menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passieflora

hulp

Hulp

Ik heb een prachtige passiebloem gekocht. Ik heb ze deze week buiten in een grote pot gezet. Nu beginnen op enkele plekken de bladeren en een deel van de stengel donkerpaars te kleuren, alsook de knoppen en de uiteindes.
Weet iemand wat dit betekend? Ik vrees er heel erg voor dat hij dood gaat...

Ik kan de oorzaak hiervan nergens terug vinden... Wel dat bladeren afvallen of geel worden, maar ik lees nergens dat ze paars kunnen kleuren...

maandag 20 mei 2019 - 18:50
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat de plant even moet wennen aan de echte weersomstandigheden.

Passieflora wordt opgekweekt in een kas. Er is daar weinig tot geen wind en felle zon meestal ook niet (veel kassen worden in het midden van voorjaar gekrijt (wit gespoten) om de temperatuur niet al te hoog te laten worden of er hangen schaduwdoeken). Bij jou in de tuin is de situatie totaal anders. Daarom moet je planten die in een kas zijn gekweekt ook langzaam laten wennen aan de buitenomstandigheden. Dus nooit zo maar in de volle zon en wind zetten maar langzaam laten wennen aan zon en wind. Bovendien hadden we vorige week tamelijk koude nachten en ook dat vindt een jonge kasgekweekte passieflora niet lekker.

Ik denk dat de passieflora het wel overleeft.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 mei 2019 - 20:22
hulp

Hulp

Dankjewel voor je antwoord! Ze staat hier inderdaad in de wind en de zon schijnt er grotendeels van de dag op. Hier had ik nog niet bij nagedacht
Er is overigens vandaag weer een bloem opengegaan, dus ik heb weer hoop.
Ik vind het een geweldig mooie plant!
dinsdag 21 mei 2019 - 16:19
choekze6

Choekze6

Mijn passiebloem geeft zijn nieuwe bladeren en takjes altijd eerst in het donkerpaars. Na verloop van tijd kleuren deze groen. Ik zou me nog niet te druk maken.
woensdag 22 mei 2019 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon