bestaand materiaal is gaan kruisen en geen wilde grootbloemige soorten hebben gebruikt. Ik heb in mijn grootbloemige kruisingen geen verwelkingsziekte.
Dit fabeltje over slakken heb ik ook al gehoord.
Verwelkingsziekte kun je zien wanneer je de stengel bij een knoop doorsnijdt en dan een zwart ringetje ziet.

Ton
zondag 26 mei 2019 - 21:14
evavanroon13

Tekst aangepast

Evavanroon13

allen dank voor de reactie
Beste Ton, waar koop ik de clematissen die jij ook hebt? Ik zou graag de planten vervangen want Sporgon gebruik ik liever niet.
maandag 27 mei 2019 - 09:35
hanninkj

Hanninkj

We zijn nu nog bezig om deze planten in de markt te zetten. Dit duurt nog wel even.

Ton
maandag 27 mei 2019 - 21:21
evavanroon13

Evavanroon13

Wil je mij dan een berichtje sturen? Dan ben ik je eerste klant
dinsdag 28 mei 2019 - 09:03
hanninkj

Hanninkj

Doe ik.
dinsdag 28 mei 2019 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon